کد خبر: ۲۰۷۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - 07 January 2023
سال ۲۰۲۲، سال خوبی برای بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال نبود، اما بازار رمزارزها بارها در این موقعیت قرار داشته است.

سال ۲۰۲۲، سال خوبی برای بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال نبود، اما بازار رمزارزها بارها در این موقعیت قرار داشته است.

به گزارش والکس و به نقل از BeinCrypto، در عمر ۱۲ساله بیت‌کوین، چهار چرخه را شاهد بوده‌ایم. هر بار و طی هر دوره نزولی، این ارز و حوزه توسط رسانه‌ها مرده انگاشته می‌شوند. سایت ۹۹‌Bitcoins، صفحه‌ای برای جمع‌آوری این مطالب دارد. طبق اطلاعات این صفحه، بیت‌کوین تاکنون ۴۶۷ بار مرده خوانده شده است.

نخستین «مرگ بیت‌کوین» در دسامبر ۲۰۱۰ و آخرین آن در ۳۰ نوامبر به ثبت رسید. سالی که بیشترین میزان ناامیدی و مرگ را به خود دید، سال ۲۰۱۷ بود. در این سال رسانه‌ها ۱۲۴ بار مرگ بیت‌کوین را اعلام کردند.

صندوق Grayscale، که بزرگترین سرویس مدیریت دارایی بیت‌کوین برای بازیگران نهادی بازار است، ۱۰ سقوط بزرگی که بیت‌کوین از آن سربلند بیرون آمده را این‌گونه لیست کرد.

نخستین سقوط بزرگ قیمت بیت‌کوین
نخستین سقوط بزرگ قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۱ رخ داد؛ در این سال قیمت بیت‌کوین ۹۹ درصد ریخت. هک صرافی مونت گاکس (Mt. Gox) سبب شد قیمت بیت‌کوین از ۳۲ دلار به یک سنت کاهش یابد.

در سال ۲۰۱۳، تنها یک روز پس از ممنوعیت پرداخت به‌وسیله بیت‌کوین توسط دولت چین، قیمت این دارایی با ۸۰ درصد کاهش روبه‌رو شد.

در فوریه ۲۰۱۴، بار دیگر صرافی مونت گاکس هک شد و سبب سقوط ۶۰درصدی قیمت شد. در آن زمان ۸۰ درصد از حجم مبادلات بیت‌کوین در این صرافی صورت می‌گرفت.


هک DAO در میانه سال ۲۰۱۵
هک DAO در میانه سال ۲۰۱۵، هر دو ارز اتریوم و بیت‌کوین را تحت تأثیر قرار داد. اتریوم فورک شد و از دل آن دو شبکه اتریوم کلاسیک (ETC) و اتریوم فعلی (ETH) بیرون آمد. افزون بر این، صرافی بیتفینکس نیز در سال ۲۰۱۶ مورد حمله قرار گرفت که باعث افت قیمت شد.

برخورد شدید قانون‌گذاران با موج عرضه اولیه از طریق کوین (ICO) در سال ۲۰۱۸، سبب کاهش ۸۴درصدی قیمت در انتهای سال شد. قیمت بیت‌کوین که در آن سال به ۲۰ هزار دلار رسیده بود، تنها در عرض چند ماه به ۳۲۰۰ دلار رسید.

در مارس ۲۰۲۰، پس از شروع پاندمی کرونا، بازار جهانی تحت تأثیر قرار گرفت. بیت‌کوین نیز از این قاعده مستثنی نبود و نیمی از ارزش خود را از دست داد.

بیت‌کوین در سالی که گذشت نیز دستخوش اتفاقات ناگوار شد؛ در دو برهه و در پی سقوط لونا و صرافی اف‌تی‌ایکس، قیمت این ارز به ترتیب ۵۰ و ۲۵ درصد کاهش یافت.

بیت‌کوین تا این لحظه هر بار موفق شده از این حوادث جان سالم به در برد و دوباره قد علم کند. قیمت بیت‌کوین هم‌اکنون ۱۳۴ درصد بیشتر از قیمت خود در سه سال قبل است.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: