کد خبر: ۲۰۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - 15 June 2022
وزیر کشاورزی اوکراین به رویترز گفت که تهاجم روسیه به اوکراین با دور نگه داشتن بیشتر محصول اوکراین از بازارها، کمبود جهانی گندم برای حداقل سه فصل ایجاد می‌کند و قیمت‌ها را به سطوح بی‌سابقه می‌رساند.

بانکداری ایرانی- وزیر کشاورزی اوکراین به رویترز گفت که تهاجم روسیه به اوکراین با دور نگه داشتن بیشتر محصول اوکراین از بازارها، کمبود جهانی گندم برای حداقل سه فصل ایجاد می‌کند و قیمت‌ها را به سطوح بی‌سابقه می‌رساند.

به گزارش ایسنا، مسیرهای صادرات غلات دریایی اوکراین، که به عنوان سبد نان اروپا شناخته می‌شود، توسط روسیه مسدود شده است و با گردابی از مشکلات دیگر از جمله کمبود فضای ذخیره غلات، مواجه است.

میکولا سولسکی، وزیر کشاورزی، در مصاحبه‌ای پیش بینی کرد: «اوکراین برای مدت طولانی از بازار خارج خواهد شد.» او به رویترز گفت: اکنون ما در مورد سه برداشت گندم به طور همزمان صحبت می‌کنیم؛ نمی‌توانیم محصول سال گذشته و محصول فعلی را را برداشت کنیم و همچنین، نمی‌خواهیم محصول بعدی را بکاریم.

در اوکراین به طور سنتی گندم زمستانه کشت می‌شود که کشاورزان از اواخر تابستان شروع به کاشت آن می‌کنند اما تولیدکنندگان امسال در حال فکرکردن در مورد کاشت آن هستند زیرا صادرات بسیار دشوار است. کشاورزان در بهار امسال از کاشت ذرت به آفتابگردان روی آوردند زیرا دانه‌های روغنی در هر هکتار وزن کمتری دارند اما بیشتر به فروش می‌رسند و سولسکی گفت که تغییر مشابهی ممکن است در گندم اتفاق بیفتد.

اوکراین در مجموع ۶.۵ میلیون هکتار گندم زمستانه را برای محصول سال ۲۰۲۲ خود کاشت اما تنها ۵ میلیون هکتار می‌توانست توسط کشاورزان در سرزمین‌های تحت کنترل دولت خرمنکوب شود. سولسکی گفت که حداقل ۵ میلیون تن گندم از ۱.۵ میلیون هکتار باقی مانده در سرزمین‌های اشغالی باقی می‌ماند که قابل برداشت نیست. ذخایر گندم اوکراین همچنان می‌تواند به ۲۳ میلیون تن برسد و مصرف داخلی آن ۵ میلیون باشد.

اوکراین پیش از جنگ، ماهانه ۶ میلیون تن غلات صادر می‌کرد اما انسداد بنادر دریایی این حجم را به ۳۰۰ هزار تن در ماه مارس و حدود یک میلیون تن در آوریل کاهش داد. صادرات در ۱۰ روز اول این ماه حدود نصف میزان سال قبل بود. دولت گفته است که در تلاش است تا صادرات را از طریق مرزهای غربی خود و از طریق بنادر دانوب تقویت کند و سولسکی گفت که حجم کل صادرات می تواند از ۲ میلیون تنی ماه ژوئن و همچنین، ۱.۷ میلیون تن ماه می فراتر رود.

کی‌یف گفته است که مسکو شرایط غیرمنطقی را تعیین می‌کند و کرملین گفته است که کشتی‌رانی آزاد به پایان تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه بستگی دارد.

برچسب ها: گندم ، اوکراین ، روسیه ، غلات ، جنگ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: