کد خبر: ۲۱۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 05 July 2023
بانک دی با انتشار به موقع گزارش کنترل داخلی ثابت کرد؛
بانک دی از جمله بانک‌های ایرانی است که به طور منظم تا امروز، حاکمیت شرکتی را رعایت کرده و هر سال بطور منظم گزارش کنترل داخلی را منتشر کرد. این بانک در همه این دوره‌ها بدون استثناء، بر چسب «عدم وجود ضعف با اهمیت در کنترل‌هاي داخلی» را دریافت کرد.

بانک دیبانک دی از جمله بانک‌های ایرانی است که به طور منظم تا امروز، حاکمیت شرکتی را رعایت کرده و هر سال بطور منظم گزارش کنترل داخلی را منتشر کرد. این بانک در همه این دوره‌ها بدون استثناء، بر چسب «عدم وجود ضعف با اهمیت در کنترل‌هاي داخلی» را دریافت کرد.

به گزارش بانکداری ایرانی، این روزها به دلیل بحرانی که در بازار سرمایه در خصوص یک افشاگری رخ داده، موضوع حاکمیت شرکتی به شدت مورد توجه قرار گرفته‌است.

صنعت بانکداری هم در این حوزه تلاش زیادی کرده تا بتواند حاکمیت شرکتی را پیاده کند. بانک مرکزی هم در این خصوص دستورالعمل‌های زیادی را منتشر و به بانک‌ها ابلاغ کرد.

در حقیقت، این روزها حاکمیت شرکتی را با کنترل داخلی می‌سنجند. باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که هدف چهارگانه نهایی حاکمیت شرکتی عبارت از پاسخگویی، شفافیت، عدالت یا (انصاف) و رعایت حقوق ذینفعان است.

بانک دی هم در این حوزه در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی کرده و از جمله بانک‌هایی بوده که بطور منظم این گزارش را منتشر کرد و همواره برچسب عدم وجود ضعف را دریافت کرده‌است.

از آنجایی که موضوع شفافیت، سلامت اداری و فضای مناسب کسب و کار در این حوزه مطرح است، این تلاش‌های بانک دی بسیار با ارزش به نظر می‌رسد.

مدیرعامل بانک دی چندی پیش با تاکید بر این که پیاده سازی اصول حاکمیت شرکتی می تواند بسیاری از چالش های پیش روی بانک را برطرف کند، گفت: دستورالعمل های ابلاغی بانک مرکزی در این زمینه، با دقت رعایت خواهد شد.

آخرین گزارش کنترل داخلی بانک دی که مربوط به سال 1401 است در روزهای اخیر منتشر شد. بر اساس گزارش های بانک دی، وضعیت کنترل داخلی و گزارش ان به این شرح است:

مسئولیت هیئت مدیره در قبال کنترل های داخل

مسئولیت استقرار و بکارگیري کنترل هاي داخلی مناسب و اثربخش، به منظور دستیابی به اطمینان معقول نسبت به قابلیت اتکا و به موقع بودن گزارشگري مالی، افشاي مناسب و کامل اطلعات اشخاص وابسته، پیشگیري و کشف به موقع تقلب ها و ساير تحريفهاي بااهمیت در گزارشگري مالی، نگهداري مستندات مناسب در خصوص معاملت و رويدادها، منطقی بودن اطلعات مالی پیش بینی شده، مقايسه عملکرد واقعی با بودجه و افشاي کامل دليل مغايرت بااهمیت و افشاي فوري اطلعات مهم با هیئت مديره می باشد. همچنین، مسئولیت ارزيابی و گزارشگري کنترلهاي داخلی مذکور بر عهده هیئت مديره است.

چارچوب کنترل های داخلی

شرکت، مديريت ريسک و کنترل داخلی را در فرآيند کسب و کار خود يکپارچه نموده و اجزاي چارچوب کنترل داخلی شامل محیط کنترلی، ارزيابی ريسک، فعالیت هاي کنترلی، اطلعات، ارتباطات و نظارت  را مطابق با مفاد دستورالعمل کنترل داخلی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، طراحی، مستقر و اجرا نموده است. سامانه کنترل داخلی، صرف نظر از نوع طراحی آن، به دلیل محدوديتهاي ذاتی خود ممکن  است نتواند از تحريفها پیشگیري يا آنها را کشف کند. با اين حال اطمینان معقولی را نسبت به تهیه و ارايه گزارشهاي مالی به موقع و قابل اتکا فراهم می آورد.

ارزیابی کنترل داخلی

هیئت مديره شرکت، اثربخشی کنترلهاي داخلی حاکم بر گزارشگري مالی را در تاريخ 1401/12/29 ارزيابی نموده است. در فرآيند ارزيابی مزبور، از معیارهاي ذکرشده در فصل دوم دستورالعمل کنترل هاي داخلی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده شده است.

عدم وجود ضعف با اهمیت در کنترل هاي داخلی

 بر اساس ارزيابی هاي انجام شده، هیئت مديره معتقد است که کنترل هاي داخلی حاکم بر گزارشگري مالی شرکت در تاريخ 1401/12/29 اطمینان معقولی از دستیابی به اهداف شرکت می دهد و بر اساس معیارهاي ياد شده، اثربخش بوده است.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: