کد خبر: ۲۱۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - 14 June 2023
بانک ایران زمین چگونه به رشد ۶۸ درصدی تراکنش‌های دیجیتال رسید
بررسی‌ها نشان می‌دهد، بانک ایران زمین توانست در سال ۱۴۰۱ در ادامه روند توسعه زیرساخت‌های بانکداری دیجیتال، شاهد رشد ۶۸ درصدی تراکنش‌های بانکداری دیجیتال خود باشد.

شاید کمتر کسی باور کند که بانک ایران زمین با وجود بانکهای بزرگ و قدیمی ایرانی، بتواند یکی از بانک‌های موفق در حوزه فناوری نوین بانکداری ایرانی شد. در حقیقت این بانک در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در این حوزه کرده و موفقیت‌هایی نیز کسب کرده‌است. از جمله سال گذشته، به رشد 68 درصدی تراکنش دیجیتالی دست یافت.

به گزارش بانکداری ایرانی، ارائه خدمات بانکی آنلاین این روزها کار سختی برای بانک‌ها نیست، اما بانک موفق، گزینه مناسب‌تری برای مشتریان است. این که بانکی بتواند خدمات آنلاین بانکی خوب و باکیفیت ارائه کند، بستگی به زیرساخت‌های آن بانک دارد. به همین دلیل بانک‌های زیادی در این حوزه درخشش خوبی نداشتند و بانک ایران زمین در این حوزه عملکرد خاصی داشته و در بسترسازی‌های خود موفق عمل کرده و این روزها می توان گفت که ویژگی اصلی بانک، فناوری نوین بانکی است.

به گفته فرهاد اینانلویی ، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، «اقتصاد دیجیتال از سه لایه تشکیل می‌شود. لایه زیرساخت اولین لایه است که به بحث ارتباطات، شبکه‌ها و سخت‌افزارها می‌پردازد. در لایه دوم که لایه پلتفرم است، ما زیرساخت‌ها و پلتفرم‌هایی را ایجاد می‌کنیم که بتوانیم سرویس‌های بانکی آن کسب و کار را به لایه‌های بالاتر برسانیم و در لایه آخر کسب و کارهای دیجیتال مثل فین‌تک‌ها قرار دارند که سرویس‌ها را دریافت می‌کنند و در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.» و نکته جالب توجه اینکه بانک ایران زمین در همه این سه لایه تلاش کرده که فضای مناسبی را ایجاد کرده و بهترین بسترسازی را داشته باشد. نتیجه این اقدامات اینکه کاربران می‌توانند به راحتی از طریق وب‌سایت و یا اپلیکیشن بانک ایران زمین، به حساب خود دسترسی داشته باشند و انواع تراکنش‌های مالی را انجام دهند. این خدمت شامل انتقال وجه، پرداخت قبض، خرید اینترنتی و ... می‌شود.

کارت هوشمند هم از دیگر محصولات بانک است. این کارت‌ها از فناوری رمزگذاری پیشرفته استفاده می‌کنند و امکاناتی همچون خرید اینترنتی، پرداخت بدون تماس، انتقال وجه و ... را ارائه می‌دهند. در کنار این خدمات می توان به فناوری NFC اشاره کرد که برای ارائه خدمات پرداخت بدون تماس، می توان از آن بهره برد. یعنی با استفاده از این فناوری، کاربران می‌توانند با نزدیک کردن کارت خود به دستگاه خوانده شونده، تراکنش‌های مالی را انجام دهند. از دیگر رخدادهای مهم که بانک ایران زمین را در حوزه فناوری سرآمد کرده، استفاده بانک از فناوری بلاکچین (Blockchain) برای امنیت بیشتر تراکنش‌های مالی است. یعنی با استفاده از این فناوری، اطلاعات تراکنش‌های مالی در یک شبکه امن ذخیره می‌شوند و هرگونه تغییر در اطلاعات توسط افراد غیرمجاز، تشخیص داده می‌شود.

کمتر بانکی این روزها دارای یک مرکز نوآوری به شکل خاص است. ولی مرکز نوآوری ایران زمین، زیر مجموعه بانک ایران زمین از سال ۱۳۹۸ تأسیس و از تیرماه سال ۱۳۹۸ با تمرکز بر حوزه های: فناوری مالی (فین تک)، بلاکچین، هوش مصنوعی، بیگ دیتا و تجارت الکترونیک، فعالیت خود در جهت آموزش و توانمند سازی، هدایت و حمایت از کسب و کارهای نوپا را آغاز کرد.

به بار نشستن بسترسازی‌ها و نوآوری‌هایی بانکی


این تصویری از مرکز نوآوری بانک ایران زمین است.

نتیجه این همه اقدامات را باید در عملکرد بانک جست.بررسی‌ها نشان می‌دهد، بانک ایران زمین توانست در سال ۱۴۰۱ در ادامه روند توسعه زیرساخت‌های بانکداری دیجیتال، شاهد رشد ۶۸ درصدی تراکنش‌های بانکداری دیجیتال خود باشد. در واقع، پس از رشد ۶۸ درصدی میزان تراکنش‌های بانکداری دیجیتال خود، شاهد رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های کارمزدی بانکداری دیجیتال شده است.


یعنی بانک ایران زمین توانسته از تمام آن زحمات و بسترسازی هایی که در گذشته انجام داده به چنین رشدی دست یابد ، رشدی که در صنعت بانکداری ایران نادر است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: