دنیایاقتصاد : مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در نشست خبری، افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد. به گفته علیاکبر نژادعلی هیچگونه برنامهای برای افزایش قیمت بنزین در بودجه۱۴۰۲ تعریف نشدهاست. به عقیده نژادعلی هیچگونه ناترازی در تولید و مصرف بنزین نداریم و «به واردات هم اعتقادی نداریم.» مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی معتقد است شدت مصرف را باید با فرهنگسازی کنترل کرد. به اعتقاد او فرسودگی ناوگان حملونقل و عدماستفاده از تکنولوژی روز در خودروهای داخلی یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف بنزین است. او به قاچاق سوخت اشاره کرد و یکی از اهداف ساماندهی کارتهای سوخت را ازبین بردن بستر قاچاق سوخت دانست.
همترازی تولید و مصرف
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تکذیب واردات بنزین به کشور با توجه به همترازی تولید و مصرف گفت: در سال۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سالقبل رشد ۱۰درصدی مصرف بنزین بهثبت رسیدهاست. علیاکبر نژادعلی با اشاره به موضوع مدیریت کارتهای هوشمند سوخت جایگاهداران، گفت: بر اساس بند(هـ) تبصره۱۴ قانون بودجه بهمنظور بهبود نظام توزیع سوخت، باید تا پایان ۶ماهه سالجاری ۹۰درصد خودروهای بنزینی و ۹۵درصد خودروهای گازوئیلی از کارت هوشمند شخصی استفاده کنند. به عقیده نژادعلی اکنون ناترازی وجود ندارد و «برای این همترازی تمام صنعت نفت آماده شدهاست که توسعه تولید پالایشگاهها را میتوان در همین مسیر دید.»
به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی گروهبندیهایی برای خودروها اعمالشده و هرکدام کلاس و گروه خاص خود را دارند و برای همه خودروها کارت سوخت صادر شد. او با بیان اینکه تمام نقاط ایران دارای کارت هوشمند سوخت هستند، گفت: باید چالشی که برای تامین کارت خام هوشمند سوخت داشتیم را برطرف کنیم و برای همه خودروها کارت صادرشده و توزیع میشود. کارتهای سوخت شخصی برای هر خودرو وجود دارد و برای موارد اضطراری، کارتهای آزاد در اختیار جایگاهداران قرار گرفته و همه جایگاههای سوخت دارای کارت سوخت آزاد هستند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: در سیستان و بلوچستان طرح کدینگ را اعمال کردیم و بر اساس آن تنها با کارت سوخت خودروهای همان مناطق سوخت توزیع میشود و البته کارت اضطراری هم تحویل شدهاست.
تکذیب واردات بنزین
علیاکبر نژادعلی در پاسخ به خبرنگار «دنیایاقتصاد» که بسیاری از تحلیلگران معتقدند چارهای جز واردات نداریم، گفت: ما به واردات اعتقاد نداریم بلکه باید برنامههایی برای مدیریت مصرف تعریف و نهادینه شود. باید با ابزارهای غیرقیمتی مصرف سوخت را مدیریت کنیم. چرا باید شدت مصرف انرژی نسبت به کشورهای دیگر بالا باشد؟ چرا در بخشهای مختلف انرژی شدت مصرف با معیار استاندارد اینقدر فاصله دارد؟
او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنیبر اینکه غیراز مصرف عمومی که نیاز به فرهنگسازی دارد، چه عواملی در افزایش مصرف سوخت وجود دارد؟ گفت: فرسودگی ناوگان حملونقل بهگونهای است که حتی خودروهای کارخانه هم از تکنولوژی روز برخوردار نیستند. از طرفی شرکتهای خودروسازی تولید خودروهای گازسوز را متوقف کردهاند و به تولید پرشتاب خودروی بنزینی پرداختند. از طرفی دیگر هیچ برنامهای برای جایگزینی خودروهای فرسوده نداریم. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی استفاده از خودروی شخصی در مسیرهای کوتاه نیز در شدتمصرف بیتاثیر نیست و نمیتوان فرهنگسازی در این حوزه را نادیده گرفت.
به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی عواملی مانند فرسودگی ناوگان حملونقل، اسقاط نشدن خودروهای فرسوده و مصرف بالای بنزین خودروهای داخلی نیز در شدت مصرف بنزین اثرگذار است. او گفت: با توجه به همترازی بین تولید و مصرف، تاکنون واردات بنزین نداشتهایم، اما سیر رشد مصرف بنزین در کشور عدد غیرمنتظرهای است؛ بهطوریکه در سال۱۴۰۱ نسب به ۱۴۰۰ حدود ۲۰درصد رشد مصرف داشتیم. امسال متوسط رشد مصرف نسبت به سالگذشته حدود ۱۰درصد است و بیش از ۱۱۰میلیون لیتر در روز مصرف بنزین در کشور ثبت میشود. مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی گفت: سوآپ فرآورده انجام میشود؛ اما واردات بنزین اتفاق نیفتاده است.
او با اشاره به اینکه برای کیفیت بنزین استانداردی وجود دارد که همه شرکتهای پالایشی بر اساس آن بنزین تولید میکنند، ادامه داد: اگر کیفیت فرآوردههای نفتی نامناسب باشد، برخورد خواهد شد و مشخصههای استاندارد توسط خود شرکتهای پالایشی چک میشود. نژادعلی گفت: معتقدیم مدیریت مصرف و فرهنگسازی باید در کشور نهادینه شود زیرا شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالا است.
طرح کدینگ در مرزها
او گفت: برخی از جایگاهها باید تنها با کارت کدینگ سوخت عرضه کنند و برخی دیگر بحث کدینگ وجود ندارد و سایر خودروها میتوانند سوختگیری کنند. نژادعلی با تاکید بر اینکه دولت، مجلس و کشور برنامهای برای افزایش قیمت بنزین ندارند، ادامه داد: با توجه به قانون بودجه و مباحث دولت، بنزین و سایر فرآوردههای نفتی هیچ برنامهای برای افزایش قیمت وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی تاکید کرد: ساماندهی کارتهای هوشمند سوخت اضطراری جایگاهها را انجام دادیم و با توجه به تعداد تردد و مراجعات و تعداد نازلها، تعداد مناسبی از کارتها در اختیار جایگاهها قرار گرفتهاست. به گفته نژادعلی قاچاق سوخت نیز مصرف را افزایش میدهد و باید با فرهنگسازی مصرف را کاهش دهیم. نژادعلی با بیان اینکه در ۱۰پالایشگاه کشور طرحهای توسعهای و افزایش ظرفیت را اجرا میکنند، ادامه داد: افزایش تولید در پالایشگاهها جزو برنامههای اساسی است و افزایش تولید بنزین اتفاق خواهد افتاد. مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی درخصوص صادرات بنزین، اعلام کرد: صادرات این فرآورده انجام نمیشود.
او با بیان اینکه برای دریافت بنزین ۳هزارتومانی تا پیش از اجرای طرح ساماندهی کارتهای سوخت تقریبا ۱۰۰درصد از کارت جایگاهها استفاده میشد، گفت: اکنون ۳۵درصد از سوختگیری بنزین ۳هزارتومانی با کارت سوخت شخصی انجام میشود. نژادعلی تاکید کرد: ۵۵درصد فروش بنزین مربوط به بنزین هزار و ۵۰۰تومانی و ۴۵درصد نیز ۳هزارتومانی است. مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران مجموع تعداد کارتهای هوشمند سوخت را ۲۹میلیون کارت اعلام کرد و ادامه داد: در سالگذشته ۳میلیون و ۸۰۰هزار کارت سوخت تولید و در اختیار شرکت پست قرار داده شد و اکنون ۴۵۰هزار کارت سوخت در باجههای معطله پست است که مردم میتوانند با مراجعه به شرکت پست، کارت خود را تحویل بگیرند.
ظرفیت سیانجی برای سبد انرژی
وی تاکید کرد: در حوزه نفتگاز آمار مصرف در سال۱۴۰۲ حدود ۱۰۳میلیون لیتر در روز است که نسبت به سالقبل ۴درصد افزایش را نشان میدهد. امسال انتظار داریم مصرف نفتگاز به ۱۱۵میلیون لیتر برسد. نژادعلی گفت: روزانه ۲۴میلیون لیتر سیانجی مصرف میشود که اگر این کار انجام نمیشد، به همین میزان باید واردات بنزین انجام میدادیم. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بیان کرد: تفاوت قیمت فرآوردههای نفتی در ایران و کشورهای همسایه قاچاق را جذاب میکند.
او به لزوم توجه به افزایش سهم سیانجی در سبد سوخت اشاره کرد و ادامه داد: اکنون حدود ۱۲میلیون لیتر ظرفیت خالی در جایگاههای سیانجی وجود دارد که میتواند جایگزین بنزین شود. نژادعلی از توقف تولید خودروهای گازسوز توسط خودروسازان خبر داد و گفت: همچنین استقبال خوبی از مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی نشد و تنها ۲۶۰هزار خودروی عمومی از طرح دوگانهسوزکردن رایگان استفاده کردند. این مدیر دولتی در پایان نشست خبری، صرفهجویی و بهینهسازی مصرف را تنها راه مدیریت انرژی کشور اعلام کرد. او با بیان اینکه در تولید و مصرف بنزین ناترازی نداریم عواملی مثل تولید خودروهای پایهگازسوز، توسعه ناوگان حملونقل گازسوز، بازرسی ادواری خودروهای گازسوز و تعویض رایگان خودروهای فرسوده از چرخه مصرف را در شدت مصرف انرژی تاثیرگذار دانست.