کد خبر: ۲۰۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 10 December 2022
مجید اعزازی – کارشناس رسانه

با امضای تفاهم نامه میان بانک صادرات ایران و گروه خودروسازی «سایپا»، میزان تسهیلات و تعهدات قانونی این بانک با هدف حمایت از استمرار تولید و اشتغال در کارخانجات خودروساز یادشده 390 درصد رشد یافت.پیش از این نیز مدیرعامل بانک صادرات ایران با مدیران ارشد «ایران خودرو» دیدار و درباره زمینه های ارتقای همکاری ها گفت و گو کرده بود. سید ضیاء ایمانی در آن دیدار با تاکید بر این که خودروسازی صنعت برتر کشور است، اعلام کرده بود، بانک صادرات ایران به منظور حمایت از تولید و اشتغال در این صنعت از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد.

با حمایت همه جانبه بانک صادرات ایران از صنعت خودرو سازی و همچنین استقبال شهروندان از مکانیسم عرضه و تقاضای محصولات خودروسازهای داخلی در بورس کالا، به نظر می رسد، چشم انداز مثبتی پیش روی صنعت خودروسازی کشور ترسیم شده است، چه آن که از سویی، بانک صادرات ایران اراده کرده با تمام قدرت از صنعت خودروسازی حمایت کند تا مشکلات این صنعت در حوزه مالی و به ویژه «سرمایه در گردش» مرتفع شود و از سوی دیگر، بازار بورس کالا به فرصتی برای کشف قیمت متعادل خودروهای داخلی بدل شده است، به گونه ای که این صنعت می تواند با عبور از تنگناهای تور قیمت گذاری دستوری، در فضایی عادلانه و منصفانه محصولات خود را به مشتریان عرضه کند و از طریق کسب «درآمد واقعی»، «هزینه واقعی» تولید و اشتغال را نیز فراهم آورد. پوشیده نیست که قیمت گذاری دستوری برای محصولات داخلی از جمله انواع خودرو که با هدف حمایت از مصرف کننده صورت می گیرد، حاصلی جز افت انگیزه دست اندرکاران تولید و عدم سرمایه گذاری در حوزه های جدید و در یک کلام افت انگیزه اشخاص حقیقی و حقوقی برای توسعه و پیشرفت ندارد.

 بی گمان مسایل و مشکلات صنعت خودروسازی کشور به قدری پیچیده است که صرفا با دو گشایش یادشده به نقطه مطلوب نخواهد رسید. اما این گشایش ها می تواند زمینه ای مناسب برای طی کردن مراتب بالاتر رشد و توسعه خودروسازی داخلی را هموار کند. بکارگیری تکنولوژی های برتر و روز جهان در خودروهای داخلی با هدف تولید خودروهای دارای موتور برقی و دوستدار محیط زیست، خلاقیت در طراحی خودروهایی متناسب با اقلیم ایران و ... از جمله افق های پیش روی خودروسازی داخلی است که امید می رود، با رونق و استمرار تولید، حفظ ظرفیت ها و فرصت های شغلی این صنعت برتر، رقابت با خودروهای خارجی، ورود به بازارهای خارجی تازه و تحکیم موقعیت خودروسازی ایران در بازارهای خارجی کنونی در دسترس قرار گیرند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: