کد خبر: ۲۰۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - 08 June 2022
کرونا، آفتی که یک شبه چراغ کارگاه‌های تولیدی هنرمندان صنایع دستی را به خاموشی کشاند و درحالی که این هنرمندان در دوران رکود به تعطیلی اجباری رفته بودند و درآمدی نداشتند، دلهره مالیاتی که تحت عنوان مالیات مشاغل باید پرداخت کنند، در کنار صدها مشکل دیگر به جان آنان افتاد.

 بانکداری ایرانی-کرونا، آفتی که یک شبه چراغ کارگاه‌های تولیدی هنرمندان صنایع دستی را به خاموشی کشاند و درحالی که این هنرمندان در دوران رکود به تعطیلی اجباری رفته بودند و درآمدی نداشتند، دلهره مالیاتی که تحت عنوان مالیات مشاغل باید پرداخت کنند، در کنار صدها مشکل دیگر به جان آنان افتاد.

«ملال‌آور»، بهترین توصیفی است که برای تکرار مشکلات مربوط به حوزه صنایع دستی می‌توان به کار برد. از بحث بیمه، قیمت مواد اولیه، مشکلات مربوط به تولید، قیمت خدمات پستی برای کسب و کارهای خانگی و... بارها و بارها نوشتیم و انقدر گفتیم و گفتیم که گویی حالا این نوشته ها ملال‌آور شده‌اند.

در کنار تکرار همیشگی مشکلات اما در این حوزه، این بار خبرهای خوشی به گوش می‌رسد. اطلاعیه جدید سازمان امور مالیاتی درباره مشاغل ۱۴۰۰ خبر خوبی است که در کنار تکرار همیشگی مشکلات، به نظر می رسید کمی فضا را تغییر دهد.

سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای که در تاریخ ۱۰ خرداد ماه منتشر کرده، نگرانی‌های مشغولان صنایع دستی را تا حدودی برای پرداخت مالیات با توجه به قرنطینه‌هایی که در دوران کرونا وجود داشت، برطرف کرده است. در متن این اطلاعیه چنین نوشته شده است: «براساس اختیار قانونی ایجاد شده در مفاد تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و با رعایت مفاد بند (م) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و به منظور تکریم مودیان، اجرای عدالت مالیاتی با توجه به شرایط اقتصادی کشور در شرایط ویروس کرونا، تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰برخی از صاحبان مشاغل مقرر می‌دارد:

الف_ مشمولین تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴:
۱- تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آن‌ها در سال ۱۴۰۰ حداکثر ۳۰ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم باشد، مشمول مقررات این دستور العمل بوده و در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستور العمل حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف خواهند بود.»

به گزارش ایسنا، با استناد به آنچه در این اطلاعیه آمده، درصورتی که کسب و کار شما با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوبی که تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا ناشی شده، قرار گرفته باشد در صورتی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات شما کمتر از ۴۸ میلیارد ریال باشد، می‌توانید از تسهیلات این تبصره بهره‌مند شده و به این ترتیب نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی نخواهید داشت.

اما اینکه در مجموع، برداشتن مالیات از عهده صاحبان صنایع دستی چقدر می تواند به بهتر شدن شرایط به لحاظ کیفی کمک کند، پرسشی است که ایسنا تلاش خواهد کرد در گفت وگوها و نشست هایی با این موضوع، با کارشناسان و کنشگران این حوزه به بحث بگذارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: