کد خبر: ۲۰۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - 28 November 2022
بانک صادرات ایران دارای 6350هزار میلیارد ریال دارایی است که دارای بازدهی قابل قبولی است و در حقیقت، مساله مهم روی رقم دارایی‌های بانک‌ها نیست، بلکه بازدهی آن است.

برای بررسی وضعیت بانک به چندین عامل نیاز است که مهم‌ترین عامل موضوع بازدهی دارایی و سودآوری آن‌هاست.

به گزارش بانکداری ایرانی،  بانک صادرات ایران دارای 6350هزار میلیارد ریال دارایی است که دارای بازدهی قابل قبولی است و در حقیقت، مساله مهم روی رقم دارایی‌های بانک‌ها نیست، بلکه بازدهی آن است.

بانک صادرات اخیراً گزارش از دارایی‌های خود برای سهامداران خود منتشر کرد. این گزارش که لیستی از املاک این بانک است، دارای ارزش نزدیک به 160 هزار میلیارد ریال است. این دارایی در سراسر ایران گسترده است و بعضا طبق قوانین بانک مرکزی در حال واگذاری و مزایده است و بانک صادرات توانسته از این دارایی به بهترین شکل برای سودآوری بهره ببرد؛ چرا که بازده دارایی بانک از رقم 0.08 درصد در سال 1399 به 2.26 درصد رسیده که نشان از رشد چند برابری بازدهی این دارایی دارد.

در کنار بازده دارایی ، نکته جالب‌تر بازدهی سرمایه بانک است که از رقم 1.54 درصد به 57.48 درصد افزایش‌یافته و سبب غافلگیری تمام تحلیل گران شده است چراکه نشان از بازدهی مدیریتی بانک دارد.

علاوه بر موضوع دارایی و بازدهی آن، مساله سودآوری بانک ها نیز مهم هستند. در مهرماه سال گذشته بانک از محل تسهیلات 184 هزار میلیارد ریال درآمد داشته اما در سال جاری با رشدی حدود 26 درصدی 231 هزار میلیارد ریال رسید. این درآمد در کنار درامدهای دیگر به رقم 282 هزار میلیارد ریال رسید. بنابراین با توجه به 190 هزار میلیارد ریالی سود ناخالص بانک به‌راحتی قابل‌محاسبه است.

علاوه بر این، بانک صادرات ایران، طی اقداماتی سودآوری‌های بیشتری را در ماه‌های اخیر تجربه کرده است. بانک صادرات که اخیرا گزارش جدید مهمی در کدال در خصوص واگذاری 67.38 درصدی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات را در دستور کار قرار داده، در ماه‌های اخیر دارایی‌های مسکونی خود را نیز برای سهامداران خود به نمایش گذاشته است که نشان بازدهی و سودآوری روزافزون دارایی‌های این شرکت دارد.

از طرف دیگر بانک صادرات طی تصمیمی از سوی وزارت اقتصاد، دو هزار و چهارصد میلیارد ریال صف جویی مالیاتی داشته است. بر اساس بخشنامه‌ای که وزارت اقتصاد مبنی بر «هزینه پرداختی اکچوئری بانک های تحت پوشش صندوق بازنشستگی ، وظیفه، ازکار افتادگی و پس انداز که به صندوق یادشده پرداخت می شود، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه در حساب مالیاتی بانک‌های یادشده قابل قبول است. »

بنابراین دارایی، درامد و سودآوری بانک صادرات نشان می دهد که این بانک در مسیری سوددهی پرسرعتی قرار داشته و فاصله خود را با رقبا بیشتر می‌کند. این بانک دارای دارایی پربازدهی است که می تواند این دارایی در شرایط مطلوب تری قرار بگیرد. سودآوری بانک نیز با توجه به هزینه‌های بانک در بین بانک‌های دیگر با افزایش 26 درصدی یک نمونه خاصی است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: