کد خبر: ۲۰۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - 19 October 2022
رئیس کمیته دستمزد کانون شورای کار اعلام کرد: خط فقر نسبی خانوارها در ایران به ۱۸.۲۹۰ میلیون تومان رسیده است.

رئیس کمیته دستمزد کانون شورای کار اعلام کرد: خط فقر نسبی خانوارها در ایران به ۱۸.۲۹۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش اقتصاد 24 ، فرامرز توفیقی گفت: بهای سبد معیشت ماهانه خانوارها در ایران به 18.290 میلیون تومان رسیده است. بدنه جامعه کارگری از منظر معیشت مانند بیماری است که با 10 درصد قلب زندگی می‌کند.

وی افزود: بیش از 43 میلیون نفر از جمعیت، عضو جامعه کارگری‌ هستند. امروز کارگر امنیت شغلی، معیشت و مسکن ندارد. دولت و مجلس نیز برای بهبود وضعیت نیمی از جمعیت برنامه مشخصی ندارند.

به گفته توفیقی، کارگران دچار مشکلاتی از قبیل مسکن، درمان، آموزش و سایر هزینه‌ها هستند. تورم نرخ مسکن حتی در یک ماه، نجومی است. بر اساس داده‌های رسمی محاسبه‌شده، امید به خانه‌دار شدن یک کارگر در تهران به 123 سال رسیده. حالا پوشاک، درمان، هزینه‌های تحصیل و سایر خرج‌ها را کنار این داده‌ها قرار دهید.

براساس این گزارش، افزایش خط فقر و رسیدن به 18 ملیون تومان در حالی رخ داده که چند روز گذشته طرح متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در قالب یک لایحه دوفوریتی به صحن مجلس رفت و قرار است حداقل یک میلیون تومان به حقوق کارمندان و 900 هزار تومان به دریافتی بازنشستگان بخش دولتی اضافه شود.

حداقل حقوق برای کارمندان به پیشنهاد دولت به 6.6 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند اما حداقل دستمزد کارگران 5.7 میلیون تومان است که تقریبا یک سوم فاصله خط فقر 18 ملیون تومانی را پر می‌کند. این در حالی است که دستمزد یک کارگر با تمام حقوق و اضافه کاری، عائله مندی، حق مسکن و بسیاری از مزایای دیگر به 9 ملیون تومان نمی رسد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: