کد خبر: ۲۰۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۲ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - 02 October 2022
به تازگی قانونی به تصویب رسیده شده است که حساب‌هایی که مبالغ بالای ۳۵ میلیون تومان در ماه تراکنش داشته‌اند، حساب تجاری محسوب شده و مشمول مالیات خواهند شد. آیا این موضوع افراد را به سمت استفاده از رمزارزها برای تراکنش‌های خرد سوق خواهد داد؟

آیا مالیات بر تراکنش‌های بالای ۳۵ میلیون تومان می‌تواند افراد را به سمت استفاده از رمزارزها برای تراکنش‌های خرد سوق دهد؟

به تازگی قانونی به تصویب رسیده شده است که حساب‌هایی که مبالغ بالای ۳۵ میلیون تومان در ماه تراکنش داشته‌اند، حساب تجاری محسوب شده و مشمول مالیات خواهند شد. آیا این موضوع افراد را به سمت استفاده از رمزارزها برای تراکنش‌های خرد سوق خواهد داد؟

جواد بهره، مدیر عامل و بنیان‌گذار مکس دیجیتال در گفتگو با فردای اقتصاد در این خصوص گفت، قطعا این قانون می‌تواند بر استفاده بیشتر رمزارها در کشور تاثیرگذار باشد. در صرافی‌های رمزارز ایرانی، احراز هویت انجام می‌شود و اغلب حساب‌های بانکی اشخاص به طور مستقیم به آنها وصل هستند، لذا از این جهت ردگیری تراکنش‌های بانکی کار ساده‌ای است و تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نخواهد کرد. اما افراد برای گم کردن مسیر تراکنش‌ها به راحتی می‌توانند از ولت‌ها و یا صرافی‌های خارجی که در آنها احراز هویت انجام نمی‌شود استفاده کنند. در واقع این موضوع سبب خواهد شد که کاربران فضاهای خاکستری که در آنها وضعیت تراکنش‌ها و نقل و انتقالات به راحتی قابل تشخیص نیست را برای معاملات خود استفاده کنند. استفاده از رمزارزها برای پرداخت‌های خرد و یا کلان به دلیل فرار مالیاتی افزایش خواهد یافت. در کشور ما درصد بالایی از افراد پرداخت‌هایی بالای ۳۵ میلیون تومان در طول یک ماه خواهند داشت. وضع مالیات بر این مبالغ می‌تواند انگیزه لازم برای استفاده از رمزارزها را فراهم کند.

در ایران به دلیل تورم بالا درصد زیادی از جامعه این میزان تراکنش را یک ماه طبیعتا ثبت می‌کنند. این قانون در بسیاری از کشورها اجرا شده است اما دراغلب آنها سطح عمومی درآمدها و میزان معمول تراکنش‌های ماهانه و ... لحاظ شده است و از این جهت تفاوت فاحشی با کشور ما دارند. شایان ذکر است در این قانون تبصره‌ای لحاظ شده که افراد با مراجع به دستگاه مربوطه می‌توانند عدم حساب تجاری را اعلام کنند.

مشکلات موجود در استفاده از رمزارزها
گرچه این قانون می‌تواند درصد بالایی از افراد را به سمت استفاده از رمزارزها سوق دهد اما مشکلات زیادی نیز در این زمینه وجود دارد. یکی از این موارد نوسانات شدید قیمت‌ رمزارزها است. در حال حاضر در زمستان کریپتوکارنسی قرار داریم و همواره شاهد افت قیمت آنها هستیم، لذا این موضوع می‌تواند سبب ضرر و زیان افراد گردد و مانعی برای استفاده از آنها شود. بسیاری از افراد برای پوشش ریسک نوسانات قیمتی رمزارزها به سمت استیبل کوین‌ها متمایل می‌شوند.

استیبل کوین‌ها معادل یک دلار آمریکا هستند و همواره در تلاش هستند تا پیوند خود را با یک دلار حفظ کنند. این نوع رمزارزها گرچه ریسک افت قیمت را ندارند اما به دلیل عدم ثبات اقتصادی در داخل کشور و تغییرات مدوام نرخ ارز، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند.

از طرف دیگر دانش استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور ما در سطح پایینی قرار دارد. به دلیل عدم آگاهی کافی بسیاری از افراد متمایل به استفاده از رمزارزها برای معاملات خود نیستند. در واقع یافتن طرف معامله‌ای که رمزارز را بپذیرد نیز یکی دیگر از مشکلات موجود است. همچنین گاها کارمزدهای نقل و انتقالات از ولت‌های ارزهای دیجیتال بسیار بالا بوده و برای پرداخت‌های خرد به صرفه نیست و آن را تبدیل به یک معامله غیر سودمند می‌کند.چالش‌های مطرح شده تنها قسمتی از مشکلات مطرح شده است اما با این وجود قانون تازه به تصویب رسیده و بحث فرار از این نوع مالیات می‌تواند عاملی برای حرکت به سمت استفاده بیشتر از رمزارزها شود.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: