کد خبر: ۲۰۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۸ تير ۱۴۰۱ - 09 July 2022
رئیس سازمان امور مالیاتی با اعلام اتصال ۷.۲ میلیون کارتخوان از تفکیک حساب های تجاری و غیرفغال شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارتخوان بلاتکلیف خبر داد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اعلام اتصال ۷.۲ میلیون کارتخوان از تفکیک حساب های تجاری و غیرفغال شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارتخوان بلاتکلیف خبر داد.

 داوود منظور در سخنرانی قبل از خطبه نماز جمعه درباره رویکرد، اقدامات و نتایج فعالیت‌های سازمان امور مالیاتی در دولت اعلام کرد: رویکرد مالیات‌ستانی در این دولت مبتنی بر دو چرخش تحول آفرین است. اولین تحول، حرکت فشار مالیاتی از بخش رسمی و مالیات دهندگان خوش‌حساب به سمت فراریان و اجتناب کنندگان از مالیات و رویکرد دوم، تمرکز مالیات بر بخش غیررسمی و غیرشفاف است تا افرادی که درآمدهای بالایی دارند و مالیات نمی‌دهند، مالیات بپردازند.

در این رابطه در سال گذشته نظام نقل و انتقال پول شفاف شد و درگاه‌های پرداخت و بالغ بر ۷.۲ میلیون کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل شد. حدود ۳ میلیون کارتخوان نیز غیرفعال شدند. اما یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارتخوان بلاتکلیف هستند و بانک مرکزی تا یک ماه آینده آن‌ها را غیرفعال می‌کند.

مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از فرار مالیاتی

با ساماندهی کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار مؤدی جدید مالیاتی و از بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات فعالان اقتصادی یک میلیون مؤدی و در مجموع، ۲.۲ میلیون مؤدی جدید شناسایی شد و این مهم‌ترین اقدام مالیاتی در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی است.

افزایش اظهارنامه دریافتی از مشاغل

حدود ۴ میلیون اظهارنامه مالیاتی از اصناف و مشاغل دریافت شد و این نسبت به سال گذشته معادل ۱.۲ میلیون افزایش یافت. طبق رویکرد از کسانی که تاکنون مالیات نمی‌دادند، مالیات گرفته و بخش رسمی اقتصاد مورد عنایت مالیاتی قرار دارد که در بودجه سال جاری، نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی ۵ درصد کاهش یافت و جهت‌گیری سازمان این است تا حد امکان این نرخ دوباره کاهش یابد.

ابلاغ آیین‌نامه تفکیک حساب‌های تجاری از ماه آینده

پس از ساماندهی کارتخوان‌ها، تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی مد نظر قرار دارد. زیرا با اتصال کارتخوان‌ها به پرونده مالیاتی برخی از مشاغل اقدام به کارت به کارت یا حساب به حساب برای پرداخت هزینه‌ها کرده و بانک مرکزی در ماه آینده آیین‌نامه تفکیک حساب‌های تجاری را منتشر می‌کند. طبق این آیین‌نامه، حساب‌ها و کارت‌های بانکی که بیش از دفعاتی و مبالغی در ماه تراکنش دارند به عنوان حساب تجاری شناسایی و مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

صفر شدن مالیات ۱.۴ میلیون صنف

مالیات مشاغل با مبلغ و عدالت بیشتر اخذ شد. تعداد اظهارنامه مالیاتی دریافتی از مشاغل نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده و از ۴ میلیون مؤدی، مالیات یک میلیون و ۴۰۰ هزار صنف، صفر شد. مالیات ۸۰۰ هزار اظهارنامه زیر ۵ میلیون تومان است. ۵۰ درصد مالیات مشاغل را صنف‌های پردرآمد چون پزشکان، دندانپزشکان، طلافروشان، وکلا و ... می‌پردازند. رویکرد دیگر سازمان، هوشمندسازی مالیات است تا مودیان برای انجام امور مالیاتی به دفاتر مراجعه نکنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: