کد خبر: ۲۰۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - 24 August 2022
یک فعال حوزه کار با تشریح دلیل استقبال مردم از مشاغل خدماتی، گفت: برای رونق بخش تولید و افزایش اشتغال آن باید ریسک کارهای تولیدی در کشور را کاهش دهیم و بین بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات تعادل برقرار کنیم.

بانکداری ایرانی- یک فعال حوزه کار با تشریح دلیل استقبال مردم از مشاغل خدماتی، گفت: برای رونق بخش تولید و افزایش اشتغال آن باید ریسک کارهای تولیدی در کشور را کاهش دهیم و بین بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات تعادل برقرار کنیم.

حمید حاج اسماعیلی ـ در ارزیابی بالا بودن سطح اشتغال بخش خدمات نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی به ایسنا، گفت: دلیل اینکه بخش خدمات از جذابیت بیشتری برخوردار است، سود سریع و آسان، سرمایه‌گذاری اندک و ریسک کمتر آن در مقایسه با دیگر بخش‌ها است. در بخش خدمات عمده کارها ریسک کمتری دارند و با هزینه و سرمایه کم قابل راه‌اندازی هستند در حالی که کسانی که به سمت کارهای تولیدی می‌روند می‌دانند که علاوه بر سرمایه‌گذاری بالا و دیربازده بودن، موانع زیادی در مسیر پیش روی خود دارند که تامین سرمایه در گردش، رقابت بازار، تهیه مواد اولیه و پیش بینی بازار از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: اقتصاد ما یک اقتصاد خدماتی است و کسی اعتقاد ندارد که اقتصاد ایران، تولیدی است و طبیعی است که در چنین اقتصادی اشتغال بخش خدمات پررنگ‌تر از بخش‌های کشاورزی و صنعت باشد.

این فعال حوزه کار دومین عامل بالا بودن آمار اشتغال بخش خدمات را دولتی بودن اقتصاد عنوان کرد و گفت: اقتصاد ما وابسته به دولت است و دولت‌ها به طور برجسته در بخش‌ توزیع و خدمات فعال هستند چون اقتصاد دولتی هیچگاه تولیدی و مولد نبوده است و بیشتر اقتصاد خدماتی و توزیعی است و این مساله باعث شده که بخش خدمات گسترش یابد.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه واگذاری تصدی‌های دولتی باعث تعادل در بخش‌های تولید، صنعت، کشاورزی و خدمات می‌شود، گفت: وقتی اقتصاد را به بیرون و مردم و بخش‌های تعاونی و خصوصی واگذار کنیم می‌توانیم برنامه منسجمی هم برای ماندگاری تولید، صنعت و کشاورزی داشته باشیم.

وی گفت: منابع کشور از طریق مکانیسیم‌های دولتی توزیع می شود، بنابراین وقتی امکانات در اختیار دولت است و مردم امکان و خدماتی را از دولت طلب می‌کنند خواه ناخواه سیستم خدماتی در کشور به اجرا در می‌آید. چرا با وجود اینکه وزارت بازرگانی ادغام شده باز هم دنبال جدا کردن آن هستند چون عمده فعالیت‌های دولت در کشور خدماتی است و توزیع اجناس و اقلام اساسی به مردم به دلیل برخی محدودیت‌ها و شرایط تحریمی تشدید شده است.

این فعال حوزه کار خاطرنشان کرد: از دیرباز تاکنون تورم یکی از موانع اصلی فعالیت‌های تولیدی در کشور به شمار می رود که ریسک کار را افزایش می دهد لذا تا این موانع را برطرف نکنیم نمی توانیم بخش خدمات را تعدیل کنیم تا میزان اشتغال بیشتری در بخش‌های کشاورزی و تولید اتفاق بیفتد.

به گفته حاج اسماعیلی برای رونق تولید و افزایش سطح اشتغال در این بخش باید تعاملات با کشورهای دیگر افزایش یابد و صادرات در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: وقتی تولید نسبت به سایر بخش‌ها مزیتی نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که اشتغال آن بالا برود در نتیجه گسترش مشاغل خدماتی و فعالیت‌های دلالی و واسطه گری را شاهد خواهیم بود که دستیابی به سود و پول در آن سریع‌تر است و این امر نشان می دهد که بخش خدمات در میان سایر بخش‌ها همچنان پررنگ تر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: