کد خبر: ۲۰۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - 05 November 2022

بزرگترین فرصت استخدام سراسری در بانک‌های ایران 1401یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های استخدامی در ایران، استخدام بانک است. بسیاری از افراد به‌ویژه فارغ‌التحصیلان رشته‌های اقتصادی همچون حسابداری و بانکداری، بعد از اتمام تحصیلات به دنبال استخدام در یکی از بانک‌های دولتی یا خصوصی هستند. میزان حقوق و مزایایی مانند امکان دریافت وام‌های مختلف، امنیت شغلی بالا و احتمال ارتقای شغلی، از جمله دلایل علاقه‌مندی به این شغل محسوب می‌شوند.

در این مقاله برای آشنایی بیشتر کارجویان با راهکارهای استخدام در بانک‌های دولتی و خصوصی به انواع روش‌های استخدام در بانک‌های مختلف، شرایط استخدام در آن‌ها و فرصت‌های استخدام سراسری در بانک‌ها اشاره خواهیم کرد. پس اگر شما نیز جزو علاقه‌مندان به استخدام در بانک هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

بررسی 3 روش موجود برای استخدام در بانک

معمولا هر بانک بسته به عوامل مختلفی همچون دولتی یا خصوصی بودن، نوع و شرایط بانک، به شیوه اختصاصی خود، نیروی کاری موردنظر را جذب و استخدام می‌کند. اما در حالت کلی می‌توان گفت اغلب بانک‌ها از 3 روش آزمون استخدام فراگیر دستگاه های اجرایی، برگزاری آزمون استخدامی به طور مستقل و درج آگهی‌های استخدامی جدید بانک در سایت‌های معتبر کاریابی، برای استخدام کارکنان خود استفاده می‌کنند.

در ادامه به بررسی هر یک از این سه روش خواهیم پرداخت.

استخدام بانک از طریق برگزاری آزمون استخدام فراگیر دستگاه های اجرایی

در سال‌های اخیر آزمونی هماهنگ در سراسر کشور با عنوان آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی به‌صورت سالانه (حداقل یک‌بار و حداکثر دو بار در سال) برگزار می‌شود. در واقع، همه دستگاه‌های دولتی از جمله آموزش‌وپرورش، بانک‌های دولتی و سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف کشور از طریق برگزاری این آزمون مشترک، نیروی کاری خود را جذب و استخدام می‌کنند.

معمولا از این آزمون به‌عنوان بزرگترین فرصت استخدام سراسری در بانک‌های ایران یاد می‌شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که نام دستگاه‌هایی که تمایل به جذب نیروی انسانی دارند، در هر دوره متفاوت و متغیر است. از جمله بانک‌های دولتی که در دوره‌های گذشته از این طریق نیروی کاری خود را استخدام کردند، می‌توان به بانک ملی ایران و بانک صنعت و معدن اشاره کرد.

شرایط عمومی داوطلبان آزمون استخدام فراگیر دستگاه‌های اجرایی سال 1401

متقاضیان استخدام بانک که تمایل دارند از طریق قبولی در این آزمون سراسری در یکی از بانک‌های دولتی مشغول به کار شوند، باید دارای شرایط مشخصی باشند. از جمله مهم‌ترین شرایط عمومی داوطلبان آزمون استخدام فراگیر در سال 1401 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از دین‌های رسمی کشور
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت قانونی برای مردان
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات
  • داشتن سلامت فیزیکی و روحی و توانایی انجام امور بانکی
  • نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر
  • نداشتن ممنوعیت برای استخدام در دستگاه‌های اجرایی
  • داشتن حداکثر 25 سال سن برای دارندگان مدرک دیپلم، 30 سال برای دارندگان مدرک فوق‌دیپلم، 36 سال سن برای فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی، 40 سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و حداکثر 45 سال برای فارغ‌التحصیلان مدرک دکتری و دکترای تخصصی

جزئیات و نحوه استخدام از طریق آزمون استخدام فراگیر دستگاه‌های اجرایی

معمولا هم‎زمان با اطلاع رسانی زمان ثبت‌نام آزمون، دفترچه راهنمای جامعی در سایت سنجش بارگذاری می‌شود. در این دفترچه درباره موارد مختلف همچون شرایط عمومی و اختصاصی ثبت‌نام، مدارک موردنیاز، فهرست وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اعلام نیاز کننده، جدول شغل محل‌های دستگاه‌های اجرایی کشور و رشته‌های تحصیلی مورد پذیرش برای هر یک از موقعیت‌های شغلی، توضیحات کاملی داده می‌شود.

افراد متقاضی استخدام بانک نیز می‌توانند در این آزمون فراگیر مشترک شرکت کنند و پس از اعلام نتایج آزمون، در صورت قبولی در امتحان کتبی، سایر مراحل از جمله مصاحبه استخدامی را پشت سر بگذارند. در نهایت، اگر جزو پذیرفته‌شدگان نهایی بودند، می‌توانند به‌عنوان کارمند بانک مشغول به کار شوند.

استخدام از طریق انتشار فراخوان و یا برگزاری آزمون‌های استخدامی مستقل بانک‌ها

در سال‌های اخیر باتوجه به افزایش چشمگیر تعداد واحدهای اداری - اجرایی بانک‌های مختلف دولتی و خصوصی در کشور، معمولا هر یک از بانک‌ها به طور مستقل از طریق انتشار فراخوان و یا برگزاری آزمون های استخدامی سالانه، نیروهای موردنیاز خود در موقعیت‌های شغلی مختلف را جذب و استخدام می‌کنند.

بعضی از بانک‌ها جذب نیرو را با استفاده از نتایج آزمون استخدامی بانک خود انجام می‌دهند. در نتیجه، افراد متقاضی از طریق شرکت در آزمون ذکر شده و قبولی در آن می‌توانند در بانک موردنظر مشغول به فعالیت شوند. بعضی دیگر از بانک‌ها هم برای استخدام افراد واجد شرایط، از روش مصاحبه و بررسی سوابق متقاضیان استفاده می‌کنند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که شرایط استخدام، مدارک موردنیاز و شیوه ثبت‌نام آزمون و فراخوان استخدام هر یک از بانک‌ها می‌تواند متفاوت از دیگری باشد و آزمون هماهنگی برای جذب نیرو در همه این بانک‌ها به‌صورت سراسری برگزار نمی‌گردد.

از جمله بانک‌هایی که از این طریق نیروی متخصص خود را جذب و استخدام می‌کنند، می‌توان به بانک‌هایی همچون بانک رفاه کارگران، صادرات، ملت و بانک ایران زمین اشاره کرد.  

بعضی از بانک‌ها نیز فرم‌های مربوط به درخواست همکاری و استخدام را در سایت بانک خود بارگذاری کرده‌اند. در نتیجه، یکی دیگر از راهکارهایی که افراد متقاضی استخدام بانک می‌توانند برای رسیدن به این هدف استفاده کنند، مراجعه به سایت این بانک‌ها و ثبت اطلاعات و سوابق خود در قسمت مشخص شده است. این مشخصات در سیستم بانک‌های موردنظر ذخیره شده و اگر بانک تصمیم به جذب نیرو داشته باشد، با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.

استخدام از طریق درج آگهی استخدام در سایت‌های کاریابی معتبر

یکی دیگر از شیوه‌های استخدام در برخی از بانک‌ها از جمله استخدام بانک رفاه و بانک پاسارگاد، درج آگهی استخدام در سایت‌های کاریابی معتبر است. در واقع، این بانک‌ها برای برخی از موقعیت‌های شغلی بانک خود از جمله تحلیل‌گر نرم‌افزار، برنامه‌نویس جاوا و برنامه‌نویس ASP.NET Core، از طریق سایت‌های کاریابی، نیروی متخصص جذب می‌کنند.

برای استخدام شدن در بانک به این شیوه باید آگهی‌های استخدام جدید مربوط به بانک موردنظر را در سایت‌های کاریابی بررسی کرده و برای موقعیت شغلی موردنظر خود رزومه بفرستید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به سه شیوه استخدام بانک اشاره کرده و به جزئیات و نحوه استخدام در هر یک از این روش‌ها پرداختیم. استخدام از طریق برگزاری آزمون استخدام فراگیر دستگاه های اجرایی که به‌عنوان بزرگترین فرصت استخدام سراسری در بانک‌های ایران شناخته می‌شود، استخدام از طریق انتشار فراخوان و یا برگزاری آزمون‌های استخدامی مستقل و استخدام از طریق درج آگهی استخدام در سایت‌های کاریابی معتبر، سه روش استخدام در بانک‌های مختلف محسوب می‌شوند.

درصورتی‌که علاقه‌مند به استخدام در بانک هستید، می‌توانید یکی از روش‌های مطرح شده را انتخاب کرده و بعد از طی‌کردن مراحل گفته شده و با موفقیت پشت سر گذاشتن آن‌ها، به‌عنوان کارمند بانک در بانک موردنظر مشغول به کار شوید.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: