کد خبر: ۲۰۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - 11 April 2023
شامخ اسفند ماه اعلام شد
اتاق بازرگانی ایران عدد شامخ (شاخص مدیران خرید) اسفند ماه سال گذشته را اعلام کرده و بر اساس آن بالاترین عدد شامخ در ۴۲ ماه گذشته به ثبت رسیده است.

بانکداری ایرانی- اتاق بازرگانی ایران عدد شامخ (شاخص مدیران خرید) اسفند ماه سال گذشته را اعلام کرده و بر اساس آن بالاترین عدد شامخ در ۴۲ ماه گذشته به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، شامخ با نظرخواهی از بنگاه‌های اقتصادی و وضعیت کاری آنها به دست می‌آید و در طیفی میان صفر تا ۱۰۰ ارزیابی می‌شود. هرچه عدد شامخ از ۵۰ بالاتر باشد به معنی حرکت در مسیر رونق اقتصادی و هر چه پایین‌تر باشد به معنی خطر رکود است.

فعالیت شرکت‌ها در اسفندماه سال گذشته، طبق روال اسفندماه سال‌های قبل افزایش داشته و در این ماه هر ۵ مؤلفه اصلی بیشتر از ۵۰ گزارش شده‌اند. یکی از نکات قابل‌ توجه شامخ اسفندماه این است که شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار با شیب نسبتاً زیادی افزایش داشته و دومین مقدار حداکثری خود را طی سری ۴۲ دوره شامخ به ثبت رسانده است.

همچنین در اسفندماه ۱۴۰۱، شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان به بیشترین مقدار ۱۰ ماهه رسیده؛ اما شدت افزایش شاخص در مقایسه با اسفند سال‌های قبل کم‌تر بوده است. در این میان شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده، بیشترین افزایش در ۱۲ ماه را ثبت کرده؛ اما هم‌زمان شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم موردنیاز با شیب بیشتری نسبت به ماه قبل افزایش داشته و به بالاترین نرخ ۱۰ ماهه خود از خردادماه رسیده است.

نکته دیگر اینکه در اسفندماه ۱۴۰۱، شاخص موجودی محصول نهایی در انبار یا کارهای معوق و ناتمام برای سومین ماه پیاپی کاهشی بوده و رکورد کمترین مقدار در ۳۰ ماه (از مهر ۱۳۹۹) را شکسته است. یکی از دلایل این اتفاق، افزایش روش شرکت‌ها به‌واسطه بالا رفتن تورم انتظاری جامعه است که در شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات نیز مشهود است. بر اساس اطلاعات گزارش شامخ، شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات در اسفندماه سال گذشته، برای دومین ماه پیاپی بعد از خروج از رکود ۷ ماهه، با افزایش مواجه شده و بیشترین نرخ افزایش در سری زمانی ۴۲ ماهه را ثبت کرده است.

شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در اسفندماه عدد ۵۶.۷۹ محاسبه شده است و شاخص کل بیشترین مقدار ۴۲ ماهه خود از ابتدای شروع طرح را به ثبت رسانده است. در این ماه همه مؤلفه‌های اصلی، بیشتر از ۵۰ گزارش شده‌اند. به نظر می‌رسد رکود شدید ماه‌های قبل و انتظارات تورمی برای ماه‌های آینده باعث شده تا در اسفندماه ۱۴۰۱ در مقایسه با سال‌های قبل، فعالیت‌ها رونق بیشتری داشته باشند.

شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در اسفندماه (۶۰.۸۱) با شیب زیادی افزایش داشته و دومین بیشترین مقدار خود را طی سری ۴۲ دوره به ثبت رسانده است. فعالیت‌ها در هر سه بخش با افزایش همراه بوده است و بخش صنعت و خدمات و کشاورزی شدت افزایش بیشتری را در مقایسه با بخش ساختمان ثبت کرده‌اند.

شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در اسفندماه (۵۴.۹۷) به بیشترین مقدار طی ۱۰ ماه اخیر از خردادماه رسیده است، هر چند شدت افزایش شاخص در مقایسه با اسفندماه سال‌های قبل کم‌تر است. در میان بخش‌های اصلی بخش صنعت بیشترین افزایش تقاضا را در میان سایر بخش‌ها داشته است.

شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده در اسفندماه (۵۴.۱۴) طی ۱۲ ماه گذشته از اسفند ۱۴۰۰ بیشترین افزایش را داشته است. طبق روال اسفندماه هر سال همراه با افزایش تقاضای مشتریان، موجودی مواد اولیه نیز افزایش دارد.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم موردنیاز در اسفند (۸۷.۶۱) با شیب بیشتری نسبت به ماه قبل افزایش داشته و به بالاترین نرخ ۱۰ ماهه خود از خردادماه رسیده است. هزینه نهاده‌ها با سرعتی بالا به رشد خود ادامه داده و فشار قیمت نهاده‌ها باعث شده تا شاخص قیمت فروش محصولات تولیدشده و خدمات ارائه شده (۶۹.۹۴) بالاترین نرخ افزایش قیمت طی ۱۰ ماه اخیر را داشته باشد. نرخ افزایش قیمت‌ها در هر سه بخش شدید بوده و بخش خدمات و کشاورزی بیشترین نرخ افزایش در قیمت فروش را ثبت کرده است.

شاخص موجودی محصول نهایی در انبار یا کارهای معوق و ناتمام (۴۵.۱۸) برای سومین ماه پیاپی همچنان کاهشی است و در ۳۰ ماه گذشته از مهر ۹۹ به کمترین میزان خود رسیده است.

شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات در اسفندماه (۶۱.۱۸) برای دومین ماه پیاپی بعد از خروج از رکود ۷ ماهه خود افزایش داشته و شدیدترین نرخ افزایش در سری زمانی ۴۲ ماهه خود را ثبت کرده است. طبق استانداردهای دوره‌ای هر سال در اسفند شرکت‌ها با افزایش فروش روبرو هستند. اگر چه بخشی از شدت افزایش فروش به دلیل کاهش شدید فعالیت‌ها در ماه‌های قبل بوده از طرف دیگر وجود نااطمینانی که به دلیل شرایط تورمی طی ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود باعث افزایش تقاضا و فروش شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: