کد خبر: ۲۰۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - 19 December 2022
وی ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی و قرارداده‌های هوشمند و زنجیره بلوک در شبکه بانکی به تحقق حکمرانی دیجیتالی ریال کمک می‌کند، همچنین سفته و برات الکترونیکی در شبکه بانکی به کار گرفته می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزایش پنج درصدی نرخ سود بانکی را رد کرد و گفت: فعلا هیچ نرخی برای سود سپرده تعیین نشده است.

به گزارش ایسنا، علی صالح‌آبادی در همایش تحول دیجیتال بانک و بیمه، اظهار کرد: در شرایط تحریم یکی از مواردی که آمریکا از آن استفاده می‌کند حکمرانی دلار است، این کشور به دلیل اشرافی ‌که روی حکمرانی دلار دارد که اگر یک دلار در دنیا جابه‌جا شود، بر آن نظارت می‌کند و ما هم می‌خواهیم حکمرانی ریال را تقویت کنیم که هم نظارت بر آن آسان‌تر شود و هم جلوی پولشویی و فساد گرفته شود.

وی ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی و قرارداده‌های هوشمند و زنجیره بلوک در شبکه بانکی به تحقق حکمرانی دیجیتالی ریال کمک می‌کند، همچنین سفته و برات الکترونیکی در شبکه بانکی به کار گرفته می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نیاز مشتری به فناوری‌های دیجیتال به معنای رهاشدگی نیست و باید با ابزارهای الکترونیکی در این خدمات نظارت شود.

کاهش شعب بانکی به ۲۰ هزار شعبه


صالح‌آبادی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های دیجیتال موجب شده شعبه‌های بانکی کشور به ۲۰ هزار شعبه کاهش پیدا کند، گفت: روند کاهش شعبه‌ها همچنان ادامه دارد و ما دنبال این هستیم که مردم به این وضعیت عادت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۹۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال از فناوری‌های بانکی استفاده می‌کنند، گفت: در شبکه بانکی کشور ماهانه بیش از ۳.۵ میلیارد تراکنش انجام می‌شود و سطح دسترسی شبکه بانکی کشور به فناوری‌های دیجیتال ۹۹.۹۹ درصد است.

وی بیان کرد: شمولیت بانکی در حوزه تسهیلات دارای یک عقب‌ماندگی تاریخی است و باید از فناوری‌های دیجیتال در این زمینه هم استفاده بیشتر شود و در محیط آزمایشی بانک مرکزی موضوع لندتک‌ها دنبال می‌شود و همچنین مجوزهای بانک مرکزی در جهت نوآوری تسهیل می‌شود.

نقشه راه بانک مرکزی برای تحول دیجیتال بانکی

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: برای کنترل سود سپرده‌های بانکی و جلوگیری از خلق پول در شبکه بانکی هم از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌شود. بانک مرکزی برای تحول دیجیتال نقشه راه دارد و نیاز به زیرساخت‌ها و فناوری‌ها برای اجرای تحول دیجیتال در شبکه بانکی مشاهده می‌شود.

او در جمع خبرنگاران نیز با اشاره به برنامه بانک مرکزی در خصوص افزایش نرخ سود سپرده بانکی، گفت: فعلا هیچ نرخ مشخص جدیدی برای سود سپرده تعیین نشده است. بر این اساس فعلا نمی‌توان گمانه زنی‌ها مبنی بر افزایش پنج درصدی سود بانکی را تایید کرد.
وی افزود: در خصوص افزایش سود سپرده و تسهیلات بایستی در شورای پول و اعتبار تصمیم گیری شود و اعداد مطرح شده در رسانه‌ها صرفا در حد شایعه است.


صالح‌آبادی بیان کرد: سیاست رسمی بانک مرکزی تقویت بازارهای رسمی است، امسال ۴۶ میلیارد دلار در سامانه نیما تامین ارز انجام شده در حالی که سال قبل حدود ۳۷ میلیارد دلار تامین ارز واردات در سامانه نیما صورت گرفته بود.

به گفته وی، معاملات ارزی در کانال‌های تلگرامی عمق به شدت کمی داشته و در برخی موارد معاملات واقعی نیست. همچنین برخی از این معاملات حالت قمار دارد. بر این اساس نیازهای ارزی در حوزه خدمات در بازار متشکل ارزی تامین خواهد شد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: