کد خبر: ۲۰۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - 15 November 2022
بانک صادرات ازجمله سه بانکی است که در بین 30 بانک ایرانی توانسته برای مشتریان حقوقی خود خدمات بانکداری دیجیتالی ارائه کرده و درصدد است تا خدمات به مشتریان حقیقی را نیز از سر بگیرد. نکته و سوال مهم این است که چرا بانک صادرات توانست در بین 30 بانک از اولین بانک‌های موفق در این حوزه باشد؟

بانک صادرات ازجمله سه بانکی است که در بین 30 بانک ایرانی توانسته برای مشتریان حقوقی خود خدمات بانکداری دیجیتالی ارائه کرده و درصدد است تا خدمات به مشتریان حقیقی را نیز از سر بگیرد. نکته و سوال مهم این است که چرا بانک صادرات توانست در بین 30 بانک از اولین بانک‌های موفق در این حوزه باشد؟

به گزارش بانکداری ایرانی، این روزها در صنعت بانکداری ایران شاهد تحولی هستیم که می‌توان این تحول را به یکی از بزرگترین سطح در حوزه بانکداری دیجیتال لحاظ کرده و گفت که صنعت بانکداری وارد حوزه جدیدی از امنیت و سرعت شده است. در واقع؛ چک الکترونیک نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقد شوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند. از مزایای چک الکترونیک می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش چک‌های الکترونیکی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص عدم ثبت چک در سامانه، امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف و جعل چک اشاره کرد.رویکرد اصلی سامانه چکاد، به حداقل رساندن ریسک‌ها و کاستی‌های موجود در فرآیند چک‌های کاغذی و ارائه روشی امن و آسان برای مشتریان و بانک‌ها است.

برای آغاز کار سه بانک بزرگ توانستند شرایط را در بین 30 بانک مهیا کرده و برای افراد حقوقی خدمات چک الکترونیکی را ارائه کردند و به زودی امکان استفاده از این خدمت برای اشخاص حقیقی نیز فعال خواهد شد. نکته جالب تر اینکه تازه سه بانک کشاورزی، ملت و آینده در حال انجام مراحل آزمایش برای پیوستن به این سه بانک هستند که به زودی و با انجام این فرآیند این خدمت توسط این سه بانک نیز ارائه خواهد شد.

چرا بانک صادرات توانست از اولین‌های چکاد باشد؟
شاید بتوان در پاسخ گفت که بانک صادرات به این دلیل توانسته است در این حوزه موفق عمل کند که تجربه چندین ساله در حوزه بانکداری الکترونیک و دیجیتالی دارد. یکی از این تجربیات همان «صاپ» بود که اولین ارائه کننده خدمات الکترونیکی کارت به کارت از مبدا بانک صادرات به دیگر بانک‌ها بود . اما کار به همین موارد کوچک ختم نمی شود بلکه در بانک صادرات بسترسازی را در اولویت قرارداده و دست به اقدامات پژوهشی بزرگی نیز زد.

از طرف دیگر بانک صادرات از جمله بانک‌هایی است که در حوزه فناوری دارای یک هلدینگ بزرگی است که به نام «صاد» فعالیت کرده و هم در بستر پژوهشی فعالیت می کند و هم در حوزه های عملیاتی تلاش دارد تا اقدامات نویی را انجام دهد. ازجمله اقدامات این هلدینگ به نئوبانک صاد می توان اشاره کرد. بسترسازی قابل توجهی در این حوزه انجام شد. از پروژه‌های تعریف شده در «صاد»می‌توان به ایجاد نظام راهبری تحول دیجیتال و توسعه زیر ساخت امنیت در شبکه ابری اشاره کرد. همچنین توسعه بستر احراز هویت دیجیتال، چنل و اومنی چنل، سوپر اپلیکیشن بانک، معماری داده، ایجاد زیر ساخت open API، و سیستم جامع امور مشتریان از پروژه‌های تعریف شده در مجموعه صاد است. همه این اقدامات نشان می دهد که فضای خاصی در این بانک در چند سال گذشته در حال شکل گیری است و بانک می تواند یکی از اولین های حوزه بانکداری دیجیتالی باشد همانگونه که یکی از مدیران بانک صادرات گفته بود که رویای بانک صادرات داشتن اولین شعبه نئوبانک در ایران است.

شایان ذکر است که درخواست و صدور دسته‌چک الکترونیکی، صدور، دریافت و انتقال چک الکترونیکی، وصول چک الکترونیکی درون بانکی و بین بانکی، صدور چک الکترونیکی چند امضایی، ضمانت چک توسط شخص ثالث، ابطال و مسدود کردن چک، دریافت گواهی عدم پرداخت، استعلام و مشاهده کارتابل چک‌های دریافتی از جمله مهمترین قابلیت و مزیت‌های راه‌اندازی چک الکترونیک است. سامانه چکاد با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: