کد خبر: ۲۰۵۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - 27 August 2022
بسته شدن کارخانه‌های تولید کودهای شیمیایی در اروپا به‌خاطر بالا رفتن قیمت گاز ظرفیت تولید محصولات کشاورزی را پایین آورده و امنیت غذایی دنیا را به خطر انداخته است.

بانکداری ایرانی- بسته شدن کارخانه‌های تولید کودهای شیمیایی در اروپا به‌خاطر بالا رفتن قیمت گاز ظرفیت تولید محصولات کشاورزی را پایین آورده و امنیت غذایی دنیا را به خطر انداخته است.

به‌گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، کمبود کود شیمیایی در اروپا روزبه‌روز بیشتر می‌شود. بیش‌از دوسوم ظرفیت تولید محصولات کشاورزی این قاره به‌خاطر افزایش قیمت گاز متوقف‌شده و کشاورزان و مصرف‌کنندگان در خارج از مرزهای این منطقه را هم تهدید می‌کند.

کاهش صادرات گاز روسیه به تمام صنایع در سرتاسر اروپا آسیب رسانده‌است. اما شرکت‌های تولید کود شیمیایی بیش‌از همه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، چون گاز هم یک ماده اولیه اصلی برای تولید آنهاست و هم یک منبع انرژی.

قیمت عمده‌فروشی کودهای شیمیایی به‌خاطر محدود شدن ظرفیت تولید در اتحادیه اروپا بالا رفته است. قیمت آمونیاک در غرب اروپا طی 2 سال گذشته روبه‌افزایش بوده‌است و حالا کمبود عرضه قیمت آن را بالاتر می‌برد. به‌این‌ترتیب کشاورزان مجبور می‌شوند استفاده از کودهای شیمیایی را پائین بیاورند. در نتیجه، بهره‌وری آن‌ها تهدید می‌شود و مصرف‌کنندگان هم به‌خاطر بالا رفتن تورم مواد غذایی آسیب می‌بینند.

بسته شدن کارخانه‌های تولید کودهای شیمیایی در اروپا به‌خاطر بالا رفتن قیمت گاز این اتحادیه را از یک صادرکننده کلیدی به یک واردکننده تبدیل می‌کند. بنابراین قیمت کودهای شیمیایی بالاتر رفته و بر محصولات کشاورزی در فصل آینده هم تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید
تحریم‌های ضدروسی امنیت غذایی دنیا را به خطر می‌اندازد

فائو: 868 میلیون نفر در جهان غذا برای خوردن ندارند/کاهش قیمت جهانی روغن و غلات

حدود 70 درصد از ظرفیت تولید کودهای شیمیایی در اروپا متوقف شده‌است. تولیدکنندگان بزرگی مانند شرکت نروژی یارا اینترنشنال و سی‌اف اینداستریز تولید خود را در این هفته کاهش دادند.

تولیدکنندگان کودهای شیمیایی در اروپا به‌خاطر وابستگی این منطقه به گاز روسیه بیش‌از پیش تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. این صنعت همچنین باید از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بر فروش پتاس از بلاروس و همچنین اقدام چین در محدود کردن صادرات تبعیت کنند.

انجمن بین‌المللی کودهای شیمیایی اعلام کرد میلیون‌ها نفر در سراسر آفریقا با گرسنگی و قحطی مواجه هستند و پیش‌بینی 7 درصد کاهش تولید کودهای شیمیایی در فصل آینده می‌تواند برداشت محصولات را بیش‌از پیش کاهش داده و شرایط را وخیم‌تر کند. این شرایط کشاورزان را در اقتصادهای آسیب‌پذیر بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بسته شدن کارخانه‌های تولید آمونیاک در اروپا تاثیر مستقیمی بر سایه تولید سایر کودهای شیمیایی هم می‌گذارد چون آمونیاک یکی از مواد اصلی سازنده بیشتر کودهای شیمیایی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: