کد خبر: ۲۱۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - 12 August 2023
اگرچه شاهد ریزش قیمت ها در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز، خودرو، طلا و بورس هستیم، اما بازار مسکن به دلیل وجود ساز و کار معیوب بورس کالا همچنان در برابر ریزش قیمت ها مقاومت می کند.

بانکداری ایرانی-اگرچه شاهد ریزش قیمت ها در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز، خودرو، طلا و بورس هستیم، اما بازار مسکن به دلیل وجود ساز و کار معیوب بورس کالا همچنان در برابر ریزش قیمت ها مقاومت می کند.

به گزارش تسنیم، بررسی بازدهی حقیقی اکثر بازارهای دارایی (خصوصا بازار دارایی هایی سرمایه ای که سفته بازی در آن ها ترویج بیشتری دارد) به خوبی نشان می دهد که تقریبا از اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون، به شکل قابل توجهی منفی بوده است. لازم به ذکر است به واسطه تمرکز بانک مرکزی بر اعمال سیاست های تثبیت ارزی و توقف روند صعودی نرخ ارز که در سال گذشته جهش قابل توجهی کرده بود، انتظارات تورمی به شدت کاهش یافته که نتیجه ی این اقدام زمینه ساز بازگشت آرامش و ثبات به اقتصاد ایران بوده است.

ریزش کم سابقه ی قیمت خودرو

ریزش قیمت‌ها در ۳ بازار زیر سایه کاهش نرخ ارز/ چرا بازار مسکن مقاومت می‌کند؟  

به یقین بازار خودرو ،پرالتهاب ترین و پر نوسان ترین بازار سال 1401 بود. ارزیابی بازار نشان می دهد که از نیمه فروردین سال قبل تا پایان سال 1401 رشد قیمت در بازار خودرو بی وقفه ادامه داشته است. آمارها نشان می دهد بازار خودرو به عنوان بازار پیشتاز تورم در سال گذشته بوده و در بین سایر بازارها (طلا، ملک، بورس و ارز) بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرده است.

گفتنی است، بررسی‌های میدانی از بازار خودرو حاکی از رکود معاملات و افت 20 تا 25 درصدی قیمت انواع خودرو‌های داخلی است. البته این ریزش قیمت ها در برخی خودروهای خارجی و مونتاژی حتی از ریزش قیمت خودرو های داخلی نیز بیشتر بوده است و برخی خودروهای وارداتی ریزشی 40 درصدی را تا کنون تجربه کرده اند.بر این اساس ریزش قیمت ها در دو ماه گذشته به شکلی بوده است که قیمت‌ها خودروها به بهمن‌ماه پارسال بازگشته اند. همچنین رکود سنگین، عدم انجام خرید و فروش و معاملات در نقطه صفر، توصیف این روز‌های فعالان بازار خودرو است؛ شرایطی که هر روز شاهد افت بیش از پیش قیمت‌ها هستیم.

به عنوان مثال قیمت خودروی 207، که در اواخر فروردین به مرز 900 میلون تومان رسیده بود هم اکنون نزدیک به 650 میلیون تومان است که حاکی از ریزشی 35 درصدی دارد.

 

ریزش 23 درصدی شاخص کل بورس در سه ماه گذشته

ریزش قیمت‌ها در ۳ بازار زیر سایه کاهش نرخ ارز/ چرا بازار مسکن مقاومت می‌کند؟  

بازار دیگری که متاثر از ریزش قیمت ارز با نزول قابل توجهی مواجه شد، بازار سرمایه بود. بازدهی شاخص کل بازار سرمایه از نیمه ی اردیبهشت ماه تا کنون منفی 23 درصد بوده است که مشخصا اکثر سهام بازار سرمایه، ریزش بیشتری را نسبت به شاخص کل تجربه کرده اند.

 

ریزش قیمت طلا و سکه در سه ماه گذشته

ریزش قیمت‌ها در ۳ بازار زیر سایه کاهش نرخ ارز/ چرا بازار مسکن مقاومت می‌کند؟  

دیگر بازار سرمایه ای که در سه ماه گذشته ریزش قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده است، بازار طلا (ابشده و سکه) است. به عنوان مثال نرخ سکه امامی که در اردیبهشت ماه به اعدای بالای 35 میلیون تومان رسیده بود، با توجه به ریزش نرخ ارز، هم اکنون به مرز 28 میلیون تومان رسیده است که به نظر می رسد این ریزش قیمت در روزهای آینده بیشتر نیز شود.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است سکه ی تمام (بورسی) در سه ماه گذشته ریزشی بیش از 26 درصد را ثبت کرده است. همچنین گفتنی است که طلای آبشده نیز رفتاری مشابه نرخ سکه داشته است و بعد از مدت ها مجددا به کف کانال 10 میلیون تومان رسیده است.

 

کمترین ریزش قیمت در بازار مسکن رقم خورد

لازم به ذکر است بازاری که بیشترین مقاومت را در برابر ریزش قیمت ها کرده است، بازار مسکن بوده است. اگرچه عدم ساخت و ساز مسکن در سال های اخیر، قطعا یکی از دلایل عدم ریزش قیمت مسکن در موج ریزش قیمت های اخیر بوده است اما افزایش شدید قیمت مواد اولیه (مصالح ساختمانی) نیز از دیگر دلایلی است که منجر به عدم کاهش محسوس قیمت مسکن در کلان شهر ها شده است.

البته بررسی های میدانی نشان از رکود شدید در این بازار دارد و ریزش قیمت ها در شهرهای حاشیه کلان شهر ها مشهود بوده، اما به طور بازار مسکن خصوصا در تهران نسبت به سایر بازار ها قطعا ریزش کمتری داشته است.

یکی از دلایلی که شاید تبعیت قیمت مسکن از ریزش نرخ ارز را کمتر کرده است، ساز و کار بورس کالا است. گفتنی است تا زمانی که از محل سازوکار معیوب بورس کالا مواد اولیه تولید با قیمت دلاری در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد، نمی توان انتظار ریزش قیمتتی بیشتری را در مسکن داشت. به عنوان مثال نرخ شمش فولاد و سیمان که جزو مواد اولیه مسکن محسوب می شوند و در بورس کالا عرضه می شوند در این مدت تقریبا ریزش خاصی نداشته اند و چه بسا افزایش قیمت نیز داشته اند که به همین واسطه اجازه ی کاهش قیمت بهای تمام شده به مسکن را نمی دهند.

گفتنی است یکی از دلایلی که شاید دولت سیزدهم را در وعده ی ساخت 1 میلیون مسکن با چالش قابل توجهی روبرو کرده است، همین افزایش قیمت مصالح ساختمانی است که طبیعتا هزین هی ساخت مسکن را نسبت به سال گذشته بسیار بالا برده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: