کد خبر: ۲۰۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - 11 October 2022
رئیس کل اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مالیات‌‌ها باید با توجه به ماهیت درآمدی محاسبه و پرداخت شوند، گفت: درآمدهای مشمول مالیات که به حساب‌‌های اشخاص حقیقی واریز می‌‌شود، باید بررسی و از آنها مالیات اخذ شود و درصورتی‌که پول زیادی بابت وام یا فروش خودرو وغیره به حساب اشخاص حقیقی واریز شده است، باید مدرک و رسید آن را نگه دارند و به اداره مالیاتی نشان دهند.

تسنیم : رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به طرح تفکیک حساب‌های بانکی گفت: این طرح با هدف کاهش فرار مالیاتی طرح خوبی است؛ اما سازمان امور مالیاتی مقدماتش را فراهم نکرده و توضیح و آموزشی هم نداده است.

طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره طرح تفکیک حساب‌‌های بانکی اظهار کرد: تفکیک حساب‌‌های بانکی یک تدبیری برای تسریع در رسیدگی به حساب‌‌های درآمدی افراد است تا اگر کسی درآمد تجاری دارد، بتواند آن را در یک حساب مجزا ثبت کند. او افزود: در این اطلاعیه آمده است که حساب‌‌های شخصی و تجاری تفکیک و حساب‌‌های تجاری مشمول مالیات می‌‌شوند؛ درصورتی‌که این عبارت، دقیق و فنی و قانونی نیست؛ چون حساب مشمول مالیات نمی‌‌شود و بلکه درآمد است که مشمول مالیات خواهد شد.

لذا این اطلاعیه باید اصلاح شود. رئیس کل اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مالیات‌‌ها باید با توجه به ماهیت درآمدی محاسبه و پرداخت شوند، گفت: درآمدهای مشمول مالیات که به حساب‌‌های اشخاص حقیقی واریز می‌‌شود، باید بررسی و از آنها مالیات اخذ شود و درصورتی‌که پول زیادی بابت وام یا فروش خودرو وغیره به حساب اشخاص حقیقی واریز شده است، باید مدرک و رسید آن را نگه دارند و به اداره مالیاتی نشان دهند.

مظاهری اظهارکرد: اگر علت واریزی و وصولی و نقل و انتقالات پولی افراد مشخص شود هم سازمان مالیاتی راحت‌تر حساب‌‌ها را رسیدگی خواهد کرد و هم اینکه مردم معطل فرآیند رسیدگی نخواهند شد.

او یادآور شد: مشکلی که در دو سال اخیر وجود داشت این بود که به‌دلیل تاخیر در تنظیم مقررات، اشتباهاتی صورت می‌‌گرفت مثلا عضو هیات‌مدیره یک سازمانی به خاطر اینکه حساب بانکی به نام سازمان داشته و صاحب امضا بوده گردش حساب را به حساب درآمد آن فرد می‌‌گذاشتند و برایش مالیات می‌‌بریدند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی تفکیک حساب‌‌های شخصی حقوقی و حقیقی را ضروری دانست و گفت: تفکیک حساب‌‌های اشخاص حقیقی از حساب تجاری برای رسیدگی به درآمدهای افراد بسیار مهم و ضروری است. مظاهری از تعدد و تنوع و تغییرات زیاد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌‌ها و آگاه نکردن مردم از این بخشنامه‌های مختلف انتقاد و اظهارکرد: همین مساله باعث شده است که نه تنها مردم عادی و مودیان بلکه خیلی وقت‌ها خود کارکنان سازمان امور مالیاتی هم از مقررات حاکم بر این حوزه خبر نداشته باشند.

نگار کریمی
منبع: تسنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: