کد خبر: ۲۰۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - 28 September 2022
فلز زرد که در ماه اوت و با ثبت رکورد تاریخی خود در کانال دلار 1800 توانسته بود نگاه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند، با ریزش به کف کانال 1600 دلار، سرمایه‌گذاران خود را به بازار رمزارزها منتقل کرد. بر این اساس باید گفت که با هجوم سرمایه‌گذاران طلا به بازارهای ریسکی، بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب با رشد 6 و 5 درصدی رو‌به‌رو شدند.

دنياي‌اقتصاد : طلا با افت ۷/ ۳ درصدی خود نسبت به هفته گذشته به کف کانال ۱۶۰۰ دلاری سقوط کرد. بر این اساس باید گفت که مشابه این روند در مارس ۲۰۲۰ نیز رخ داده است. فلز زرد با ریزش به کف کانال ۱۶۰۰ دلار سبب شد تا سرمایه‌گذاران این بخش دارایی‌های خود را به بازارهای ریسکی منتقل کنند. به دنبال این موضوع برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که طلا در روز‌های آتی حمایت کانال ۱۶۰۰ دلاری را از دست خواهد داد.

شیب نزولی بازار فلز زرد، خروج سرمایه‌گذاران از بازار طلا و همچنین شیب صعودی بازارهای ریسکی را نیز به دنبال داشت. فلز زرد که در ماه اوت و با ثبت رکورد تاریخی خود در کانال دلار 1800 توانسته بود نگاه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند، با ریزش به کف کانال 1600 دلار، سرمایه‌گذاران خود را به بازار رمزارزها منتقل کرد. بر این اساس باید گفت که با هجوم سرمایه‌گذاران طلا به بازارهای ریسکی، بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب با رشد 6 و 5 درصدی رو‌به‌رو شدند.

اما سوال این است که چه عاملی سبب رکود طلا در هفته‌های اخیر شده است؟ در پاسخ به این سوال باید به افزایش شاخص دلار که به دنبال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تقویت شد، اشاره کرد. افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در 21سپتامبر، بار دیگر سبب شد تا دلار جهانی رکورد جدیدی را در 20 سال اخیر به ثبت رساند. طبق این موضوع ارز آمریکایی بار دیگر در روز 26 سپتامبر تحت تاثیر سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی آمریکا افزایش یافت و از کانال 114 واحد عبور کرد.

نوسانات بازارهای جهانی
گزارش‌ها از رسیدن طلا به کف 5/ 2 سال اخیر حکایت دارد. این فلز گران‌بها همزمان با تداوم سیاست‌های انقباضی حمایت خود را در کانال 1700 دلار در ماه اوت از دست داد و با ریزش روزافزون مواجه شد. بر این اساس ریزش طلا تا جایی ادامه پیدا کرده که برخی از تحلیل‌گران سقوط آن را به زیر کانال 1600 دلار امری


امکان‌پذیر تلقی کرده‌اند. همچنین با ادامه روند کاهشی فلز زرد، سرمایه‌گذاران نسبت به حفظ دارایی‌های خود در این بخش دلسرد شده و ترجیح دادند با انتقال دارایی‌های خود به بخش دلار و بازار رمزارزها از ضرر بیشتر در بازار طلا جلوگیری کنند. این امر سبب شد بیت‌کوین بار دیگر حمایت کانال 20 هزار دلاری را به دست آورد. در این میان باید گفت که عوامل مذکور ناشی از تقویت دلار در روزهای اخیر است.

ارز آمریکایی با افزایش نرخ بهره در 21سپتامبر تا کنون با رشد 3/ 3 درصدی رو‌به‌رو شد و توانست رکورد جدید خود را در کانال 114 واحدی به ثبت رساند. برخی از تحلیل‌گران باتوجه به عوامل مذکور افزودند که با تداوم ریزش طلا و رشد بازارهای ریسکی، بیت‌کوین می‌تواند به بالای کانال 21 هزار دلاری راه پیدا کند. علاوه بر بازارهای جهانی، بازار اروپا نیز با سبقت دلار از یورو با بحران مواجه شد. بر این اساس نرخ هر دلار در برابر یورو با افزایش حدود یک درصدی خود با 03/ 1 واحد در بازار معامله می‌شود.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: