کد خبر: ۲۱۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 18 May 2023
اولین دوره این تحولات مربوط به پس از انقلاب فرهنگی بود که به موج اول سیاستگذاری‌‌‌های علمی اطلاق و به توسعه آموزش عالی و انتشارات علمی کشور مربوط می‌شود. او افزود: موج دوم سیاستگذاری‌‌‌ها از سال ۷۹ شروع شد.

دنیای‌اقتصاد : رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به برگزیدگان جشنواره شیخ بهایی اصفهان خبر داد و گفت: شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان نوپا و رشد یافته برگزیده جشنواره به ترتیب ۵۰۰ میلیون و۲میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت از صندوق نوآوری دریافت خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمدصادق خیاطیان طی سخنرانی در اختتامیه هفدهمین جشنواره فن‌‌‌آفرینی شیخ بهایی اصفهان، با مرور تاریخ سیاست‌‌‌های مرتبط با علم و فناوری در کشور، این سیاست‌‌‌ها را سه دسته کلی تحلیل کرد و گفت: اولین دوره این تحولات مربوط به پس از انقلاب فرهنگی بود که به موج اول سیاستگذاری‌‌‌های علمی اطلاق و به توسعه آموزش عالی و انتشارات علمی کشور مربوط می‌شود. او افزود: موج دوم سیاستگذاری‌‌‌ها از سال ۷۹ شروع شد.

در این دوره توسعه پژوهش و فناوری‌‌‌های نوظهور مطرح شد و مصداق بارز آن تاسیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و توسعه پارک‌های علم و فناوری، تاسیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستادهای توسعه فناوری بود که عزم کشور را در تمرکز بر فناوری نشان می‌‌‌داد.

شکل‌‌‌گیری شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و نیز تصویب نقشه جامع علمی کشور از جمله اتفاقات این دوره است. از جمله پیشرفت‌‌‌های کارکردی این دوره هم می‌توانیم به توسعه پژوهش‌های حوزه فناوری‌های نوظهور مثل نانو و توسعه اختراعات اشاره کنیم. دکتر خیاطیان موج سوم سیاستگذاری‌‌‌های علم و فناوری را مربوط به ابتدای سال۸۹ عنوان کرد و گفت: این موج با ‌گذار کشور به سوی اقتصاد دانش‌‌‌بنیان آغاز شد. مهم‌ترین پیشرفت نهادی در این دوره را می‌توان در حوزه تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌‌‌بنیان دانست که یکی از نتایج آن تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی است. در جنبه پیشرفت‌‌‌های کارکردی نیز افزایش شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، شتاب‌دهنده‌‌‌ها و فروش و درآمد محصولات مبتنی بر فناوری را شاهد بودیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه امروز تعداد شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان کشورمان به مرز ۸۵۰۰ شرکت رسیده است، تصریح کرد: این اتفاق در حالی رخ داده که ارکان زیست‌‌‌بوم نوآوری، از صندوق‌های پژوهش و فناوری گرفته تا شتاب‌دهنده‌‌‌هایی که در این حوزه مشغولند، نقش‌‌‌های متنوع و تاثیرگذاری در توسعه زیست‌‌‌بوم ایفا کرده‌‌‌اند. این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه کشور باید از اقتصاد منبع‌‌‌محور عبور و به سوی اقتصاد مبتنی بر نوآوری و فناوری حرکت کند، گفت: توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است، بنابراین ناگزیر و ناچاریم به سوی اقتصاد دانش‌‌‌بنیان حرکت کنیم.


سیاستگذاری‌‌‌های دولت و مجلس، متمرکز بر توسعه فناوری است
خیاطیان با اشاره به پیشرفت‌‌‌های کشور در توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری گفت: امروز اگرچه سهم اقتصاد دانش‌‌‌بنیان از اقتصاد کشور کم است اما طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید سهم این حوزه را به ۵‌درصد افزایش دهیم. این امر تحقق یافتنی است چراکه ظرفیت‌های فراوانی در کشور داریم و تنها کافی است بدانیم که رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری از ۱۰۶ در سال ۲۰۱۵ به ۵۳ در سال ۲۰۲۲ رسیده است. در همین ارتباط سیاستگذاری‌‌‌ها در دولت و مجلس متمرکز بر توسعه فناوری است. این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود یکی از ظرفیت‌‌‌های اصلی کشور را نیروی انسانی خواند و اظهار کرد: ما ظرفیت‌‌‌های فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای در حوزه نیروی انسانی داریم. با شناسایی و به‌‌‌کارگیری این ظرفیت، اقتصاد دانش‌‌‌بنیان پتانسیل‌‌‌های بالایی برای گسترش و پیشروی خواهد داشت.

نقش مهم جشنواره شیخ بهایی در ترویج فرهنگ نوآوری و خلاقیت
خیاطیان با بیان اینکه ابزار توسعه نوآوری در کشور متنوع است، گفت: یکی از این ابزارها، ترویج فرهنگ نوآوری و خلاقیت است و جشنواره‌‌‌ای مانند شیخ بهایی از این حیث اهمیت بسیاری دارد. از اولین دوره این جشنواره تا امروز که دوره هفدهم برگزار شده، رشد و بلوغ قابل‌توجهی را در فرآیند جشنواره می‌توان مشاهده کرد. خیاطیان در پایان با اعلام این خبر که صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان برگزیده جشنواره شیخ بهایی حمایت خواهد کرد، گفت: صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان نوپا و رشد یافته برگزیده در جشنواره به ترتیب ۵۰۰ میلیون و۲میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت اعطا می‌کند.

 

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: