با ظهور و بروز پلتفرمهای آنلاین در صنعت بیمه، بخشی از جامعه فروش نسبت به تغییر مسیر تقاضا حساستر شد. این حساسیت تا جایی پیش رفت که طبقهبندی جامعه فروش در قالب دو دسته فروش بر خط و نمایندگان سنتی تغییر نام داد.
پس از این تغییرات، بسیاری از تحلیلگران صنعت بیمه بر این باور بودند که قابلیتهای عملیاتی نمایندگان غیر برخط ممکن است در حوزه فروش بیمهنامههای خودرو کمی تحت تاثیر قرار گرفته باشد اما نباید فراموش کرد توسعه ضریب نفوذ بیمه در کشوری مانند ایران از مسیر سایر رشتههای بیمهای و البته تخصصیتر میگذرد، به عبارتی شاید به جرات بتوان ادعا کرد که رشتههای بیمهای در قالب دو شیوه دیداری و غیردیداری تفکیک پذیرند تا جایی که برخی از بیمه نامهها مانند شخص ثالث به شیوه غیر دیداری امکان صدور دارند اما در شیوه دیداری، ارتباط دوسویه، جایگاه ارزشی فروش به حساب میآید و شریان حیاتی آن را تشکیل میدهد که بیمههای عمر را میتوان در این دسته جای داد.
بر همین اساس آنچه عامل زمینگیر شدن پلتفرمهای آنلاین در جبهه فروش رشتههای دیداری محسوب میشود توجه به جایگاه حساس همین رشتهها در صنعت بیمه است. توجیهی که اثبات میکند عبارت استارتاپ را تا پیش از این نیز میتوان به برخی از فروشندگان رشتههای بیمهای اطلاق کرد. موضوعی که به واسطه نو بودن آن و احتمالاً مقاومت بخش قابلتوجهی از شبکه فروش در برابر تغییر، مغفول ماند و یا حتی به نفع تازهواردها مصادره به مطلوب شد.
اما در سوی دیگر برخی شرکتهای بیمه با تغییر رویکردهای رشته محوری در مدیریت بنگاه، ظاهراً فصل جدیدی از مناسبات حضور میدانی استارتاپهای غیر برخط را رقم زدند، تا جایی که اخیراً شرکت بیمه البرز با معرفی محصول «شوکا» توانسته اقیانوسی آبی به جامعه فروش معرفی کند.
اقیانوسی که در آن استارتاپ های فروش غیر برخط، نقش پیشرانههای توسعه محصول را ایفا میکنند.
بنابراین بیمه البرز نه تنها با معرفی محصولی که با رفتار ضد تورمی خود نقش بازوهای کمکی صندوقهای بازنشستگی را تقویت میکند و جایگاه خود را در صنعت بیمه ارتقا داده، بلکه بهعنوان بنگاهی شناخته میشود که حالا توانسته موقعیتهای جدیدی را برای افزایش سهم بازار شبکه فروش غیر برخط معرفی کند.
تحقیقات بیانگر این واقعیت است که بر اساس تصمیمات مدیران بیمه البرز کارمزد فروش «شوکا» در سطوح مختلف بنابر آییننامه مرتبط شورای عالی بیمه، ۳ درصد تعیینشده که پس از صدور بیمهنامه و اخذ اولین قسط، به حساب کارمزد نمایندگان خواهد نشست.
به عبارتی بازه کارمزدی «شوکا» برای هر بیمهنامه از 5/1 تا ۶ میلیون تومان بسته به سطح خریداری بیمهگزاران در نظر گرفته شده است. سطح خریداری بیمهگزاران در این محصول از ۵۰ میلیون تومان تا ۲0۰ میلیون تومان طبقهبندی میشود.
بنابر اصول مدیریت مالی، کل کارمزد حاصل از فروش «شوکا» یکجا به حساب نماینده لحاظ میشود که این مکانیزم با توجه به شرایط تورمی کشور بازدهی بیشتری را متوجه نمایندگان میکند چراکه در مقایسه با سایر رشتهها که کارمزد به شکل پلکانی و در طول زمان به نمایندگان پرداخت میشود، تورم عاملی برای کاهش ارزش پول به شمار میرود.
با چنین مکانیزمی که بیمه البرز در اختیار شبکه فروش خود قرار داده، یکی از نقاط تمایز «شوکا» با سایر محصولات همانند، در نحوه تسویه حساب با نمایندگان است . به عبارت دیگر نماینده فروش میداند که با واریز نخستین قسط از سوی بیمهگزار او رقمی تقریباً دو برابر قسط اول بهعنوان کارمزد دریافت میکند که این امتیاز بهنوعی کمنظیر است.
بنابراین شوکا، بیمه البرز را به شرکتی تبدیل میکند که نهتنها برای فروشندگان غیر برخط دارای مزیت رقابتی مهمی است، بلکه ممکن است شرکت را با پدیده مهاجرت معکوس نمایندگان مواجه سازد. محصولی که این مزیت را دارد تا سرعت جریان فروش را به نفع شبکه فروش غیر برخط مدیریت کند.
تحقیقات نشان میدهد یکی از مهمترین آسیبهای بیمههای عمر که سیر تکاملی تعهدات اقتصادیاش معمولاً بلندمدت بوده، بحران خروج بیمهگزار پیش از پایان مدت بیمهنامه است. بر همین اساس تحلیلگران صنعت بیمه خروج را آفتی برای این رشته برشمردهاند، موضوعی که به نظر میرسد با عمر 5 ساله بیمه شوکا بهنوعی مدیریتشده است تا بیمهگزار پیشرفت تکمیل بیمهنامه خود را با سرعت بیشتری لمس کند.