کد خبر: ۲۱۲۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - 10 August 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
صنعت بانکداری ایران در سال های اخیر با مشکلات زیادی همراه شده و این بی نظمی ها به دلیل برخی از موسسات مالی و بانک‌ها بوده و به همین دلیل رییس کل بانک مرکزی در روز 18 مرداد از انحلال سه موسسه ناتراز خبر داد.

صنعت بانکداری ایران در سال های اخیر با مشکلات زیادی همراه شده و این بی نظمی ها به دلیل برخی از موسسات مالی و بانک‌ها بوده و به همین دلیل رییس کل بانک مرکزی در روز 18 مرداد از انحلال سه اعتباری ناتراز خبر داد.


به گزارش بانکداری ایرانی ؛  رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه مجامع سه موسسه اعتباری ناتراز  تا مهرماه برای انحلال برگزار می شود، تاکید کرد: یکی از اقدامات بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی است که در حال انجام آن هستیم تا ناترازی بانک ها اصلاح شود. برای این منظور برنامه اصلاحی به همه بانک‌ها داده‌ایم و بر روند اجرای برنامه نظارت داریم.البته ناترازی به معنی ورشکستگی نیست؛ نظام بانکی ما ورشکسته نیست بلکه دارایی منجمد و عدم کفایت سرمایه مشکل اساسی بانک مرکزی است و باید بانک‌ها کفایت سرمایه را افزایش دهند.


یکی از موضوعاتی که در سخنان رییس کل بانک مرکزی مطرح شده موضوع ناترازی و کفایت سرمایه بانکهاست. بانکهای مانند آینده، سرمایه، ایران زمین و موسسه ملل از جمله بانک هایی هستند که کارشناسان در مورد آنان زیاد حرف می زنند. بانک آینده و سرمایه دارای شرایط بدی هستند که هر روز شرایط بدتری را تجربه می کنند.


موسسه ملل و بانک ایران زمین دارای شرایط رو به بهبودی هستند که مشمول این گفته های رییس کل بانک مرکزی نمی شوند. چرا که هم کفایت سرمایه رو به بهبودی دارند و هم افزایش سرمایه مناسبی را در پیش دارند و از همه مهمتر اینکه مشکلات این بانکها بخاطر سیاست های بانک مرکزی بوده و برآمده از رفتار این دو نهاد مالی نیستند.


موسسه ملل دارای شرایط مناسب تری نسبت بقیه بانک ها دارد . از طرف دیگر این موسسه ملل از سال گذشته مراحل افزایش سرمایه را آغاز کرده و قرار است با این افزایش صد در صدی سرمایه موسسه از مبلغ ۱۰‌هزار میلیارد ریال به ۲۰‌هزار میلیارد ریال برسد. که رشد قابل توجهی است. 


بانک ایران زمین هم کفایت سرمایه خود را بهبود بخشیده و در نظر دارد که افزایش سرمایه دهد. چندی پیش مدیرعامل بانک ایران زمین گفته بود که بانک ایران زمین افزایش سرمایه خواهد داد. او گفته بود که همان‌طور که می‌دانید سال گذشته بانک ایران زمین گزارش توجیهی افزایش سرمایه از مبلغ چهار هزار میلیارد ریال به 20 هزار میلیارد ریال را به‌منظور افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی پس از تأیید هیأت مدیره و اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی افشا کرد.


از همه مهمتر اینکه بانک مرکزی عامل به بن بست رسیدن شرایط این بانک ها بودند. بانک مرکزی هم برای بانک ایران زمین و هم برای موسسه ملل دست به ادغام با موسسات ورشکسته کرد و  شرایط خاصی برای این دو نهاد ایجا کرده است.

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: