کد خبر: ۲۰۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۹ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - 22 November 2022
بانک ایران زمین از جمله‌ بانک‌هایی است که سرمایه‌گذاری زیادی روی نیروی انسانی خود کرده و تلاش کرده تا با این استراتژیک وضعیت خود را در آینده ارتقا دهد. علت اصلی این اقدام، افزایش سطح بهره‌وری است.

بانک ایران زمین از جمله‌ بانک‌هایی است که سرمایه‌گذاری زیادی روی نیروی انسانی خود کرده و تلاش کرده تا با این استراتژیک وضعیت خود را در آینده ارتقا دهد. علت اصلی این اقدام، افزایش سطح بهره‌وری است.

به گزارش بانکداری ایرانی، اخیرا یکی از مدیران بانک ایران اعلام کرده است که یکی از اهداف بانک افزایش بهره وری است و تلاش دارد تا با سرمایه گذاری روی نیروهای خود به این هدف مهم دست پیدا کند.

موضوع بهره‌وری ، موضوعی شناخته شده برای همه بنگاه‌های اقتصادی است و تلاش بانک ایران زمین برای ارتقا سطح بهره‌وری در حوزه ارتقا و بهبود شرایط بانک قابل بررسی و تحلیل است.

در کوتاه سخن؛ بهره‌وری عبارت است از به‌دست آوردن حداکثر سودِ ممکن با بهره‌گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی. اثرگذاری (effectiveness) و کارایی (efficiency) دو بخش مهم از تعریف بهره وری در مدیریت هستند. یان تین برگن، برنده نوبل اقتصاد، در خصوص بهره وری می‌گوید: «در کشورهای در حال توسعه، هدف تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته است. تنها ابزار موجود برای این کار افزایش بهره وری است و موثرترین راهکار افزایش بهره وری هم سرمایه گذاری روی نیروی انسانی است.»
با این تعریف کوتاه باید بررسی کرد که آیا بانک ایران زمین دارای بهره‌وری لازم است یا خیر؟ و از همه مهمتر در این حوزه چه اقداماتی انجام داده‌است.

بانک ایران زمین در سال‌های اخیر، طرح «هر کارمند، یک بانکدار» را پیش برده و همواره در خصوص آموزش نیروهای خود تلاش کرده‌است. سطح آموزش در یک بنگاه اقتصادی برای دست یابی به بهره وری بالا یک ابزار ضروری و الزامی است. بانک ایران زمین حدود دو هزار نفر نیرو دارد که تقریبا همه آنها از افراد تحصیل کرده در حوزه تخصصی خود هستند. این موضوع وقتی با پیوند خوردن مدیران بانک با پرسنل بررسی شود بیشتر به چشم می آید. مدیران بانک ایران زمین در هر بهانه‌ای از پیوند نیروهای انسانی با مدیران خود سخن گفته اند . چندی پیش مدیر نیروی انسانی بانک گفته بود که توجه به نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی بانک، در دستور کار مدیران ارشد بانک است و از وضعیت معیشت تا تخصص کارمندان مورد توجه قرار گرفته است تا وضعیت بهره وری بانک افزایش یابد.

نکته دیگری که بسیار برای افزایش بهره‌وری مهم است، بهبود در به‌کارگیری ره آوردهای فنّاورانه یک بنگاه اقتصادی است. برکسی پوشیده نیست که بانک ایران زمین در حوزه فناوری چه تلاش‌هایی در سالهای اخیر کرده است. معاون طرح و برنامه بانک اخیر اعلام کرده است که تلاش دارد تا در بالاترین سطح بهره‌وری را افزای دهد او دو مؤلفه اصلی و مهم بهره‌وری را کارایی و اثر بخشی را در این راستا مهم دانسته و گفته‌ که به تربیت و پرورش رفتار حرفه‌ای کارکنان و توانمندسازی آینده حرفه‌ای انها تلاش می کنند امکان رشد و پرورش کارکنان را نیز فراهم می‌کند.

یکی دیگر از ملزومات بهره‌وری توجه و اصلاح عوامل محیطی است. بر همین اساس، می توان به تلاش بانک ایران زمین توجه به فرآیند کار و وضعیت نیروی انسانی است .

و در پایان ارزیابی بهره‌وری بانک می توان به نواوری و خلاقیت های بانک اشاره کرد. مدیران بانک ایران زمین معتقدند که این بانک به عنوان بانک پیشتاز در ارائه خدمات بانکداری دیجیتال می‌تواند سرویس‌های مدرن بانکداری و خدمات دیجیتال را در جهت جذب مشتریان با تجربه متفاوت معرفی کند؛ بنابراین با توجه به تأثیر بانکداری الکترونیک بر سودآوری بانک‌ها، پیشنهاد می‌شود بستر‌های بانکداری الکترونیک به سرعت توسعه یافته، تا با بهبود عملکرد مالی بانک‌ها شاهد رونق هر چه بیشتر شاخص‌های اقتصادی باشیم. در حقیقت می‌توان گفت که پدیده بانکداری الکترونیک را یکی از دستاورد‌های تجارت الکترونیک عنوان کرد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: