کد خبر: ۲۰۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - 01 October 2022
برخی فقط یک نسخه برای حل مشکلات صنعت می‌پیچند
بیمه درمان یکی از مهم‌ترین رشته‌های درمانی است که شرکت‌های بیمه روی آن مانور داده و تخفیف‌های خاصی را اعمال می‌کنند در حالی در دستورالعمل‌های بیمه در این خصوص اشاره‌شده است.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس؛ بیمه درمان یکی از مهم‌ترین رشته‌های درمانی است که شرکت‌های بیمه روی آن مانور داده و تخفیف‌های خاصی را اعمال می‌کنند در حالی در دستورالعمل‌های بیمه به این موضوع اشاره‌ شده است لذا برخی از کارشناسان برای برون‌رفت از این بحران فقط یک نسخه را می‌پیچند و می‌گویند که دستورالعمل‌ها را تغییر دهید حال‌آنکه پیشرفته‌ترین دستورالعمل هم می‌تواند راه خلافی را برای افراد متخلف باز گذاشته باشد، لذا موضوع فقط تغییر دستورالعمل نیست بلکه باید روی ضمانت اجرایی این قوانین نیز کارکرد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، در خصوص ارائه تخفیف در صنعت بیمه همواره چالش‌های زیادی وجود داشته است. برخی از شرکت‌ها در این حوزه انتقادات زیادی را مطرح کردند چراکه شرکت‌های بزرگ که فضای رقابتی بهتری دارند با ارائه تخفیف‌های خاص اقدام به فروش بیمه‌نامه می‌کنند.این در حالی است که در دستورالعمل‌های بیمه در خصوص ارائه تخفیف‌ها به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بحث شده است.

در دستورالعمل 99 در خصوص تخفیف‌های بیمه درمان در قالب ماده هشت که درباره فرانشیز صحبت می‌کند، به‌طور غیرمستقیم به موضوع تخفیف اشاره دارد. دربند یک این ماده آمده است: « فرانشيز هزینه‌های پوشش‌های اصلي و اضافي و ساير هزینه‌های تحت پوشش در صورت عدم استفاده از بيمه درماني بیمه‌گر پايه حداقل 30 درصد خسارت ارزیابی‌شده و در غير اين صورت طبق بندهاي 2 و 3 اين ماده اقدام خواهد شد.» در این بند تأکید شده است: « بیمه‌گر می‌تواند با رعايت معيارهاي عمومي تعيين نرخ مقرر در آیین‌نامه شماره 94 مصوب شوراي عالي بيمه و دريافت حق بيمه اضافي، فرانشيز را كاهش دهد.»

در حوزه بیمه شخص ثالث نیز این موضوع تکرار شده است. یکی از مواردی که به ارائه تخفیف در صدور بیمه‌نامه شخص ثالث به‌صورت مستقیم به آن اشاره‌شده است، بند 2 از ماده 2 آیین‌نامه نحوه رسیدگی به قصور یا تخلف شرکت‌های بیمه است که می‌گوید: «عدم اخذ مجوز از بیمه مرکزی برای اعمال تخفیفات بیشتر از دو و نیم درصد نرخ نامه حق بیمه مصوب شورای عالی بیمه موضوع تبصره (4) ماده (18) قانون. »

حال سوال این است که باوجود این همه دستورالعمل‌ها و صراحت، چرا در رشته‌های مانند بیمه درمان احتمال تخلف وجود دارد و کسی توان مقابله با آن را ندارد؟

برخی از کارشناسان مشکل را در دستورالعمل‌ها می‌دانند و می‌گویند که دستورالعمل‌های مانند 99 دارای ایرادهای زیادی بوده و باید برای برون‌رفت از این مشکلات باید بازنگری فوری روی این دستورالعمل‌ها صورت گیرد.

در مقابل این دیدگاه بیمه مرکزی معتقد است که دستورالعمل‌های موجود می‌تواند اجرا شود اگر شرکت‌های بیمه روی اصول حرفه‌ای رفتار کنند.

اما درمجموع می‌توان گفت که قوانین هرگونه‌ی نوشته شوند و هرقدر که پیشرفته باشد، این احتمال وجود دارد تا افرادی از قانون تخطی کنند لذا چه دستورالعمل تغییر کند یا نکند عده‌ای خواهند بود تا قوانین را دور زده و اقدام به تخلف کنند. بنابراین با تغییر درباره‌ی قوانین مشکلات تخلف حل‌نشده و باید قوانین ضمانت‌های اجرایی داشته و شرکت‌ها را وادار به اجرای دستورالعمل‌ها کنند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: