کد خبر: ۲۰۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 27 April 2023
روند مثبت این دارایی ارزشمند به رشد ۷ درصدی و فتح دوباره کانال ۲۸هزار دلاری انجامید. شواهد گویای آن است که این دارایی در ساعت ۱۵ به وقت تهران توانست به سقف کانال مذکور دست یابد و تنها با جهش اندکی کانال ۳۰ هزار دلاری را ملاقات کند.

دنياي اقتصاد : وضعیت بازار کریپتو در روزهای اخیر نشان می‌دهد که روند معاملاتی رمزارزهای مهم در سطح جهان از جمله بیت‌کوین و اتریوم در محدوده سبز قرار گرفت. از این‌رو بیت‌کوین توانست پس از گذشت حدود ۲ هفته از کانال ۲۷ هزار دلاری فراتر رود.

روند مثبت این دارایی ارزشمند به رشد ۷ درصدی و فتح دوباره کانال ۲۸هزار دلاری انجامید. شواهد گویای آن است که این دارایی در ساعت ۱۵ به وقت تهران توانست به سقف کانال مذکور دست یابد و تنها با جهش اندکی کانال ۳۰ هزار دلاری را ملاقات کند.

اما سوال این است که چه عامل مهمی در روز‌های اخیر توانست تا بیت‌کوین را از درجا زدن در کانال 27 هزار دلاری نجات دهد و روند معاملاتی اتریوم را بهبود بخشد؟ در پاسخ به این سوال ابتدا باید به عدم اطمینان مالی جهانی به سیستم بانکداری اشاره کرد.

با آغاز عملیات ضد تورمی فدرال رزرو در خصوص افزایش بهره، دو بانک سیلیکون ولی و سیگنچر در ماه گذشته نتوانستند بهره خود را با بهره اتخاذ شده از سوی مقامات مطابقت دهند و با افزایش بدهی و در نهایت ورشکستگی، به کار خود پایان دادند. با تعطیلی دو بانک تجاری مهم در ایالات‌متحده نا‌اطمینانی‌ها به حوزه بانکداری آغاز شد و بازارهای جهانی از جمله رمزارزها و طلا روند صعودی به خود گرفتند.

این امر تا قبل از انتشار گزارش تورمی آمریکا ادامه داشت. اما آمارها حاکی از آن است که با افت یک درصدی تورم و مثمر‌ثمر واقع شدن سیاست‌های پولی انقباضی، مقامات برای دهمین مرتبه قصد دارند نرخ بهره را در ماه مه افزایش دهند. این امر گرچه برای دلار جهانی که با شارژ بهره تقویت می‌شود، امری مطلوب به نظر می‌رسد، اما برای بازارهای جهانی که در خلاف شاخص دلار حرکت می‌کنند امری منفی به شمار می‌رود.

از این رو با صعود احتمالی بهره، شاخص ارز آمریکایی از مرز دو رقمی شدن به 33/ 101 واحد صعود کرد و مقاومت خود را در این کانال حفظ کرد. طلا نیز که با رکورد جدید خود حدود 44 دلار در سال 2023 فاصله داشت، شیب کاهشی به خود گرفت و به 1970 دلار سقوط کرد. بیت‌کوین نیز با عقبگرد 3 هزار دلاری مواجه شد و به دنبال آن اتریوم نیز کانال 2هزار دلاری را از دست داد. رویداد فوق تا زمان خبر خروج سپرده‌های 100 میلیارد دلاری بانک فرست ریپابلیک ادامه داشت.

این موضوع در گزارش اخیر «دنیای اقتصاد» در روزهای اخیر نیز قابل مشاهده است. در این گزارش آمده: بانک ‌فرست ریپابلیک‌ در روزهای اخیر از کاهش ۲۰ درصدی ارزش سهامش در روز دو‌شنبه خبر داد. مقامات این نهاد دلیل این امر مهم را به خروج ۱۰۰میلیارد دلاری سپرده‌ها نسبت دادند. مدیرعامل این نهاد گفت: ما خروج خالص سپرده‌ها را حدود ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده بودیم.» عوامل ذکر شده این سیگنال را به تحلیل‌گران می‌دهد که خروج 100 میلیارد دلاری دارایی‌ها باید در بازارهای دیگری سرمایه‌گذاری شود که شواهد نشان می‌دهد که با افزایش ارزش رمزارزها و طلا در روز گذشته، اولویت سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها شده است. با فشار معامله‌گران و انتقال دارایی‌های خود به این بخش به نظر می‌رسد بیت‌کوین در روزهای آتی می‌تواند بار دیگر کانال 30 هزار دلاری را مشاهده کند. طلا نیز به بالای کانال 2هزار دلاری راه پیدا خواهد کرد.

اما در این بحبوحه برخی از اقتصاددانان معتقدند که با وجود چالش‌های بانکداری و دست‌وپنجه نرم کردن بازارهای جهانی با اتفاقات اخیر، فدرال رزرو باید به سیاست‌های پولی خود ادامه دهد؛ زیرا وقایع پیش آمده با توقف و کاهش نرخ بهره قابل حل خواهد بود. اما برای تحلیل و درک دقیق‌تر این موضوع باید تا زمان برگزاری نشست بعدی کمیته بازار باز فدرال رزرو در هفته اول ماه مه منتظر ماند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: