کد خبر: ۲۰۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - 05 December 2022
مهران حسنخانی/کارشناس و پژوهشگر صنعت بیمه

با مرور حدود 30 سال گذشته متوجه می شویم که زمزمه های فروش الکترونیکی بیمه نامه و بحث تحول دیجیتال از ابتدای سال 2000 میلادی در دنیا مطرح و با یک فاصله زمانی کوتاه به کشور ما نیز وارد شد. ولی به صورت جدی سال های اخیر نقطه عطفی در این روند محسوب می شود. به دلیل اینکه مدل های استفاده از فناوری و ابزارها و تجهیزات نسبت به سالیان گذشته به روزتر، پیچیده تر و متفاوت تر شده است.

در حال حاضر در شبکه فروش هم بحث استفاده از شبکه های مجازی و فناوری های نوین جهت تسهیل در فرآیندهای بازاریابی و فروش، استعلام نرخ، تکمیل فرم پیشنهاد، صدور بیمه نامه و پیگیری خسارت های احتمالی را داریم که در همین راستا علاقمندان بسیاری به سمت طراحی مدل های بازاریابی دیجیتال رفته تا در طراحی مدل های کسب و کار جدید، پیشرو باشند.

امروزه مدل بازاریابی و فروش شبکه فروش که متشکل از بازاریابان، نمایندگان و کارگزاران می باشد با سال های گذشته کاملا متفاوت بوده و این نشانه خوبی است تا بتوانیم تصویر شفافی از وضع موجود ترسیم کنیم.

در واقع فارغ از بحث اگریگیتورها و استارتاپ ها که چه تغییری در مدل کسب و کار ایجاد کرده اند، شبکه فروش نیز کارکرد و فعالیتشان کاملا به روز شده و همین که از فرآیند استعلام نرخ تا صدور بیمه نامه، بین نماینده و بیمه گذار دیداری اتفاق نمی افتد و کلیه مراحل ارسال فرم پیشنهاد تا ارسال بیمه نامه، همگی بدون مراجعه بیمه گذار به محل دفتر کارگزاری و نمایندگی و از طریق اینترنت اتفاق می افتد، نشان از تحول در فرآیندهای کاری شبکه فروش است.در واقع می توان گفت اینها همان فرآیندهای سنتی هستند که تا حد زیادی الکترونیکی شده اند. اما آنچه به عنوان ارزش افزوده برای شبکه فروش مطرح است این است که اگر نماینده نقش خود را به عنوان مشاور بیمه ای جا بیندازد، اعتماد بیمه گذار نسبت به او افزایش یافته و این ارتباط می تواند بلند مدت باشد.

مهم ترین تاثیری که این فضا بر نوع کسب و کار نماینده ها گذاشته است افزایش اهمیت ارتباط قوی تر و نزدیک تر با بیمه گذار نسبت به قبل است. در واقع این تغییر در مدل بازاریابی نشانگر این مهم است که بخشی از شبکه فروش، که تا به حال این روند، اولویتش نبوده به این نتیجه رسیده است که اگر امروز با همان مدل سنتی پیش رود، شرایط جدید در این بازار رقابتی، تهدیدی جدی برای او و کسب و کارش محسوب خواهد شد. بنابراین روندی که آغاز شده و در سال های آینده پر رنگ تر خواهد شد ارتباط قوی تر بین شبکه فروش با بیمه گذاران و ارتقاء سطح کیفی خدمات شبکه فروش برای حفظ بازار و مشتریان خود و در امان ماندن از تهدیدات فضای فعلی و چه بسا برای توسعه کسب و کار در این فضای رقابتی است.

در حقیقت این تلاش و قدم بزرگی که شبکه فروش در زمینه تحول دیجیتالی برداشته اند بر کسی پوشیده نیست. نمایندگان و کارگزارانی که با تمام مصائب و مشکلات پیش روی فعالیتشان (مالیات، دستورالعمل های بیمه تامین اجتماعی، هزینه های بالا و ...) کماکان بعنوان یکی از مهم ترین اعضای صنعت بیمه در حال توسعه و به روز رسانی کسب و کارشان هستند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: