کد خبر: ۲۱۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - 30 August 2023
پاسخ رییس کل بیمه مرکزی به خبرنگار بانکداری ایرانی درباره یک انتخاب پرحاشیه؛
اما چندسالی است که انتخاب شرکت بیمه گری برای زائرین اربعین، با ابهاماتی مواجه است.

بیمه مرکزی در انتخاب بیمه میهن برای مراسم اربعین دخالتی نداشتبانکداری ایرانی - علی سوری ؛همه ساله یکی از موضوعاتی که در ایام اربعین و مراسم سوگواری چهلمین روز شهادت سیدالشهدا در سرزمین عراق مطرح می‌شود، موضوع بیمه زائرین است. شرکت های زیادی بعضا متقاضی حضور در این مراسم هستند، اما چندسالی است که انتخاب شرکت بیمه گری برای زائرین اربعین، با ابهاماتی مواجه است.امسال هم شرکت بیمه میهن با وجود کاستی هایی که دارد به عنوان بیمه‌گر زائرین اربعین حسینی انتخاب شدند.

به گزارش بانکداری ایرانی؛  شرکت بیمه میهن که تا سال 1400 با زیان سنگینی همراه بوده و با فروش ملک و تجدید ارزیابی و مسائلی از این دست توانسته وضعیت خود را بهبود ببخشد . وضعیت این شرکت بیمه به حدی تا پارسال بغرنج بود که در شهریور سال 1401 مدیر عامل شرکت از سازمان بورس خواستار اهمال یکساله اداره نظارت بر ناشران برای خروج از ماده 141 شده بود . حالا این شرکت بحران زده که تازه توانسته خود را نجات دهد بالافاصله به سراغ یکی از سنگین ترین رخداد دینی کشور رفته است که با انتقاد زیادی همراه شده است.

یکی از این انتقادات برگزار نشدن مناقصه بر اساس قوانین داخلی بود ولی ظاهرا مناقصه ای هم که برگزار شده  بسیار محدود بوده و شرکت بیمه میهن چنان نرخ خود را شکسته بود که هیچ شرکتی توان رقابتی با این شرکت را نداشت.

در همین رابطه مجید بهزاد پور، رییس کل بیمه مرکزی، در پاسخ به خبرنگار بانکداری ایرانی در خصوص علت انتخاب شرکت بیمه میهن برای بیمه گری مراسم اربعین سید الشهدا اظهار کرد: «انتخاب شرکت بیمه میهن برای اربعین به خاطر انتخاب سازمان حج و زیارت بود و بیمه مرکزی هیچ دخالتی نداشت. و باید حج وزیارت پاسخگو باشد. البته بعد از انتخاب شرکت بیمه سازمان حج و زیات را بیمه مرکزی تاییدیه می گیرد. در این بخش اظهار نظر می کنیم ولی در انتخاب شرکت هیچ دخل و تصرفی نداریم. در سالهای گذشته بیمه میهن شرایط خوب و مناسبی نداشته ولی در یکی دو سال اخیر شرایط شرکت بهتر از قبل شده است. »

رییس کل بیمه مرکزی در خصوص مناقصه برای انتخاب شرکت بیمه برای مراسم اربعین حسینی گفت: مناقصه محدودی انجام شده و شرکت های دیگری هم قیمت دادند ولی قیمت آنها بسیار بالاتر از قیمتی بود که شرکت بیمه میهن پرداخت کرده است. یکی از شرکت ها قیمت پایین تری داده بود ولی فرانشیز بالاتری خواسته بود. از شرکتی که خواسته شده که به بیمه میهن کمک کند و تجربیات خود را در اختیار این شرکت قرار دهد.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین درباره قراردادن مصوبه هیات مدیره در سامانه سنهاب و این پرسش که آیا با منافع شرکت های بیمه در تضاد است یا خیر و آیا مزیت رقابتی را از بین نمی برد؟ پاسخ داد: بارگذاری اطلاعات در سنهاب به دلیل شفاف سازی است و نقطه نظراتی را شرکت ها به بیمه مرکزی منتقل می کنند. بیمه مرکزی هم نتیجه این کار را ارزیابی خواهد کرد تا نتیجه نهایی حاصل شود. ولی تا اینجای کار مشکل خاصی بوجود نیامده است.

در ادامه بهزاد پور در مورد مولد سازی و اعلام بیمه مرکزی مبنی بر شناسایی 200 درصد اموال برای مولد سازی گفت: بر اساس مصوبه دولت بیمه مرکزی به این نتیجه رسیده که اموالی که به عنوان پشتوانه پرداخت خسارت هستند را لیست کردیم . در واقع باید این لیست را اعلام کرده ایم چون مشمول قانون مولد سازی بودیم ولی این لیست را به عنوان مازاد تلقی نمی کنید و به وزیر اقتصاد هم نامه نگاری شد تا مشخص شود که این اموال مشمول اموال مازاد نمی شود همچنین با وزیر اقتصاد به این توافق رسیدیم که این اموال مازاد نیستند و برای خسارت در نظر گرفته شده است ولی باید لیست را اعلام می کردیم.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: