کد خبر: ۲۱۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - 28 August 2023
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۹۱ میلیارد تومان در ۹۳ طرح با ۲۷ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان در طرح «هم سرمایه‌گذاری» مشارکت دارد، گفت: در این طرح صندوق نوآوری به نسبت یک به چهار در تامین سرمایه تیم‌های استارت‌آپی مشارکت خواهد کرد.

بانکداری ایرانی-مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۹۱ میلیارد تومان در ۹۳ طرح با ۲۷ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان در طرح «هم سرمایه‌گذاری» مشارکت دارد، گفت: در این طرح صندوق نوآوری به نسبت یک به چهار در تامین سرمایه تیم‌های استارت‌آپی مشارکت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی بغدادی امروز در چهل و هفتمین رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی حوزه کشاورزی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی را به واسطه تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۹ دانست و گفت: به واسطه ماده ۵ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، باید نهاد مالی برای کمک به تجاری‌سازی اختراعات و توسعه کسب و کارها ایجاد شود و از زمان تصویب این قانون، فرآیند شکل‌گیری صندوق آغاز شد و اساسنامه آن در اوایل دهه ۹۰ تصویب شد و هم‌اکنون هیات عامل چهارم صندوق، سکان هدایت این نهاد مالی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به ساختار صندوق، خاطر نشان کرد: مخاطب این صندوق، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و در حال حاضر حدود ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور تشکیل شده است که این شرکت‌ها از بیش از ۷۰ خدمت صندوق بهره‌مند می‌شوند.

بغدادی اظهار کرد: به مرور که اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور توسعه یافت، اکوسیستم نوآوری کشور تنها محدود به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ نشد، بلکه بخش زیادی از این اکوسیستم را شرکت‌های غیر دانش‌بنیان تشکیل می‌دهند که نمونه آن شرکت‌های استارت‌آپی و هسته‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی، یادآور شد: ما در صندوق نوآوری ماموریت خود می‌دانیم که خدمات خود را به بخش غیر دانش بنیان این اکوسیستم نیز تسری دهیم تا این دسته از شرکت‌ها بتوانند از خدمات صندوق بهره‌مند شوند؛ از این رو سعی کردیم این خدمات را با تعاملاتی مختلف، به صورت غیر مستقیم به این شرکت‌ها ارائه دهیم؛ چرا که شرکت‌های استارت‌آپی تا زمان بلوغ، از نظر مالی در مراحل مختلف رشد نیازهای مختلفی دارند و نیاز است تا بازیگران مالی مختلفی بر روی کسب و کارهای آنها اثرگذاری داشته باشند تا مسیر پر پیچ و خم دانش‌بنیان شدن را طی کنند.

بغدادی، مرحله اول فعالیت شرکت‌ها را معروف به «دره مرگ» دانست و با تاکید بر اینکه در این مرحله، شتاب‌دهنده‌ها نقش مهمی در رشد آنها دارند، ادامه داد: ما رویکردهای غیر مستقیم را برای تامین مالی این دسته از شرکت‌ها تعریف کردیم که بر این اساس در مرحله اول به شتابدهنده‌های دانش‌بنیانی که نقش کلیدی در رشد و توسعه کسب‌وکارها دارند و می‌توانند شرکت‌ها را از دره مرگ عبور دهند، خدماتی چون خدمات مشاوره‌ای، تامین سرمایه و زیر ساخت‌ها ارائه می‌دهیم تا از طریق آنها این خدمات به شرکت‌های نوپا ارائه شود.

وی با بیان اینکه ما برای تقویت شتابدهنده‌های دانش‌بنیان بسته‌های حمایتی تعریف کرده‌ایم، اظهار کرد: این بسته حمایتی شامل تسهیلات سرمایه بذری، تسهیلات ودیعه رهن، سرمایه در گردش، خدمات بلاعوض برای توانمندسازی و مشاوره، توسعه بازار و هم سرمایه‌گذاری می‌شود.

بغدادی ادامه داد: در فرایند «هم سرمایه‌گذاری» ما در تامین سرمایه، در کنار شتابدهنده‌های دانش‌بنیان قرار داریم و اگر شتابدهنده دانش‌بنیانی در رویداد فناورانه‌ای یکی از طرح‌ها را پذیرش کند، اگر عامل هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری باشد، درخواست هم‌سرمایه‌گذاری خود را به صندوق نوآوری ارائه می‌دهد و به نسبت یک به دو در تامین سرمایه مشارکت داریم.

به گفته این مقام مسؤول در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۹۱ میلیارد تومان در ۹۳ طرح با ۲۷ شتابدهنده دانش‌بنیان در طرح «هم‌سرمایه گذاری» مشارکت داشته و تلاش کرده تا سرمایه بذری استارت‌آپ‌ها را تامین کنند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری، افزود: زمانی که شرکت‌ها رشد کرده و وارد مراحل بالاتر می‌شوند، نیازمند سرمایه بیشتری هستند که در این مرحله صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان ابزار واسط مناسب دیده شده‌اند. صندوق نوآوری نقش کلیدی در رشد این صندوق‌ها داشته، به گونه‌ای که در حال حاضر ۶۹ صندوق پژوهش و فناوری ایجاد شده است و در همه استان‌ها و همه دانشگاه‌های مادر کشور حداقل یک صندوق پژوهش و فناوری وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر یکی از صندوق‌های پژوهش و فناوری یکی از طرح‌ها را بپذیرد و به ما درخواست «هم‌سرمایه‌گذاری» ارائه دهد و ما به نسبت یک به ۴ در تامین سرمایه مشارکت داریم؛ به این معنا که اگر ۲۰ درصد سرمایه مورد نیاز تیم استارت‌آپی را عامل صندوق سرمایه‌گذاری ارائه دهد، ۸۰ درصد مابقی از سوی صندوق نوآوری تامین می‌شود.

بغدادی یادآور شد: در این مرحله با ۳۰ صندوق پژوهش و فناوری بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان در تامین سرمایه مشارکت کردیم. در مراحل بالاتر شرکت نیاز به سرمایه بیشتری دارد، صندوق نوآوری یک بازیگر دیگری را وارد کرده و آن صندوق‌های جسورانه است. تعداد این صندوق‌ها ۱۱ صندوق می‌شد، ولی ما در تامین سرمایه و شکل‌گیری ۱۷ صندوق دیگر مشارکت کردیم و در حال حاضر بعد از ورود صندوق نوآوری، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در صندوق‌های جسورانه وجود دارد که بیش از ۶۰ میلیارد آن سرمایه از سوی صندوق نوآوری تامین شده است‌.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: