کد خبر: ۲۰۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - 14 December 2022
کم‌کردن دغدغه شهروندان با مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی
بانک ملت، مهم‌ترین بانک خصوصی و از اولین‌های ایران در حوزه‌های مختلف است که سهم زیادی در صنعت بانکداری ایران در حوزه‌های مختلف دارد.

بانک ملت، مهم‌ترین بانک خصوصی و از اولین‌های ایران در حوزه‌های مختلف است که سهم زیادی در صنعت بانکداری ایران در حوزه‌های مختلف دارد.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  بررسی آمار سهم بازار بانک‌ها در تعداد و مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت در آبان ماه امسال نشان می‌دهد که بانک ملت بالاترین سهم را در بین کل بانک‌های ایرانی داشته و فضای خوبی را برای خود رقم‌زده است. این بانک سهم حدود 18 درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 18 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده و نکته مهم‌تر اینکه با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را نیز متعلق به خودکرده است. از طرف دیگر، اطلاعات و صورت‌های مالی یک‌ماهه منتهی به پایان آبان ماه سال جاری نشان می‌دهد که این بانک خصوصی در هشت‌ماهه‌ ابتدای سال از محل اعطای تسهیلات، بیش از 58هزار و 57 میلیارد تومان درآمد در حساب‌های خود منظور کرده است. در حقیقت، این بانک که با نماد وبملت و سرمایه‌ای بالغ بر 26 هزار و 200 میلیارد تومان از فعال‌ترین بانک‌های بورسی کشور محسوب می‌شود، از محل اوراق بدهی وبملت نیز در این مدت حدود دو هزار و 242 میلیارد تومان، از محل درآمد سرمایه‌گذاری‌ها حدود259 میلیارد تومان از محل کارمزد شش هزار میلیارد تومان درامد کسب کرده است.

قطعاً بانکی با این میزان موفقیت، باید نقشی در جامعه ایفا کند. نقشی مثبت در راستای کمک به بخش‌های مختلف جامعه از این بانک مورد انتظار است. در حقیقت این وضع روشن است که همه بنگاه‌های اقتصادی موفق در ایران و جهانی مسئولیت‌های اجتماعی مختلفی در جامعه مورد فعالیت خوددارند و این مسئله امری معمول و طبیعی است اما موضوع برای برخی از بنگاه‌های اقتصادی مختلف است، چراکه برخی از بنگاه تلاش می‌کنند نقش بیشتری را در جامعه ایفا کرده و مفید باشند. حال، سوال این است که بانک ملت با این میزان از موفقیت در فضای کسب‌وکار خود، در راستای مسئولیت اجتماعی چه اقداماتی انجام داده و نسبت به دیگر بانک‌ها چه وضعیتی دارد؟

بر اساس منشور مسئولیت اجتماعی بانک ملت، این بانک در حوزه‌های مختلفی برنامه خود را تعیین کرده است. در حوزه توسعه آموزش، توسعه سلامت و بهداشت، توسعه فرهنگ و هنر، حفظ محیط‌زیست، اعطای تسهیلات خرد و کلان به بخش‌های خاص که به حمایت خاصی نیاز دارند، اعطای تسهیلات به اقشار خاص و کم برخوردار، اعطای تسهیلات به نوسازی بافت فرسوده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازجمله موارد کلی این بانک برای حوزه مسئولیت اجتماعی است.

مهم‌ترین حوزه‌ای که بانک ملت همواره در آن در سالهای اخیر فعال بوده و شاید بیشترین تلاش را در این حوزه کرده، مسئله آموزش و کمک به تحصیل نوباوگان این سرزمین است. مدرسه‌سازی، کمک هزینه تحصیل، تأمین برخی اقلام موردنیاز و مواردی ازاین‌دست همواره در دستور کار بانک ملت بوده است. در چند سال اخیر بانک ملت مدرسه در شهرهای مختلف ساخته است به‌عنوان مثال، دریکی دوسال پیش، در راستای اجرای سند اجرایی تحولی مشارکت‌های مردمی موسوم به طرح« آجر به آجر» و لزوم مشارکت همگانی در مدرسه‌سازی مدیرکل نوسازی مدارس چهارمحال بختیاری مشارکت داشته و اقدامات مثبتی در این حوزه انجام شد.

اما مهم‌ترین مسئله کمک به دانش آموزان و تأمین بخشی از نیازهای انهاست. به عنوان مثال، در 15 آذر 1401 امسال در حمایت دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار، 200 جفت نیم بوت به دانش‌آموزان یکی از مناطق استان گلستان اهدا کرد. همچنین، در 27 شهریور امسال نیز بانک نسبت به اهدای 4200 بسته لوازم التحریر به دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار کشور اقدام کرد. بسته‌های آموزشی یادشده شامل کوله پشتی، دفتر مشق، دفتر نقاشی، دفتر یادداشت، مداد، خودکار و جامدادی از طریق شرکت چاپ بانک ملت تهیه و از سوی مدیریت‌های شعب استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و هرمزگان بین دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار توزیع شد.

بر اساس این گزارش و در راستای حمایت از بخش خاصی از جامعه و حمایت از توسعه کشور ، بر اساس اعلام بانک مرکزی بانک ملت در نیمه نخست سال جاری این بانک با اعطای 1598 فقره تسهیلات در 6 ماه نخست 1401 به مبلغ 10 ‌هزار و 800 میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان، در صدر بانک‌های ایران قرارگرفته است. بر این اساس، میزان تسهیلات اعطایی بانک ملت به شرکت‌های دانش‌بنیان در 6ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 70‌درصد افزایش داشته است.

علاوه بر این ، تسهیلات خاصی مانند وام ازدواج و فرزند آوری نیز بر اساس مسئولیت اجتماعی تعریف شده است چراکه بر اساس ابلاغیه های دولت این تسهیلات در راستای حمایت از جامعه بوده و به افراد خاصی کمک می کند تا زندگی خود را اداره کنند. بر همین اساس، شعب بانک ملت در سراسر کشور در 9ماه ابتدای امسال حدود 120 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کردند.

در حقیقت، این بانک در راستای ایفای مسوولیت‌های اجتماعی خود و همسویی با برنامه‌های دولت مبنی بر تسهیل ازدواج جوانان، تا پایان آذرماه سال جاری، با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، 120 هزار نفر را به خانه بخت فرستاد. ارزش این میزان از تسهیلات 10 هزار میلیارد تومان بوده که روزانه 432 فقره وام به شهروندان تحت عنوان ازدواج پرداخت کرد.

یکی دیگر از تسهیلات نیز در همین راستا، تسهیلات فرزند آوری است. بانک ملت پیرو نامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس جزء 2 بند (الف) تبصره 16 قانون بودجه سال 1401 و در راستای اجرای ماده (10)"قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" اعطای تسهیلات فرزند آوری را در دستور کار قرارداد. سقف تسهیلات فرزند آوری برای فرزند اول 20 میلیون تومان، و با بازپرداخت 36 ماه، برای فرزند دوم 40 میلیون تومان و با بازپرداخت 48 ماه، برای فرزند سوم 60 میلیون تومان و با بازپرداخت 60 ماه، برای فرزند چهارم 80 میلیون تومان و با بازپرداخت 72 ماه و برای فرزند پنجم به بعد 100 میلیون تومان و با بازپرداخت 84 ماه در نظر گرفته‌شده است.

در حوزه سلامت و بهداشت نیز این بانک فعال بوده است. یکی از مهم‌ترین اقدام، عقد قرارداد بانک ملت با دانشگاه علوم پزشکی تهران، حوزه بهداشت و درمان بود که در همین راستا کمک‌هایی به ساخت کلینیک‌های شده است، علاوه بر این، در اواخر سال قبل، پنج دستگاه اکسیژن ساز به ارزش 150 میلیون تومان توسط مدیریت بانک ملت استان به شهرستان‌های ثلاث باباجانی ، گیلان غرب، قصر شیرین، سرپل ذهاب ، شهرستان دالاهو اهدا شد.

درواقع، بانک ملت در حوزه‌های مختلفی تلاش کرده است تا نقشی را در جامعه ایفاء کرده و بخشی از مشکلات جامعه را کاهش دهد. این تلاش‌ها در بخش‌های مختلف و بر اساس منشور مسئولیت اجتماعی بانک ملت و همچنین بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی انجام‌شده و قطعاً برای کم کردن بخشی از مشکلات جامعه تأثیر گذار بوده است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: