کد خبر: ۲۰۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۱۹ دی ۱۴۰۱ - 09 January 2023
در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس از کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال جاری صحبت کردند، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه اعلام کرد که این موضوع مطلقاً واقعیت ندارد و تحقق بودجه نزدیک به ۱۰۰ درصد است.

در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس از کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال جاری صحبت کردند، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه اعلام کرد که این موضوع مطلقاً واقعیت ندارد و تحقق بودجه نزدیک به ۱۰۰ درصد است.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته حواشی پیرامون کسری بودجه دولت در سال جاری مطرح شد و در همین راستا محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که برای ناترازی بودجه انتظار داریم و دولت در بودجه امسال احکام خوبی در نظر بگیرد تا کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی نداشته باشیم.

پس از طرح این اظهارات، مباحثی درباره این موضوع شکل گرفت و برخی سوار بر این موج شدند که با وجود اینکه مسئولان دولت بارها اعلام کرده بودند که امسال کسری بودجه نخواهیم داشت و منابع و مصارف بودجه را به خوبی مدیریت کردیم، کسری بودجه حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهیم داشت.

اما دیروز و امروز تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، کسری بودجه امسال را تکذیب و عنوان‌ کردند که تا کنون ۱۰۰ درصد منابع دولت در بودجه محقق شده است.

همچنین به گفته حاجیبابایی، برای امسال ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده که تقریبا ۱۰۰ درصد آن محقق شده است.

در این زمینه نیز مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد که شاید بتوانیم بگوییم اولین سالی است که با کمترین مغایرت بین عملکرد و پیش‌بینی، بودجه را مدیریت می‌کنیم.

وی درباره شایعات منتشر شده درباره کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی هم اینگونه توضیح داد که این موضوع را برخی از رسانه‌ها دامن می‌زنند که مطلقاً واقعیت ندارد، نشست علمی و کارشناسی با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برگزار شد با همفکری و همکاری کمیسیون کارشناسی و تخصصی مجلس، به ریز موضوع درآمدها و هزینه‌های دولت بررسی و تشریح شد.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، مجموع منابع در ۹ ماهه ۹۰۰ همت بوده که معادل آن هم مصارف انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال به بالغ بر ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسیم و ان‌شاءالله مشکلی در تأمین منابع نخواهیم داشت و مصارفمان را طبق برنامه‌ای که داریم حتماً انجام و به تعهداتمان عمل خواهیم کرد و نیازی هم به استقراض نخواهیم داشت. بنابراین جمع‌بندی نظرات همه اعضای کمیسیون در خصوص عملکرد ۹ ماهه و پیش‌بینی ۱۲ماهه تحقق منابع نزدیک به ۱۰۰ درصد است.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: