کد خبر: ۲۰۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - 30 August 2022

 نظارت هوشمند، عبارتی که این روز‌ها به دفعات مختلف از زبان مدیران ارشد بیمه مرکزی راجع به مهم‌ترین پروژه بیمه مرکزی در سامان‌دهی شرایط حاکم بر صنعت بیمه کشور شنیده می‌شود. همان عبارتی که تا پیش از این وزیر اقتصاد در تبیین برنامه‌هایش بسیار به آن اشاره داشت و رئیس کل بیمه مرکزی نیز در هر بار نشست با اهالی صنعت بر آن تأکید می‌کرد. نظارت هوشمندی که نهادناظر به هر بهانه‌ای از آن سخن می‌گفت در نهایت در قامت پروژه سوئیچ بیمه مرکزی قدعلم کرد و همان طور که انتظار می‌رفت با واکنش‌های مختلفی از سوی دو طیف نمایندگان فروش و استارتاپ‌ها همراه شد.

استارتاپ‌های بیمه آن را دخالت مستقیم در لایه کسب و کار خودشان تلقی کردند و در اعتراضی بی‌سابقه و حرکتی منسجم با هم، زبان به اعتراض به نهاد ناظر و تصمیمی که برای نظارت بر روند کسب و کار آن‌ها چیده بود، گشودند. از سوی دیگر نمایندگان فروش بیمه که از شمار فراوانی نیز برخوردارند، سوئیچ را تنها راه چاره برای ساماندهی به اوضاع شبکه فروش آنلاین و تخلف‌های احتمالی آن‌ها تلقی و در هر بار نامه به بیمه مرکزی و بیانیه‌ها رئیس کل بیمه مرکزی و سایر مدیران ارشد را به اجرای دقیق سوئیچ بیمه تشویق می‌کردند.

در این میان به واقع اکثر مدیران ارشد بیمه مرکزی موضع‌گیری خاص خود را در قبال سوئیچ بیمه اعلام کردند غیر از رئیس کل که در همه این مدت شنوای انتقاد‌های هر دو طیف بود.

سکوت مجید بهزادپور در نهایت در میانه هفته گذشته شکسته شد و حالا خبر‌ها از دیدار او با اهالی اکوسیستم نوآوری کشور دارد و وعده اصلاح آیین‌نامه‌ها طبق مدل کسب و کاری خاص بازیگران جدید صنعت بیمه، نه مدلی که بر قوانین و آیین‌نامه‌ها تا امروز نشسته است.

در میانه هفته گذشته بود که مدیران عامل تجمیع‌کننده‌های بیمه و شماری از فعالان حوزه نوآوری به دعوت مجیدبهزادپور حاضر شدند تا هم بازگویی واگویه‌های گذشته را به نفر اول نهاد ناظر برده باشند و هم توجیه و دلایل او را برای اصرار به اجرای سوئیچ بیمه بشنوند.

در این جلسه استارتاپ‌های بیمه‌ای در حضور مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی؛ مفید امینی معاون نظارت بیمه مرکزی؛ قاسم نعمتی رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی؛ علی بنیادی معاون طرح و توسعه این نهاد و علیرضا دلیری، دستیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بیان نقاط ضعف و چالش‌های احتمالی سوئیچ بیمه پرداختند و از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی گفتند که اجرای سوئیچ در شکل ارائه‌شده امروز آن می‌تواند به همراه داشته باشد.

در جلسه پرچالش استارتاپ های بیمه با مدیران ارشد بیمه مرکزی درنهایت سوئیچ لازم الاجرا و غیرمنتفی اعلام شد که صنعت هیچ راهی غیر از اجرای آن ندارد چرا که تنها راه نظارت هوشمند – همان هدف غایی و ارزشمند نهاد ناظر – غیر از آن نیست ولیکن این که مسئولان بیمه مرکزی در نهایت با اذعان به پذیرش تفاوت مدل کسب و کاری استارتاپ‌های بیمه با مدل نمایندگان و شبکه فروش رسمی به این نکته اشاره کردند که در نهایت با اصلاح آیین‌نامه‌های مربوط به کارگزاران برخط راه اجرای سوئیچ را برای اهالی اکوسیستم نوآوری بیمه تسهیل می‌کنند.

هر چند هنوز اخباری رسمی از سوی روابط عمومی بیمه مرکزی در رابطه با توافقات این نشست با استارتاپ‌های بیمه‌ای منتشر نشده است.

گویا این که سیاست‌های مجید بهزادپور بر تعامل با هر دو طیف فروش آنلاین و نمایندگان رسمی بیمه بنا گذارده شده است. با این اوصاف باید در همین روز‌ها منتظر اجرای سوئیچ بیمه بود، پروژه بزرگ نهادناظر که از دوران ریاست غلامرضا سلیمانی به ارث رسیده است و چالش‌های آن امروز آزمون سخت بیمه مرکزی است.

منیع : بیمه دیجیتال

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: