کد خبر: ۲۱۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۵ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - 29 August 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
ضریب نفوذ بیمه در سال های اخیر نوسان جالب توجهی داشته است. در دهه 1390 رشد قابل توجهی را در ضریب نفوذ بیمه شاهد بودیم که علت اصلی آن نظم و انضباطی بود که در صنعت رخ داده بود. اما این روزها وضعیت کمی پیچیده شده است.

ضریب نفوذ بیمه در سال های اخیر نوسان جالب توجهی داشته است. در دهه 1390 رشد قابل توجهی را در ضریب نفوذ بیمه شاهد بودیم که علت اصلی آن نظم و انضباطی بود که در صنعت رخ داده بود. اما این روزها وضعیت کمی پیچیده شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛ در روزهای اخیر گزارش هایی در خصوص ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور منتشر شده که نشان می دهد که سقوط کرده است.

صنعت بیمه ضریب نفوذ بیمه سال ۱۴۰۱ مشخص شده و گویای کاهش شدید و سقوط به 10 سال گذشته را نشان می دهد.

ضریب نفوذ بیمه در سال 1391 بالای 1.8 درصد بود هرچند در سال 1392 با کاهش همراه شده بود ولی در سالهای بعد رشد قابل توجهی داشته و برای اولین بار در سال 1398 به رقم 2.5 درصد رسیده بود و توانست در منطقه آسیایی هم خودنمایی کند.

اما این ماه عسل صنعت بیمه در از سال 1399 به پایان رسید  و در حال حاضر این سقوط رقم ضریب نفوذ را به 10 سال قبل به عقب رانده است.

بر اساس این گزارش، ضریب نفوذ بیمه در سال ۱۴۰۲ معادل ۱٫۸ درصد محاسبه شده است. این مستند از آن حکایت دارد که روند کاهشی ضریب نفوذ بیمه که از سال ۱۳۹۸ با عدد ۲٫۵ درصد آغاز شده بود، در سال های بعد ادامه یافته و به ترتیب اعداد ۲٫۲ در سال ۱۳۹۹، ۱٫۹ در سال ۱۴۰۰ و ۱٫۸ در سال ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده است.

عقب نشینی ضریب نفوذ به بیمه به 10 سال گذشته

با انتشار جدید ضریب نفوذ بیمه، بازار گمانه زنی و تحلیل ها داغ شده و اغلب کارشناسان وضعیت بیمه مرکزی را علت اصلی این وضعیت می دانند. بیمه مرکزی به جای رسیدگی به شرایط صنعت بیمه به دنبال مسائل خاصی در صنعت بیمه رفته و در کارهای غیر ضروری صنعت بیمه دخالت کرده است. این در حالی است که با وجود افزایش بی سابقه نرخ ارز در کشور و نیز افزایش نرخ حق بیمه‌ها، نتایج ارزیابی بیمه مرکزی از این حکایت دارد که روند کاهشی ضریب نفوذ بیمه در سال گذشته نیز ادامه داشته است.

علت این انتقادات این است که هدف گذاری انجام شده برای ضریب نفوذ بیمه در سال گذشته، رقم «۳» درصد بوده و در برنامه های توسعه ای قرار بود تا سال 1401 یعنی پایان برنامه ششم به 7درصد برسد.ضریب نفوذ ۷درصدی در صنعت بیمه یکی از بندهای قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه بود و پیش‌بینی‌شده بود که تا انتهای برنامه ششم ضریب نفوذ بیمه نسبت به تولید ناخالص داخلی به 7درصد برسد. این در حالی است که حالا برنامه ششم تمام شده و به 1.8 درصد رسیده است و از استانداردها و میانگین نرخ جهانی فاصله دارد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: