کد خبر: ۲۰۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - 24 May 2022
بانک تجارت یکی از بانک‌های فعال در حوزه تامین مالی زنجیره ای تولید است به ادعای بانک مرکزی، تجارت، بانکی پیش رو در این حوزه است.

بانک تجارت یکی از بانک‌های فعال در حوزه تامین مالی زنجیره ای تولید است  به ادعای بانک مرکزی، تجارت، بانکی پیش رو در این حوزه است. این بانک در حال حاضر با شبکه تامین مالی صنایع پتروشیمی و خودروی و دیگر صنایع بزرگ کشور ارتباط خوبی گرفته و قراردادهای مهمی را منعقد کرده‌است.

به گزارش  بانکداری ایرانی؛  طرح تامین مالی زنجیره‌ای تولید (Supply Chain Finance) طرحی است که در ماه‌های اخیر زیاد از آن سخن رفته است، طرحی است که شرکت‌ها جهت تخصیص منابع مالی و بهینه‌سازی جریان‌های مالی در زنجیره تامین از آن استفاده می‌کنند. پلتفرم مدیریت مالی زنجیره تامین شامل چند جزء اصلی مثل بانک‌ها، تامین کنندگان و خریداران است. مدل‌های تامین‌مالی زنجیره ای با بهینه‌سازی سرمایه در گردش از طریق مدیریت سه مولفه حساب‌های پرداختنی، حساب‌های دریافتنی و موجودی، بر عملکرد شرکت تاثیر می‌گذارند و امکان دسترسی شرکت‌های یک زنجیره تامین را به منابع مالی با هزینه کمتر و سرعت بیشتر فراهم می‌کند. اصلی‌ترین مزیتی که از طریق اجرای این طرح به دست می‌آید شامل کاهش نقدینگی مورد نیاز و آزادسازی حجم زیادی از سرمایه درگیر است که همین امر منجر به بازدهی بیشتر سرمایه گذاری و حداکثرسازی سود سهامداران می‌شود. SCF به عنوان یکی از نوآوری مالی جدید، خدماتی است که فقط موسسات مالی حرفه ای قادر به تامین آن هستند.

چندی پیش، وزیر اقتصاد در برنامه امضای تفاهم نامه وزارت صمت و بانک‌های عامل برای تامین مالی زنجیره‌ای، گفته بود: «تامین مالی زنجیره‌ای یک اقدام تحولی با هکاری وزارتخانه‌ها و شبکه بانکی است. امیدواریم این اقدامات یکی از حلقه‌های مقاوم شدن اقتصاد ایران در برابر فشارهای تحریم‌های بین‌المللی باشد و به تقویت تولیدکنندگان، صادرکنندگان، تجار و غیره شود.»

بر اساس این گزارش بانک تجارت در این حوزه تمرکز بالایی داشته و توانسته جایگاه مناسبی را کسب کند که بانک مرکزی نیز بر ان تاکید دارد.

اخیرا مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی، بانک‌ تجارت را بانکی پیشرو در تامین مالی زنجیره تولید خوانده و گفته بود: «با توافق صورت گرفته با وزارت صمت بخشی از زنجیره‌های تولید از جمله خودرو، لوازم خانگی، پتروشیمی و صنایع غذایی که بخش عمده‌ای از آن‌ها جزو بانک تجارت هستند در اولویت این زنجیره تامین قرار گرفتند.»


همچنین مدیرعامل بانک تجارت در همایش آگاهی‌رسانی پروژه تامین مالی زنجیره تامین (SCF) که با جمعی از مدیران ارشد بانک تجارت برگزار شده بود تاکید کرده بود : «در سال گذشته در قالب قرارداد با ایران خودرو، ابتدا هزار میلیارد و در ادامه دو هزار میلیارد تومان منابع در قالب تامین مالی زنجیره تامین تصویب شد و با توجه به اینکه اغلب قطعه‌سازان همکاری مشترکی را با خودروسازان دارند انتظار داریم در سال جاری تمام ظرفیت صنعت خودروسازی کشور با سامانه تامین مالی زنجیره تامین بانک تجارت پشتیبانی شود. در زمینه تامین مالی زنجیره تولید هماهنگی بسیار خوبی بین بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار رخ داده،است. در سال جاری کار بسیار پرحجمی را به ویژه در همین ماه‌های ابتدایی در حوزه تامین مالی زنجیره تامین در بخش‌های تولید و توزیع داریم و در این راستا همکاری دو بازار پول و سرمایه در خلق ارزش و تامین مالی پرقدرت تاثیر بسزایی خواهد داشت»

براساس این گزارش، بانک تجارت به عنوان بانکی پیش رو در حوزه تامین مالی زنجیره ای بوده و میتواند مشکل تامین مالی بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در دوران رکود تورمی حل کرده و در این حوزه تاکنون کسی توان رقابت با این بانک را نداشته است؛ چرا که بانک تجارت با داشتن مانده سپرده حدود 4500هزار میلیارد ریالی منبع عظیمی برای تامین مالی تولید کشور بوده و می تواند بخشی بزرگی از مشکل کشور را حل کند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: