کد خبر: ۲۰۸۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - 30 January 2023
قرارداد پولی بانکی بین ایران و روسیه امضا شد که با اجرای این قرارداد، ۵۲ شعبه بانک ایرانی و ۴ بانک خارجی در بستر سپام از سمت ایران و ۱۰۶ بانک نیز از طریق SPFS از سمت روسیه متصل می شوند.از طرف ایران بانک شهر و از طرف روسیه بانک VTB مشخص شدند.

بانکداری ایرانی - علی سوری ؛ سامانه پیام‌رسانی مالی الکترونیکی سپام به‌منظور الکترونیکی کردن مراودات بانکی و ایجاد زیرساخت یکپارچه خدمت رسانی راه‌اندازی شده‌ است. با راه‌اندازی کامل این سامانه، می‌توان تمامی سیستم‌های بانکی را توسط آن تحت پروتکل‌های استاندارد مبادلات مالی به یکدیگر متصل و ارتباطات، مکاتبات و مراودات میان بانک‌ها و بانک مرکزی را به صورت کاملاً الکترونیکی و امن میسر کرد و ابزارهای نظارتی بانک مرکزی بر این مراودات بر روی آن قابل پیاده‌سازی است.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛ با استفاده از سپام، نه تنها برای اولین بار یک زیرساخت پیام‌رسانی واحد مالیِ ملی در کشور برای تمام مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی، حوالجات ارزی، مکاتبات، استعلام ها و مذاکرات از طریق یک شبکه واحد پیام‌رسانی قابل انجام بوده، بلکه امکان اتصال به بانک‌های خارجی در خارج از کشور را می‌توان به گونه‌ای برقرار کرد که بدون به‌کارگیری امکانات مؤسسه سوئیفت و نگرانی‌های مربوط به آن، با زبانی مشترک و آشنا، تعاملات مالی با آخرین فناوری‌های موجود انجام شود.

امروز در ساختمان شیشه ای میرداماد، قرارداد پولی بانکی بین ایران و روسیه امضا شد که با اجرای این قرارداد، ۵۲ شعبه بانک ایرانی و ۴ بانک خارجی در بستر سپام از سمت ایران و ۱۰۶ بانک نیز از طریق SPFS از سمت روسیه متصل می شوند.

از طرف ایران بانک شهر و از طرف روسیه بانک VTB مشخص شدند. در فاز اول این بانک ها برای اجرای آزمایشی هستند و پس از مدتی، دیگر بانک‌ها نیز اضافه خواهند شد.

محسن کریمی معاون بین الملل بانک مرکزی در این مراسم گفت: با این قرارداد، اتصال پیام رسان های مالی دو کشور منجر به سرعت بخشی به‌ تجارت و همچنین تسریع مبادلات مالی خواهد شد.

کریمی با بیان اینکه اتصال پیام رسان‌های مالی ایران و روسیه اقدام تحریم ناپذیر است و زیرساخت‌های آن وابسته به نظام سلطه نیست، اظهار کرد: امضای این قرارداد اولین اقدام تحریم ناپذیر بانک مرکزی ایران در تعاملات مالی با کشور روسیه است.

وی تاکید کرد: از یک سال گذشته سند اقدام مشترک بین بانک های مرکزی دو کشور به امضا رسیده بود که امروز اولین اقدام از سند مورد اشاره عملیاتی شد. براین اساس از امروز سامانه‌های پیام رسان بانکی ملی دو کشور به یکدیگر متصل شدند و این امکان نیز فراهم شد که همه بانک‌های عضو سامانه پیام رسان‌های ملی ایران با همه بانک‌های کشور روسیه تبادل پیام های بانکی روسیه داشته باشند.

کریمی روابط بانکی را برای راه اندازی و پیشبرد فعالیت های بازرگانان و تجار ضرروی دانست و افزود: زمانی که ارتباطات بانکی فراهم نباشد، روابط و مراودات تجاری و بازرگانی دچار مشکل می شود. از این رو ما امروز زمینه فنی ارتباطات بانکی را فراهم کردیم که همه پیام های استاندارد بانکی شامل ال سی، حواله، ضمانت نامه بانکی و غیره را دربر می گیرد.

به گفته وی، در دو روز آینده نیز که هیأت فنی بانک مرکزی روسیه در ایران هستند، زمینه سازی برای ارتباط و ارسال همه پیام ها میان بانک‌های دو کشور فراهم می‌شود.

ولادیسلاو گریدچین نماینده بانک مرکزی روسیه نیز در این مراسم از علاقمندی بانک روسیه برای همکاری همه جانبه با ایران خبر داد و گفت: امضای این قرارداد به طور قطع منجر به تسریع تبادلات دو طرف خواهد شد. بزرگ ترین مزیت این قرارداد، عدم تأثیرپذی از تحریم‌های غربی است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: