کد خبر: ۲۰۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - 02 August 2022
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
وزارتخانه ها، شرکتهای دولتی و بنگاه های اقتصادی همواره برای کارمندان و ذی نفعان خود شرایط ویژهای را برای دریافت وام در نظر دارند.

وزارتخانه ها، شرکتهای دولتی و بنگاه های اقتصادی همواره برای کارمندان و ذی نفعان خود شرایط ویژهای را برای دریافت وام در نظر دارند.

به گزارش بانکداری ایرانی، اغلب وزارتخانه های با وضع مالی مناسب مانند نفت، صمت، مخابرات، خودرو سازی و بانک ها به دادن وام های کلان و ارزان به نیروهای خود دست ودلباز هستند.

تا اینجای کار هیچ ایرادی وجود ندارد که اگر اداره ای به نیروی خود کمک کرده و برای رفع مشکلات او اقدام کند. اما وقتی بدانیم که این این وام از محل بودجه بوده و حق 85 میلیون ایرانی است که با نرخ ارزان وام به کارمندان خود می دهند شاید کمی فضا تغییر کند.

وزارت خانه ها بودجه و تنخواه دریافت می کنند و از محل این بودجه و تن خواه به کارمندان خود وام ارزان 4 درصدی می دهند اما دیگر شهروندان از این حق برخوردار نیستند.

لذا سوال اصلی این است که چرا کارمندان دولت به دلیل برخورداری از شغل مناسب حق دارند از بودجه و پول سهم شهروندان برای خود وام در نظر بگیرند اما دیگر شهروندان چنین حقی را ندارند.

وزارت نفت، مخابرات و صنعت، معدن وتجارت در این موضوع شرایط ویژه ای دارند. بانک ها نیز در این بین بیشتر از دیگر نهادها اقدام به پرداخت تسهیلات به کارمندان خود می کنند که در نمونه های مشابه خارجی این موارد دیده می شود.

به عنوان نمونه در تیرماه پارسال، بطور رسمی سایت وزارت نفت در خبری اعلام کرده بود که نیروهای وزارت نفت 120 میلیون تومان وام ضروری 4 درصدی و ارزان دریافت می کنند. ایا این وام ارزان از بودجه نبوده و حق همه شهروندان نیست؟ در حالی که همین الان افراد عادی و شهروندان عادی برای گرفتن وام 10 میلیونی باید فرایند طولانی و مصیبت باری را طی کنند که اغلب به موفقیت منجر نشده و منصرف می شوند. تازه اگر دریافت هم بکنند باید با سودهای بالای 20 درصدی باشد.

علاوه بر این وزرات نفت سال گذشته اعلام کرده بود که برای برخی از کارکنان خود وام 350 میلیونی مسکن با نرخ ارزان 4 درصدی اعطا می کند. اما شهروندان عادی برای دریافت وام 350 میلیونی مسکن باید حدود 100 میلیون اوراق مسکن بخرند اما کارمندان دولت برای خود حق ویژه ای قائل بوده و از محل بودجه کشور، تسهیلات ارزان و بدون ضامن و تنها با فیش حقوقی خودشان دریافت می کنند.

علاوه بر این وزارت مخابرات نیز به کارمندان وزارتخانه و شرکت های تابعه اعلام کرده بود که برای دریافت وام لوازم خانگی 100 میلیونی فوری اقدام کرده و سریعا به دریافت وام ارزان لوازم خانگی اقدام کنند. همین وزارتخانه چندی پیش وام چندصد میلیونی ارزان مسکن به نیروهای خود پرداخت کرده که ان هم از محل بودجه مملکت بوده است.

بانک ها نیز در این مساله ید طولایی داشته و بعضا به کارمندان خود وام های خوبی پرداخت می کنند تا جایی که سالانه چندین هزار میلیارد ریال به نیروهای خود تسهیلات ارزان پرداخت می کنند. این رویه اعطای تسهیلات بانک به کارکنان خود موضوع جدیدی نبوده و بانک های خصوصی با اندوخته خود به کارمندان خود وام می دهد اما وزارتخانه های دولتی از محل بودجه و تنخواه دولتی و با پول مردم به کارمندان خود وام ارزان و بلند مدت می دهند، در حالی که دیگر شهروندان چنین حقی را ندارند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: