کد خبر: ۲۰۳۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - 11 June 2022
شاید آخر دنیا که می‌گویند همینجا باشد؛ در پول‌سازترین نقطه کشور که به دلیل مجهز نبودن پالایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی‌اش به فیلترهای پالایش، خروار خروار گازهای مرگباری همچون co۲، so۲ و H۲S بر سر ساکنانش آوار می‌شود.

بانکداری ایرانی- شاید آخر دنیا که می‌گویند همینجا باشد؛ در پول‌سازترین نقطه کشور که به دلیل مجهز نبودن پالایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی‌اش به فیلترهای پالایش، خروار خروار گازهای مرگباری همچون co۲، so۲ و H۲S بر سر ساکنانش آوار می‌شود.

توسعه شتابان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر به ویژه عسلویه در قالب طرح توسعه پارس جنوبی سبب افزایش آلایندگی شده است. این پروژه‌های و صنایع بدون پیوست زیست محیطی اجرا و سبب آلودگی منطقه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر صنایع الزام به پیوست‌های زیست محیطی شده‌اند، دولت می‌گوید توجه ویژه‌ای برای کاهش آلایندگی در منطقه پارس جنوبی دارد و وزارت نفت را موظف به رفع آلودگی کرده است. از این رو راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب در منطقه پارس جنوبی و جمع‌آوری گازهای فلر و جلوگیری از مشعل‌سوزی در اولویت قرار داده است.

در این راستا و به‌دنیال جلوگیری از هدررفت گاز فلر صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی، قرار است گازهای آلاینده ۱۰۰ دودکش و فلر صنایع مستقر در منطقه پارس جنوبی شامل عسلویه و کنگان بازیافت شود.

همچنین اکنون پنج ایستگاه سنجش آلودگی هوا در منطقه پارس جنوبی راه‌اندازی شده که آنلاین وضعیت منطقه را ثبت و گزارش می‌کند.

میزان آلایندگی‌صنایع پارس جنوبی آنلاین اندازه‌گیری می‌شود

فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ظهر دیروز (جمعه ۲۰ خرداد) در جمع نمازگزاران جمعه بوشهر اظهار کرد: هرگونه رشد و پیشرفت محیط و جوامع به رعایت عوامل زیست محیطی وابسته است چراکه هوای ناپاک و خاک آلوده مانع از رشد جامعه و ادامه حیات و بقا است.

وی باتاکید بر همکاری همگانی در حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی و آلایندگی‌های زیست محیطی گفت: در قانون اساسی تاکید فراوانی به حفظ و جلوگیری از تخریب محیط زیست شده و رعایت و اجرا این قانون برای همگان الزامی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه صنایع پارس جنوبی مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا در عسلویه و کنگان ایجاد کرده است، گفت: با ایجاد ایستگاه‌های سنجش در نقاط مختلف استقرار تاسیسات آلایندگی‌های صنایع پارس جنوبی به‌صورت آنلاین اندازه‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا در عسلویه و کنگان خاطر نشان کرد: برای کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی در منطقه پارس جنوبی از جمله عسلویه و کنگان طرح‌های مهمی اجرایی شده است.

قلی‌نژاد پیوست‌های زیست محیطی برای راه‌اندازی صنایع در هر سطحی را الزامی دانست و بیان کرد: هیچ صنایعی بدون توجه به پیوست زیست محیطی و صادر نشدن مجوز حفاظت محیط زیست ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عامل بسیاری از بیماری‌ها به سبب رعایت نکردن به حفاظت محیط زیست شیوع می‌یابد گفت: اکنون ساکنان مناطق دارای صنایع بزرگ بدون رعایت پیوست‌های زیست محیطی، با بیماری‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی محیط زیست را ضامن حیات و بقا در عرصه‌های گوناگون دانست و افزود: تخریب و آلودگی محیط زیست خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند.

آلودگی عسلویه باید اولویت نخست مجمع سلامت استان بوشهر باشد

به گزارش ایسنا، امروزه حراست و ارتقای سلامت مردم از وظایف با اهمیت و اصلی دولتمردان و سیاستگذاران است. در این راستا علاوه بر تامین و ارائه مراقبت‌های سلامتی، توجه به سایر عوامل تاثیرگذار بر سلامت از جمله عوامل اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع می‌توان گفت که سلامت افراد به شدت تحت تاثیر محیطی است که در آن متولد شده، رشد، تحصیل و کار می‌کنند، است.

عیسی صفوی، رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مجمع سلامت شهرستان عسلویه با موضوع "عسلویه؛ آلایندگی، سلامت و محیط‌زیست" بیان کرد: در مجمع سلامت استان بوشهر همه فرمانداران ۱۰ شهرستان در کنار استاندار به‌عنوان رئیس مجمع سلامت حضور دارند و مسائل مطرح‌شده در مجمع سلامت شهرستان‌ها عسلویه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی مدیریت جهادی (اضطراری و اقتضایی) را لازمه حل مشکل دانست و افزود: پنج سال پس از ضرورت داشتن پیوست سلامت حوزه صنعت، دبیرخانه تخصصی پایش آلاینده‌های عسلویه از سوی دانشگاه علوم پزشکی در استان بوشهر تشکیل شد. با بررسی‌های به‌عمل‌آمده از سامانه "سیب" دانشگاه علوم پزشکی و دیتاسنترهای سازمان‌های مدل تامین اجتماعی، هیچ گزارشی مبنی بر اینکه آلودگی عسلویه پیامد معناداری (هر بیماری ازجمله سرطان تفاوت قابل توجه‌ای در سیر صعودی به نسبت جمعیت و شاخص بهداشت جهانی داشته باشد) در افزایش بیماری‌ها داشته باشد، مشاهده نشده است.

وی بابیان اینکه تهدیدکننده‌های سلامت ۷۲ مورد هستند که هشت تهدیدکننده در اولویت هستند و آلودگی اولین تهدیدکننده سلامت شهروندان عسلویه به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: مجمع ملی سلامت سالانه تشکیل و به بررسی تهدیدکننده‌های سلامت می‌پردازد و در صورت نیاز این تهدیدکننده‌ها را در مجمع مطرح می‌کند و امید است آلودگی عسلویه در مجمع ملی سلامت مطرح شود.

عوارض آلایندگی در راستای رفع آلایندگی شهرها و روستاها هزینه شود

سید علی هاشمی، فرماندار عسلویه هم دراین مجمع گفت: برای تحقق پایش سلامت در عسلویه، همه ارگان‌های مسئول باید پای‌کار بیایند. مطالبات مردم باید ابتدا در مجمع سلامت شهرستان جمع‌بندی و به اطلاع و توجه همه مسوولان به‌ویژه مسئولان مربوطه کشور برسد.

وی بابیان اینکه به‌منظور ایجاد راهکار مناسب حل مشکل با فراخوان مقالات متعدد در حوزه آلایندگی و از هفت وزارتخانه‌ای که ملزم به پایش سلامت یا رفع آلایندگی شده‌اند برای شرکت در این همایش دعوت به عمل آید، گفت: مدیران شهرستان عسلویه زبان گویای مردم هستند و باید مطالبات مردم را تا تحقق دنبال کنند.

وی تاکید کرد که مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به‌عنوان نماینده عالی وزارت نفت در شهرستان و مسبب اصلی ایجاد این آلایندگی باید در مجمع سلامت حضور یابد و عوارض آلایندگی پرداختی باید در راستای رفع آلایندگی شهرها و روستاها هزینه شود.

جاسم زارعی، رئیس شبکه بهداشت و درمان عسلویه نیز گفت: به منظور تاکید بر مشارکت نظام‌مند و اجتماعی کردن سلامت مجمع سلامت این شهرستان با حضور حداکثری مسئولان و افراد مرتبط تشکیل شد. میزان تعهد و مسوولیت اجتماعی سلامت بر اساس ابزار ویژه‌ای، سنجیده و نهادهای صنعتی و خدماتی رتبه‌بندی و در مجامع سلامت از آن‌ها تقدیر می‌شود.

وی افزایش آگاهی، مسوولیت‌پذیری، پاسخگویی اجتماعی، توانمندسازی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ، ارتقا، روان سازی و عدالت در سلامت را از هدف‌های تشکیل مجمع عنوان کرد.

اطلاعاتی از اجرای طرح توسعه پایدار در دست نیست

به گزارش ایسنا، وعده پایان دادن به گازهای فلر از سال ۹۲ و آغاز دولت یازدهم به دستور زنگنه، وزیر نفت جانی دوباره گرفت اما با گذشت زمان و پایان دولت یازدهم و دوازدهم و شروع دولت سیزدهم همچنان این طرح بر روی کاغذها باقی مانده است.

درست است که از شهریور سال ۹۲ تاکنون که دستورالعمل پیوست سلامت و رعایت استانداردها ابلاغ شده است اما سابقه تاسیس بیشتر صنایع مستقر در عسلویه بیشتر از ۹ سال است از این رو کمتر پتروشیمی‌ و پالایشگاهی پیوست سلامت دارند و استانداردها را رعایت کرده است. همچنین از میزان اجرای طرح توسعه پایدار در پایتخت انرژی کشور با هدف بازیافت و مصرف آلاینده‌های پارس جنوبی اطلاعات جامع و شفافی تاکنون گزارش نشده، در واقع می‌توان گفت در پایتخت انرژی کشور آلایندگی‌ها جان پایندگی محیط زیست را گرفته‌اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: