کد خبر: ۲۰۹۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - 15 April 2023
صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی ۲ و تورم ۵/ ۴۲ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ پیش‌‌بینی کرد.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی ۲ و تورم ۵/ ۴۲ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ پیش‌‌بینی کرد.

به گزارش ایبنا، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌‌انداز اقتصادی جهان چشم‌‌انداز نامطمئنی را برای اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ با توجه به بحران بخش مالی، تورم بالا، اثرات جنگ اوکراین و نارسایی‌‌های ناشی از شیوع کرونا پیش‌‌بینی کرده است.

در حالی که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ به ۴/ ۳درصد رسیده بود این نهاد بین‌المللی انتظار دارد طی سال جاری میلادی رشد اقتصادی جهان به ۸/ ۲درصد کاهش یابد.

اقتصاد‌‌های پیشرفته بسیار بیشتر از کشور‌‌های در حال توسعه با کاهش رشد در این سال روبه‌رو خواهند شد به‌طوری که رشد اقتصادی این کشور‌‌ها به کمتر از نصف خواهد رسید. متوسط رشد اقتصاد‌‌های پیشرفته از ۷/ ۲ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۳/ ۱ درصد در سال جاری خواهد رسید.

این گزارش انتظار دارد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ و با وجود تداوم سیاست تحریم‌های آمریکا برای چهارمین سال متوالی رشدی مثبت و رو به جلو داشته است. اقتصاد ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ پس از خروج آمریکا از برجام به ترتیب با رشد منفی ۸/ ۱ درصد و ۱/ ۳ درصد مواجه شد، اما در سال‌های بعد با تخلیه اثر تحریم‌ها وارد رونق دوباره شد و در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به ترتیب رشد ۳/ ۳ درصد، ۷/ ۴ درصد و ۵/ ۲ درصد را تجربه کرد. بر اساس پیش‌‌بینی صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۳ نیز اقتصاد ایران با رشد ۲ درصدی مواجه خواهد شد. این نهاد بین‌المللی همچنین انتظار بهبود وضعیت تورم در اقتصاد ایران طی سال‌های آینده را دارد و در حالی که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۲ به ۴۹ درصد رسیده بود پیش‌‌بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۵/ ۴۲ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۳۰ درصد کاهش یابد.

بر اساس این گزارش تراز حساب‌‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۷/ ۴ درصد تولید ناخالص داخلی بوده که بر اساس پیش‌‌بینی صندوق بین‌المللی پول این رقم در سال جاری به معادل ۸/ ۱ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. نرخ بیکاری در ایران نیز برای سال جاری ۸/ ۹ درصد پیش‌‌بینی شده است. نرخ بیکاری ایران در سال قبل ۵/ ۹درصد برآورد شده است. همچنین بر اساس این گزارش صندوق بین‌المللی پول از افزایش ۱۴۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اقتصاد ایران را در این سال به‌‌‌عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی کرد. به گزارش «ایرنا» صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود میزان تولید ناخالص داخلی ۱۹۳ کشور جهان از جمله ایران را در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده است. بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال به هزار و ۵۹۶ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۱۴۱ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است. ایران با تولید ناخالص داخلی هزار و ۵۹۶ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۲۲ به عنوان بیست و دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این سال شناخته شده که بر این اساس اقتصاد ایران از اقتصادهای ۱۷۱ کشور دیگر دنیا بزرگ‌تر است و فقط ۲۱ کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال داشته‌‌اند. رتبه ۲۲ اقتصاد ایران در میان ۱۹۳ کشور جهان در حالی است که ایران در معرض شدیدترین تحریم‌های وضع‌‌شده علیه اقتصاد یک کشور در طول تاریخ قرار دارد.


از جمله کشورهایی که اقتصاد کوچک‌‌تری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۲ داشته‌‌اند عبارتند از: پاکستان، تایلند، هلند، آرژانتین، مالزی، آفریقای جنوبی، امارات، سوئد، اتریش و الجزایر. پاکستان با اقتصاد هزار و ۳۳۸ میلیارد دلاری یک پله پایین‌‌تر از ایران در جایگاه ۲۳ جهان قرار گرفته است. انگلیس و فرانسه به عنوان کشورهای صنعتی عضو گروه هفت بزرگی اقتصادشان تنها دو برابر اقتصاد ایران برآورد شده ست. تولید ناخالص داخلی فرانسه بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۲ سه هزار و ۷۰۴ میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی انگلیس ۳هزار و ۷۱۴ میلیارد دلار محاسبه شده است. ایران با تولید ناخالص داخلی هزار و ۴۵۵ میلیارد دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۱ نیز در رتبه ۲۲ جهان میان بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا قرار گرفته بود. صندوق بین‌المللی پول پیش‌‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ۹۵میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد و به هزار و ۶۹۱ میلیارد دلار برسد.

نگار کریمی
منبع: ایبنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: