کد خبر: ۲۰۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - 30 October 2022
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از توافق سه‌جانبه وزیران صمت، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها برای احیای واحدهای تولیدی راکد و نوسازی صنایع خبر داد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از توافق سه‌جانبه وزیران صمت، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها برای احیای واحدهای تولیدی راکد و نوسازی صنایع خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی رسولیان در برنامه روی خط بازار در رادیو اقتصاد با بیان اینکه بر اساس توافق سه‌جانبه حمایت از تولید توسط وزیران صمت، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها برای احیای واحدهای تولیدی راکد و نوسازی و بهسازی صنایع هدف‌‎‌گذاری شده، اظهار کرد: البته منابع دیگری از جمله منابع تبصره ۱۸ نیز وجود دارد و با بانک ملی نیز مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از تولید (ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط) تفاهم شده تا برای احیای واحدهای تولیدی، نوسازی و بهسازی یا واحدهای ایجادی که در مرحله پایانی خود هستند هزینه شود. معاون اول رئیس جمهوری نیز قول داده بودند در قالب نهضت احیای واحدهای راکد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی شود که این موضوع نیز در حال پیگیری است.

گفتنی است که بر اساس توافق سه‌جانبه حمایت از تولید توسط وزیران اقتصاد، صمت و رئیس کل بانک مرکزی، پرداخت ۹۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۲۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت به بخش صنعت و معدن توسط بانک‌ها هدف‌ گذاری شده است.

به گفته این مقام مسئول ۱۲هزار و ۶۷ واحد راکد در راستای عارضه یابی و احصای موانع برای احیای واحدهای تولیدی راکد یا حفظ وضعیت موجود واحدهای فعال شناسایی شده که ۴۰ درصد آن‌ها مشکل تأمین مالی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه موضوعاتی از جمله تأمین مواد اولیه و بازار و موارد مرتبط با اختلاف با شرکاء از دیگر موانع رکود این واحدها بوده، تصریح کرد: پروژه احیای واحدهای راکد شامل دو بخش مهم است؛ یکی واحدهایی که به‌صورت کامل تعطیل هستند و بخش دیگر ارتقای واحدهایی است که زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. برای سال جاری احیای مجدد ۲۰۰۰ واحد صنعتی راکد در سطح کشور و ارتقای ظرفیت ۳۳۰۰ واحد تولیدی که زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احیای ۷۶۶ واحد صنعتی راکد و غیرفعال از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: نزدیک به ۵۳۲ واحد نیز افزایش ظرفیت داشته‌اند و ظرفیت آن‌ها از زیر ۵۰ درصد به بالای ۵۰ درصد رسیده است.

نیاز به ایجاد تقاضای خارجی

رسولیان درباره تأمین بازار برای محصولات تولیدی واحدهای صنعتی نیز گفت: تمرکز بر بازار داخل به تنهایی چاره ساز نیست و باید به سمت ایجاد تقاضا در خارج از کشور و فراهم کردن بازارهای جهانی برویم. البته با برند سازی مناسب محصولات قابل رقابت در بازارهای جهانی نیز باید تولید شود. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای برند سازی و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی تأمین مالی و بیش از ۶۰ درصد از هزینه‌های حضور شرکت‌های کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در نمایشگاه‌های خارج از کشور را پرداخت می‌کند. همچنین برای اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و بازدید از نمایشگاه‌های مختلف نیز حمایت‌هایی در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه ۲۲ شرکت مدیریت صادرات شکل گرفته که برای صادرات محصولات بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند، تصریح کرد: باید بنگاه‌های کوچک و متوسط به بنگاه‌های کشورهای توسعه یافته دنیا متصل شوند. این کار پس از یک وقفه چند ساله، امسال با کشور آلمان مجدد شروع شده و ۲۳ بنگاه کوچک و متوسط به آلمان اعزام شده است.

انتهای پیام

نگار کریمی
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: