کد خبر: ۲۰۸۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - 23 January 2023
شرکت‌های بیمه بازرگانی تابع قوانین و مقررات خاص خود بوده و مکلف هستند که هروسیله نقلیه‌ای را که از سمت پلیس راهور پلاک می‌شود، بیمه کنند زیرا قانون می‌گوید تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی باید دارای پوشش بیمه‌ای باشند.

در صنعت بیمه ایران، بیمه وسایل نقلیه همواره پرحاشیه‌ترین، رشته بیمه‌گری بوده‌است. از یک طرف مراجع قانونی و حقوقی از ایرادات در این حوزه به صنعت بیمه اعتراض دارند، از طرف دیگر شرکت‌های بیمه نیز به دلیل ضرر و زیانی که بیمه شخص ثالث برای آنها دارد، از آن گریزان هستند و راه فرار از برخی از موارد قانونی را خوب یاد گرفته اند. علت این دولبه بودن شمشیر بیمه وسایل نقلیه نقص قوانین باشد.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛  اخیرا وزیر دادگستری در دیداری با مدیران صنعت بیمه، از اصلاح فرایندهای حوزه صنعت بیمه در صدد بهبود شرایط پوشش بیمه‌ای همه وسایل نقلیه خبر داد. این سخنان وزیر دادگستری موید چند مساله است که نشان از مشکلاتی در صنعت بیمه در خصوص بیمه وسایل نقلیه دارد. البته رییس کل بیمه مرکزی نیز در این جلسه به برخی از کاستی ها را تایید کرده بود و ضمن ارایه گزارشی از آمار حوادث، میزان مبالغ پرداختی شخص ثالث و موانع پیش روی توسعه صنعت بیمه، بر هم‌افزایی و رونق صنعت بیمه برای ارایه خدمات بهینه به مردم تاکید کرد.

در حالی سخن از مشکلات بیمه خودرویی در صنعت بیمه می شود که صنعت بیمه نیز از فضای بیمه شخص ثالث راضی نبوده و بعضا آن را زیان بار دانسته و تنها به دلیل اجباری بودن، در این حوزه فعال هستند.
به عقیده بسیاری از کارشناسان، قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌های مختلف یکسان است اما پوشش مالی شرکت‌ها با هم فرق می‌کند. بیمه مرکزی به‌طور سالانه، کف و سقفی برای پوشش‌دهی مالی شرکت‌ها معین می‌کند. در حقیقت، هر شرکت بنا به توانایی مالی‌اش اقدام به پوشش‌دادن خسارات مختلف می‌کند. این مساله سبب بروز مسائلی برای شهروندان شده است تا جایی برخی این رفتار را سبب بی اعتمادی به صنعت بیمه عنوان کرده اند.

این وضعیت شرایطی را برای شهروندان بوجود آورده است که برخی می گویند که اگر نمی خواهید که کمترین خسارت را در زیان حادثه ناگوار کسب کنید، باید بیشتر برای انتخاب شرکت بیمه پرس و جو کنید.

یکی از نمونه های نقض قوانین توسط شرکت های بیمه ، بیمه نکردن بیمه های دارای عمر بالاست. شرکت های بیمه، بعضا، خودروهای دارای سن بالا را بیمه نمی کنند و اگر صاحبان این وسایل نقلیه دچار حادثه ای شوند، امکان مشمول خسارت شدن غیر ممکن است در حالی که طبق قوانین بیمه گری این کار تخلف است اما بیمه مرکزی نیز اجباری برای شرکت های بیمه ندارد. شرکت‌ها می‌توانند از وسایل نقلیه‌ای که بیش از 15 سال از سال ساخت آنها گذشته، به ازای هر سال مازاد بر 15 سال، سالی دو درصد آن هم تا سقف حداکثر 20 درصد اضافه نرخ بگیرند. چندی پیش مدیر بیمه‌های خودرو شرکت بیمه آرمان در این زمینه گفته بود که طبق قانون، اگر خودرویی 60 سال هم کار کرده باشد بازهم همان 20 درصد اضافه نرخ را بابت فرسودگی پرداخت می‌کند و تخفیفات سنوات عدم خسارت هم می‌تواند بگیرد.

شرکت‌های بیمه بازرگانی تابع قوانین و مقررات خاص خود بوده و مکلف هستند که هروسیله نقلیه‌ای را که از سمت پلیس راهور پلاک می‌شود، بیمه کنند زیرا قانون می‌گوید تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی باید دارای پوشش بیمه‌ای باشند.

شاید این فضایی که پیرامون بیمه وسایل نقلیه رخ می دهد، به دلیل قوانین موجود نیز باشد. چر که بسیاری از قوانین در صنعت بیمه برای همه افراد ذی نفع ، مفید واقع نمی شود. در حقیقت به نظر می رسد که باید قوانین بیمه شخص ثالث و دیگر رشته های خودرویی به گونه ای تنظیم شود که سبب فرار همه طرفین از بیمه شخص ثالث نشده و شرکت ها راه فرار قانونی را پیدا نکرده و شهروندان نیز بیشترین بهره قانونی را ببرند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: