کد خبر: ۲۰۷۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 10 December 2022
شرکت‌های خودروسازی از مشتریان اصلی شرکت‌های بیمه هستند. شرکت‌های بیمه نیز به دلیل فعالیت در انواع رشته‌های بیمه‌گری با شرکت‌های خودرویی تعامل ویژه‌ای دارند. اما این تعامل همواره به نفع شرکت‌های بیمه نبود، اما حتماً به نفع شرکت‌های خودروسازی است. چراکه این خودروسازها بدهی کلانی به شرکت‌های بیمه دارند.

شرکت‌های خودروسازی از مشتریان اصلی شرکت‌های بیمه هستند. شرکت‌های بیمه نیز به دلیل فعالیت در انواع رشته‌های بیمه‌گری با شرکت‌های خودرویی تعامل ویژه‌ای دارند. اما این تعامل همواره به نفع شرکت‌های بیمه نبود، اما حتماً به نفع شرکت‌های خودروسازی است. چراکه این خودروسازها بدهی کلانی به شرکت‌های بیمه دارند.

به گزارش بانکداری ایرانی ، در سال 1398 رئیس‌کل بیمه مرکزی که از بدهی شرکت‌های خودرویی به بیمه‌گرها به ستوه آمده بود با برگزاری جلسات متعدد با وزارت صمت، خودروسازها و غیره درنهایت اعلام کرده بود که شرکت‌های خودرویی در آینده نزدیک و کمتر از شش ماه همه بدهی‌های خود را تسویه می‌کنند اما این اتفاق نه‌تنها طی شش ماه عملی نشد بلکه آلان سه سال از آن تاریخ گذشته و همچنان بدهی شرکت‌های رسوب‌کرده و جدید خودرویی‌ها پرداخت‌نشده است.

شرکت‌های خودروسازی با مشکلات زیادی مواجه هستند با زیان‌های سنگین و بدهی بالا عملاً سال‌های اخیر را پشت سر گذاشتند و به همین دلیل این احتمال وجود دارد که هم چنان توانایی تسویه بدهی خود را نداشته باشند.

در گزارش‌های شش‌ماهه منتهی به شهریور 1401 کارگزاری سایپا نشان می‌دهد که جمع حساب و اسناد پرداختنی این کارگزاری به صنعت بیمه به 1600 میلیارد تومان رسیده است. در این میان خودروسازی سایپا با 953 میلیارد تومان بدهی در صدر فهرست بدهکاران این کارگزاری قرارداد. پس از آن پارس‌خودرو با 213 میلیارد تومان بدهی رتبه دوم را کسب کرده است.

در حقیقت؛ بدهی این دو گروه از کل حق بیمه تولیدی و خسارت بیش از شش شرکت کوچک بیمه بالاتر است و در حقیقت تمامی اقدامات مفید صنعت بیمه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

صورت‌های پرداختنی شرکت سایپا در اسفند1400

تداوم بحران بدهی خودروسازها به بیمه‌گرها

ایران‌خودرو نیز به شرکت‌های بیمه بدهی‌های کلانی دارد. بر اساس صورت‌های مالی اسفند 1400 این شرکت خودروسازی بزرگ به شرکت‌های بیمه گری حدود 1100 میلیارد تومان بدهی دارد. این در حالی است که این بدهی اغلب رسوب‌کرده از سال‌های قبل بوده و شرکت‌های خودروسازی توان پرداخت این مبلغ بدهی را در کوتاه‌مدت ندارند.


صورت‌های مالی شرکت ایران‌خودرو در اسفند1400



تداوم بحران بدهی خودروسازها به بیمه‌گرها

سهم فروش محصولات بیمه خودرویی شرکت‌های بیمه به شرکت‌های خودرویی بالاست بنابراین شرکت‌های بیمه قطعاً این بازار را ترک نخواهند کرد بنابراین باید تلاش بر این باشد که بدهی‌ها تسویه شود، برای این کار باید بیمه مرکزی به دلیل جایگاهی که دارد تلاش کند تا بدهی‌ها از طریق وزارتخانه پیگیری شده و تسویه شود.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: