کد خبر: ۲۱۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 20 May 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی؛
بنگاه های اقتصادی همواره در جامعه مسئولیت های زیادی دارند. مسئولیت بنگاه‌های اقتصادی فارغ از رعایت انضباط مالی و قوانین مالی و اجتماعی، کمک به جامعه برای توسعه و تعالی و صد البته کاهش مشکلات جامعه است. یکی از این اقدامات مهم تحت نام مسئولیت اجتماعی خلاصه می‌شود.

بنگاه های اقتصادی همواره در جامعه مسئولیت های زیادی دارند. مسئولیت بنگاه‌های اقتصادی فارغ از رعایت انضباط مالی و قوانین مالی و اجتماعی، کمک به جامعه برای توسعه و تعالی و صد البته کاهش مشکلات جامعه است. یکی از این اقدامات مهم تحت نام مسئولیت اجتماعی خلاصه می‌شود.

به گزارش  بانکداری ایرانی ؛  همواره خبرهای مختلفی در رسانه‌ها در خصوص مسئولیت اجتماعی پخش می‌شود که گویای آن است که کدام بنگاه اقتصادی بیشتر در حوزه مسئولیت اجتماعی فعال است؛ هرچند هنوز نهاد رسمی هنوز نظرسنجی دقیق وعلمی در این حوزه انجام نداده‌ است ولی به زعم بسیاری از رسانه‌ها برخی از بانک‌ها بیشتر از بقیه بنگاه‌های اقتصادی و حتی بانک‌های دیگر، در حوزه‌های مسئولیت اجتماعی فعالیت دارند.

یکی از این بنگاه اقتصادی و بانک، بانک صادرات است که چندی پیش در یک نظر سنجی که شرکت تحقیقات بازار داده تدبیر رهنما انجام داده بود این بانک در بالایی در بین کل شرکت های ایرانی قرارداشت. این نظر سنجی که در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، کرمانشاه و کاشان برگزار شد نشان داد که بانک صادرات ایران رتبه قابل توجه پنجم را در ایران در بین تمامی شرکت های ایرانی و بنگاه اقتصادی داراست.

ساخت مدرسه، پشتیبانی چندین ساله از نمایشگاه کتاب، اعطای تسهیلات قرض الحسنه ، وام ازدواج ، وام جهیزیه، وام فرزندآوری ، کمک به کمیته امداد امام خمینی ، کمک به بهزیسیتی ، اشتغال زایی و مشاغل خانگی از جمله مواردی است که بانک صادرات در این حوزه بیشترین فعالیت را داشته است.

این گزارش می افزاید که در سال 1400 هم بانک صادرات در این حوزه افتخار خوبی کسب کرد. «نشان عالی مسوولیت اجتماعی» نخستین دوره جشنواره مسوولیت اجتماعی به پاس حمایت‌ها و خدمات در نقاط محروم کشور به بانک صادرات ایران اهدا شد. در آن جلسه تاکید شده بود که بانک صادرات ایران با پرداخت سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه، کمک به مشاغل خانگی کمیته امداد و سازمان بهزیستی، حوادث غیرمترقبه، آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، اقشار آسیب‌دیده از کرونا، وام ودیعه مسکن مستاجران، قرض‌الحسنه ضروری، بهسازی و نوسازی مسکن و اماکن روستایی را به طور پیوسته در دستور کار دارد و علاوه بر آن طی سال‌های اخیر با مشارکت در بازسازی مناطق زلزله‌زده و سیل زده استان‌های کرمانشاه، لرستان، گلستان، خوزستان، آذربایجان شرقی و سایر نقاط حادثه‌خیز کشور، نقش مهمی در حمایت از مناطق محروم کشور داشته است. همچنین احداث و بازسازی بیش از ٢٠٠ واحد مسکونی، ساخت، بازسازی و تجهیز مدارس و مراکز فرهنگی آسیب‌دیده از حوادث مذکور، از دیگر خدمات بانک صادرات ایران در زمینه مسوولیت اجتماعی بوده است. تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم از جمله در شهر نیمروز استان سیستان و بلوچستان و اهدای لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان مناطق محروم در حالی همه ساله از سوی خیرین بانک صادرات ایران انجام می‌شود که ستاد خیرین مدرسه‌ساز این بانک تاکنون بیش از ٦٥ مدرسه در نقاط مختلف استان‌های محروم احداث کرده است.

البته این رخداد تنها مربوط به این یکی دو سال نبوده و در سال‌های گذشته نیز بانک صاردات توانست در این حوزه بهترین باشد. تا جایی که در سال 1396 یک عضو کمیسیون اجتماعی ، در صحن علنی مجلس از خدمات بانک صاردات در حوزه مسئولیت اجتماعی قدردانی کرده و گفته بود: «بانک صادرات در چند سال گذشته نقش عمده‌ای در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بخش‌های مختلف کشور داشته و سیاست‌های اتخاذ شده در این زمینه را به خوبی اجرا کرده است. خوشبختانه بانک صادرات ایران نقش خود را در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه با اقداماتی خیرانه و خداپسندانه به قشر ضعیف جامعه به خوبی ایفا کرده و امید است سایر بانک‌ها و نهادها نیز از بانک صادرات ایران در انجام رسالت‌های اجتماعی الگوبرداری کنند.»

اخرین گزارش های بانک صاردات نشان می دهد که سال 1401 این بانک همین وضعیت را ادامه داده و یکی از بهترین ها در حوزه مسئولیت اجتماعی بوده است. مدیرعامل بانک صاردات اخیرا گزارش کرده  که میزان وام‌های قرض‌الحسنه و حمایتی پرداخت شده بانک صادرات ایران در سال ١٤٠١ برای تحقق اهداف مسئولیت‌های اجتماعی در سالی که به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شد، از ٣٣ هزار میلیارد تومان فراتر رفت که نسبت به سال قبل بیش از ٧٣ درصد رشد داشت و نیازهای ٣٥١ هزار نفر از مردم کشور را پوشش داد. توجه به پرداخت وام‌های ضروری و قرض‌الحسنه در این بانک تا روزهای پایانی سال ١٤٠١ نیز با جدیت ادامه داشت به نحوی که بیش از ١١٨ هزار فقره وام ازدواج و تهیه جهیزیه به ارزش بیش از ١٦١ هزار میلیارد ریال پرداخت شده که ١٠٧ درصد از سهمیه ابلاغی وام ازدواج در این سال بیشتر بوده است.

ایمانی پرداخت بیش از ٢٨٧ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به ارزش بالغ بر ٢٤٢ هزار میلیارد ریال و همچنین پرداخت نزدیک به ٦٤ هزار فقره وام حمایتی به ارزش نزدیک به ٩٥ هزار میلیارد ریال در سال ١٤٠١ را مورد اشاره قرار داد و بر اهتمام بانک صادرات ایران برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی تاکید کرد. علاوه بر پرداخت انواع وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه، فرزندآوری، اشتغال‌زایی کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد برکت، بنیاد علوی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و اشتغال‌زایی در اختیار استانداری‌ها، پرداخت ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، وام‌های ضروری، درمان و زندانیان نیازمند و همچنین پاسخگویی به نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، پرداخت ودیعه و کمک هزینه خرید مسکن از محل منابع عادی، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و همچنین حمایت از تامین کالاهای اساسی مردم نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: