کد خبر: ۲۱۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - 31 May 2023
بیست‌و‌یکمین جلسه کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه عصر روز سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ با حضور رئیس پژوهشکده بیمه، مدیرعامل شرکت بیمه کوثر، اعضای کارگروه تکافل و مدیران ارشد دو مجموعه، در محل پژوهشکده بیمه برگزار شد.

بیست‌و‌یکمین جلسه کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه عصر روز سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ با حضور رئیس پژوهشکده بیمه، مدیرعامل شرکت بیمه کوثر، اعضای کارگروه تکافل و مدیران ارشد دو مجموعه، در محل پژوهشکده بیمه برگزار شد.


 در این نشست که با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، دکتر ابوالفضل آقادادی مدیرعامل شرکت بیمه کوثر، اعضای کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه و مدیران ارشد دو مجموعه برگزار شد، ابعاد فقهی، حقوقی و فنی الگوی اجرایی تکافل شرکت بیمه کوثر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای کارگروه تکافل نقطه نظرات خود را در راستای انطباق کامل الگوی پیشنهادی شرکت بیمه کوثر با چارچوب عملیاتی بومی‌سازی شده تکافل ارائه نمودند.

رئیس پژوهشکده بیمه در نشست ارائه طرح تکافل شرکت بیمه کوثر ضمن ابراز خرسندی از ورود شرکت بیمه کوثر به مسیر ارائه محصولات تکافلی در صنعت بیمه کشور خواستار مشارکت فعال این شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تکافل توسط پژوهشکده بیمه شد و افزود؛ توافق جدیدی نیز که اخیرا میان کشورهای ایران و سوریه صورت گرفته در راستای اجرای تفاهم‌نامه بین دو کشور و جزئی از روند اجرایی‌سازی تکافل در کشور است و اکنون نیز از پژوهشکده بیمه خواسته شده تا در آموزش صنعت بیمه کشور سوریه ایفای نقش نماید.

دکتر عسگری با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع در پژوهشکده بیمه در زمینه مباحث بیمه رایج و تکافل خاطرنشان کرد؛ در راستای اجرای مفاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی (IIUM)، سلسله وبینارهای تکافل در قالب ۱۰ وبینار با فاصله زمانی دو هفته یک بار برنامه‌ریزی شده است که اولین جلسه آن روز شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و در آن، دکتر حفیظه بنت هارون رئیس اداره شریعت شرکت تکافل مالزی برهاد، موضوع «حاکمیت شریعت در عملیات‌های تکافل مالزی؛ درس‌هایی برای اجرایی‌سازی تکافل در ایران» را به زبان انگلیسی و با امکان ترجمه همزمان ارائه تدریس خواهد نمود.

وی ضمن دعوت از شرکت بیمه کوثر برای حضور در این سلسله وبینارها، به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محوریت «معرفی چارچوب عملیاتی تکافل در صنعت بیمه ایران» در شهرستان‌های کشور از جمله سیستان‌وبلوچستان، کرمانشاه، کردستان، پاوه، مشهد و اصفهان پرداخت و اعلام کرد، «کارگاه آموزشی معرفی تکافل و عملیات آن» نیز روز دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود و علاوه بر امکان مشارکت مجازی از طریق سامانه مدیریت یادگیری پژوهشکده بیمه، امکان حضور در محل برگزاری کارگاه در سالن کنفرانس دانشگاه شیراز برای علاقه‌مندان فراهم می‌باشد.

رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر لزوم فرهنگ‌سازی تکافل و آگاه سازی عامه مردم نسبت به تفاوت‌های آن با بیمه رایج، از فراهم‌سازی مقدمات تهیه بروشور در این ارتباط فراهم شده که اعدل و اصح بودن تکافل نسبت به بیمه رایج و چگونگی تحقق پیوست عدالت اجتماعی به واسطه آن در این موضوع نشان داده خواهد شد.

دکتر عسگری به تفاهم‌نامه اخیر میان پژوهشکده بیمه و سندیکای بیمه‌گران ایران اشاره و خاطرنشان کرد؛ سندیکای بیمه‌گران ایران در راستای اجرای مفاد این تفاهم‌نامه، در نشر تکافل، اجرایی سازی آن و تاسیس اولین شرکت تکافلی در ایران در کنار پژوهشکده بیمه خواهد بود. وی با اشاره به اهمیت ابعاد بین‌المللی تکافل و استقبال کشورهای دیگر از انتقال تجارب خود به صنعت بیمه ایران در قالب تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، تکافل را پنجره‌ای برای ارتباط و نفوذ به کشورهای اسلامی دانست و خواستار هدف‌گذاری بازار کشورهای سوریه، افغانستان، عراق، عمان و … توسط شرکت‌های بیمه کشور شد.

رئیس پژوهشکده بیمه همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشکده بیمه و بیمه کوثر که در دی ماه ۱۴۰۱ به امضای طرفین رسیده است، از برگزاری نشست‌های کاری با نمایندگانی از بحرین و عربستان در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد نتایج این رایزنی‌ها مطابق با مفاد تفاهم‌نامه میان پژوهشکده و بیمه کوثر، در اختیار این شرکت و سایر شرکت‌های بیمه قرار خواهد گرفت.

در بخش دیگر این نشست مدیرعامل شرکت بیمه کوثر ضمن قدردانی از کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه، تاکید کرد که تمامی موارد اصلاحی مدنظر اعضای کارگروه تکافل در طرح پیشنهادی این شرکت اعمال خواهد شد.

دکتر آقادادی با تشریح روند شکل‌گیری و حوزه فعالیت بیمه کوثر از ابتدای تاسیس در قالب صندوقی برای پوشش نیروهای مسلح، تا ایفای نقش در قالب شرکت بیمه خصوصی، به تبیین ریسک‌های تحت پوشش این شرکت پرداخت و تصریح کرد؛ گرچه در گذشته عمده فعالیت بیمه کوثر در خارج از کشور در کشور افغانستان بود اما اکنون و با طرح مسائل جدید در صنعت بیمه، نیازمند حرکت به سمت تکافل هستیم و جامعه سهامدار ما نیز انتظار ایفای نقش این شرکت در زمینه‌های مختلف را دارد.

مدیرعامل شرکت بیمه کوثر با تاکید بر چارچوب ارزشی بیمه کوثر خاطرنشان کرد، در دوره‌های متوالی آموزش‌های فقه اسلامی در این شرکت ارائه شده و در حال حاضر نیز حساب‌های این شرکت در بیمه‌های رایج به صورت تفکیک شده است. همچنین بیمه کوثر مجهز به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که تمامی وردی حق‌بیمه و فرایند سرمایه گذاری آن‌ها را در لحظه نشان می‌دهد؛ به این ترتیب زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارائه محصول تکافلی در این شرکت فراهم و قابل اجرا می‌باشد.

دکتر آقادادی تلاش شرکت بیمه کوثر را در راستای انطباف حداکثری با چارچوب‌ها دانست و تصریح کرد؛ زیرساخت‌های لازم در حوزه فعالیت کشورها و استان‌ها نیز فراهم گردیده، آشنایی با نیازها و بازارها کسب شده از دانش اعضای کارگروه تکافل نیز در این زمینه استفاده خواهیم کرد. همچنین تهیه پایگاه داده، رعایت اصول سرمایه‌گذاری، امنیت داده و اصول شرعی همگی در نظر گرفته شده و رعایت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بیمه کوثر اعلام کرد که شرکت بیمه کوثر برای سه سال گذشته به طور متوالی جزء سه شرکت سودآور صنعت بوده و اشراف کامل این مجموعه بر اصول سرمایه‌گذاری، در ایفای نقش موثر، جلب اعتماد مشتریان و جذب سرمایه مخاطبان اثرگذار خواهد بود.

در پایان جلسه، رئیس پژوهشکده بیمه آمادگی اعضای کارگروه برای ارائه رهنمودهای خود به شرکت بیمه کوثر را اعلام و ضمن تاکید بر لزوم انطباق الگوی پیشنهادی شرکت بیمه کوثر با چارچوب عملیاتی بومی‌سازی شده توسط کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه اعلام کرد، الگوی پیشنهادی بیمه کوثر برای ارائه محصولات تکافلی در صنعت بیمه کشور، مشروط بر اعمال اصلاحات مد نظر اعضای کارگروه و با تایید گروه مطالعات اسلامی پژوهشکده بیمه و نمایندگان کارگروه تکافل، مورد تایید و ارائه محصولات تکافل بر مبنای این الگو بلامانع خواهد بود.

گفتنی است در این نشست، شرکت بیمه کوثر، ضمن تبیین نحوه مدیریت صندوق‌های تکافل، چارچوب پیشنهادی خود برای ارائه محصولات تکافل در صنعت بیمه کشور را در قالب آیین‌نامه‌ای متشکل از ۱۶ بخش، ۹۶ ماده و ۳ پیوست ارائه کرد. بر اساس این چارچوب، شرکت بیمه کوثر محصولات تکافل خانواده را در قالب الگوی مضاربه و محصولات تکافل عمومی را در قالب الگوی وکالت به شرح زیر عرضه خواهد کرد.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: