کد خبر: ۲۰۳۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - 02 June 2022
امکان رسیدگی به این تخلفات وجود دارد و دستگاه قضایی هم رسیدگی لازم را خواهد کرد و حتما دستگاه‌های مربوطه باید پاسخگویی لازم را داشته باشند. سخنگوی دولت افزود: امروز در هیات دولت مصوبه‌ای در خصوص حادثه متروپل داشتیم و اعتباری بنا به پیشنهاد وزارت کشور و موافقت سازمان برنامه‌وبودجه برای پوشش بخشی از هزینه‌های ‌این حادثه در نظر گرفته شد. البته هزینه اصلی باید از مسببان یا همان مالکان دریافت شود.

دنياي اقتصاد : معاون اول رئیس‌جمهور صبح روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران در رابطه با سفر اخیر خود به آبادان گفت: شاهد اتفاق تلخی در آبادان بودیم، تخلفات جدی توسط مالک و مراکزی که صدور مجوز را عهده‌دار بوده‌اند، صورت گرفته است، ولی نسبت به فاجعه و وسعت حادثه دولت تمام امکانات خود را بسیج کرد و امیدواریم کار زودتر به پایان برسد‌.

محمد مخبر درخصوص جبران خسارت آسیب‌دیدگان حادثه متروپل گفت: برنامه‌هایی در دولت در حال انجام است. اموال مالک توقیف شده است تا از محل آن، برخی خسارت‌ها جبران شود. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری نیز خبر داد که هیات وزیران در جلسه صبح روز چهارشنبه به ریاست ابراهیم رئیسی، با تخصیص اعتبار به حادثه ساختمان متروپل آبادان و مقابله با آلودگی هوا ناشی از ریزگردها در استان خوزستان موافقت کرد. با توجه به حادثه پیش آمده در ساختمان متروپل شهر آبادان و وضعیت خاص استان خوزستان به خصوص آلودگی هوا ناشی از ریزگردها در اکثر شهرهای این استان، هیات وزیران مصوب کرد مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای رسیدگی سریع به حوادث مذکور اختصاص یابد.

همچنین به موجب مصوبه دولت، وزارت کشور موظف شد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام کار و فعالیت، گزارش عملکرد اعتبارات فوق را هر سه ماه به سازمان برنامه‌وبودجه کشور ارسال کند. سخنگوی دولت نیز خبر داد که اعتباری بنا به پیشنهاد وزارت کشور و موافقت سازمان برنامه‌وبودجه برای پوشش بخشی از هزینه‌های‌ حادثه متروپل در نظر گرفته شد. به گزارش «ایسنا» علی بهادری جهرمی با تسلیت حادثه متروپل آبادان و تبریک روز دختر، اظهار کرد: دولت با جدیت با هرگونه کوتاهی از سوی هر یک از مقامات محلی و با هرگونه فسادی درباره تخلفات متروپل صورت گرفته باشد، برخورد خواهد کرد. امکان رسیدگی به این تخلفات وجود دارد و دستگاه قضایی هم رسیدگی لازم را خواهد کرد و حتما دستگاه‌های مربوطه باید پاسخگویی لازم را داشته باشند. سخنگوی دولت افزود: امروز در هیات دولت مصوبه‌ای در خصوص حادثه متروپل داشتیم و اعتباری بنا به پیشنهاد وزارت کشور و موافقت سازمان برنامه‌وبودجه برای پوشش بخشی از هزینه‌های ‌این حادثه در نظر گرفته شد. البته هزینه اصلی باید از مسببان یا همان مالکان دریافت شود.

تعداد جان‌باختگان متروپل به ۳۷ نفر رسید
احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان اظهار کرد: با تلاش گروه‌های جست‌وجو پیکر یکی دیگر از شهروندان حادثه متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شد. وی تعداد کشته‌شدگان در حادثه متروپل را تا صبح روز چهارشنبه ۳۷ نفر عنوان کرد و گفت: تلاش برای یافتن پیکرهای احتمالی زیر آوار توسط گروه‌های امدادی حاضر در میدان ادامه دارد. فرماندار ویژه آبادان گفت: همچنین ۳۷ نفر از شهروندان در این حادثه مصدوم شدند که ۳۵ نفر پس از مداوا از بیمارستان مرخص و دو نفر نیز برای مداوای بیشتر در بیمارستان بستری هستند.

آغاز شمارش معکوس
صادق خلیلیان، استاندار خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: چهار جبهه برای عملیات آوار‌برداری در متروپل در نظر گرفته شده که بخش اول آن پایان و بخش دوم نیز در حال پایان یافتن است. وی افزود: جست‌وجو و آواربرداری تا پیدا شدن آخرین مفقودی و جان‌باخته حادثه متروپل ادامه دارد و در روز پنج‌شنبه تکلیف پیکر افراد زیر آوار مانده مشخص خواهد شد. خلیلیان عنوان کرد: پس از این مرحله وارد بخش سوم که تعیین تکلیف باقی مانده ساختمان است می‌شویم و پس از پیدا کردن اجساد احتمالی زیر آوار این بخش از کار به اتمام می‌رسد.

استاندار خوزستان با اشاره به نظر کارشناسان مبنی بر تخریب باقی‌مانده ساختمان متروپل بیان کرد: بر اساس نظر کارشناسان، این ساختمان مقاومت کافی را ندارد و باید وضعیت تخریب آن مشخص شود. وی ادامه داد: دادستان برای افرادی که ٢٠ تا ٣٠ درصد این ساختمان را خریداری کرده بودند، سازوکاری مشخص کرده است همچنین کسانی که خانه‌های آنها در اطراف ساختمان متروپل بوده و امکان سکونت در آنها نیست پس از مراجعه به فرمانداری آبادان فضای دیگری برای سکونت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. صادق خلیلیان تصریح کرد: برای پرداخت دیه حادثه‌دیدگان، جان‌باختگان و کارگران مشغول در هلدینگ متروپل، دفتری تحت نظر دادستان در منطقه آزاد اروند مشخص شده است و با توجه به توقیف اموال مالک توسط دادستانی همه اموال جهت پرداخت خسارت محفوظ باقی می‌ماند. وی بیان کرد: ١٣ نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند که شامل برخی از مقامات شهری فعلی و اسبق بوده که رسیدگی به کار آنها در حال انجام است.

سکانس‌های پایانی عملیات آواربرداری
در تحولی دیگر قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل جدید سازمان آتش‌نشانی اظهار کرد: با ورود ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز اکنون عملیات آواربرداری در متروپل پیشرفت قابل توجهی دارد. وی افزود: وجود میلگرد، تیرآهن و مصالح ساختمانی سنگین در این سازه عملیات آواربرداری را دشوار کرده اما با کار شبانه‌روزی این عملیات روبه پایان است. فرمانده آواربرداری میدانی متروپل گفت: از سوی دیگر مقاوم‌سازی باقی‌مانده سازه سرعت آواربرداری را شتاب داد و با ایمنی بیشتری این عملیات ادامه دارد. محمدی با بیان اینکه احتمال وجود اجساد زیر آوار تیم‌های امدادی را مجبور کرده است که با دقت عملیات را انجام دهند، اظهار کرد: هرجا که آثاری از اجساد مشاهده شود ادامه کار به صورت دستی انجام می‌شود.

دستور ویژه
همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور با صدور دستوری به معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی این سازمان ماموریت داد در راستای تکالیف نظارتی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از طریق دستگاه‌های ذی‌صلاح نسبت به شناسایی سازه‌های ناایمن سراسر کشور و پیگیری این موضوع اقدام کند. به گزارش «ایسنا» ذبیح‌الله خداییان با صدور دستوری به احمد اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور ماموریت داد در راستای تکالیف نظارتی، ماموریت‌های مندرج در سند تحول و تعالی قضایی در زمینه احقاق حقوق عامه و جلوگیری از ترک فعل مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مسوول در وظایف محوله و همچنین بر اساس ماده ۴۲ آیین‌نامه اجرایی سازمان برای پیشگیری از بحران نسبت به شناسایی سازه‌های ناایمن در سراسر کشور اقدام کند. در این راستا رئیس سازمان بازرسی کل کشور، دستور داد وضعیت این سازه‌ها از حیث ایمنی ساختمان، رعایت اصول شهرسازی و معماری و صدور مجوزهای ساخت‌و‌ساز با کمک سازمان آتش‌نشانی و سایر مراجع ذی‌صلاح بررسی و هشدارهای لازم را به دستگاه‌های اجرایی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های تحت مالکیت یا نظارت خود ارائه و در صورت عدم اقدام، با آنها برخورد قانونی شود.

هزینه پایین ترک فعل در کشور
همچنین به گفته یک عضو کمیسیون عمران مجلس، ریزش ساختمان متروپل بار دیگر یادآور شد که قوانین موجود در حوزه فنی و مهندسی اجرایی نشده و متاسفانه هزینه ترک فعل در کشور ما پایین است. مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با «ایسنا»، تاکید کرد: باید دو نکته در بلندمدت مورد توجه قرار گیرد؛ اول اینکه در حادثه متروپل قوانین موجود اجرایی نشده است. چگونه مجتمع تجاری که هنوز پایان کار نگرفته است، مغازه‌ها و غرفه‌های آن فعالیت خود را آغاز کرده بودند؟ زمانی که ساختمان پایان کار خود را نگرفته است یعنی نظامات فنی و مهندسی در آن چک نشده است و از لحاظ ایمنی تاییدیه نگرفته است. این تخلفات به وفور در کشور در حال رخ دادن است. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید از همین امروز این موضوع بخشنامه شود که اگر شهرداری چنین تخلفی را انجام داد، با اشد مجازات با آن برخورد شود یا اگر مالکی چنین تخلفی را انجام داد، با آن برخورد جدی صورت گیرد. وی گفت: ما امروز سازه‌های ناپایدار زیادی در سطح کشور داریم، در تهران ۱۲۹ سازه بلندمرتبه داریم که وضعیت فوق بحرانی از لحاظ ایمنی از سوی آتش‌نشانی به آنها ابلاغ شده است و حدود ۲۹۰ گودبرداری داریم که رها شده‌اند. این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: از سوی دیگر باید در تصمیم‌های دوگانه‌ای که گرفته می‌شود، تجدیدنظر شود. در پروژه متروپل می‌بینیم که در یک معبر ۱۲ متری مجوز ساخت یک برج ۴۰ متری با ۱۲ طبقه داده شده است. قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ و قانون نظام مهندسی باید اصلاح شود. این سوال امروز مطرح است که خروجی ۶ دوره فعالیت شوراها حرکت به سمت توسعه بیشتر بوده یا برعکس مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است؟ در عین اینکه در شوراها افراد شریف و زحمت‌کش هم حضور دارند

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: