کد خبر: ۲۰۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 09 May 2022
شرکت فرابورس ایران به عنوان نهاد ناظر برخی از شرکت‌های بهابازار که زیر مجموعه بازارهای فرابورس هستند، اخیر طی نامه‌ای بانک ایران‌زمین را تهدید به برخورد کرده و از این بانک خواسته که سریعاً اطلاعات زیر را منتشر کند.

شرکت فرابورس اخیرا طی نامه‌ای از بانک ایران‌زمین درخواست کرده که صورت‌های مالی خود را منتشر کند. این درخواست بر اساس قوانین افشای اطلاعات است که یکی از دستورالعمل‌های کارآ و مفید برای اقتصاد ایران است. اما در این دستورالعمل مواردی وجود دارد که برای برخی از ناشران شرایطی را در نظر گرفته تا در صورت صلاحدید انتشار اطلاعات را منتشر نکند.

به گزارش  بانکداری ایرانی، شرکت فرابورس ایران به عنوان نهاد ناظر برخی از شرکت‌های بهابازار که زیر مجموعه بازارهای فرابورس هستند، اخیر طی نامه‌ای بانک ایران‌زمین را تهدید به برخورد کرده و از این بانک خواسته که سریعاً اطلاعات زیر را منتشر کند.

- صورت‌های مالی شش‌ماهه حسابرسی شده منتهی به 31 /06 /1397
- صورت‌های مالی شش‌ماهه حسابرسی شده منتهی به 31 /06 /1398
- صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده منتهی به 29 /12 /1398
- صورت‌های مالی شش‌ماهه حسابرسی شده منتهی به 31 /06 /1399
- صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده منتهی به 29 /12 /1399
- صورت‌های مالی شش‌ماهه حسابرسی شده منتهی به 31 /06 /1400

انتشار این اطلاعات برای شرکت‌های بهابازار الزامی است؛ چراکه در راستای شفاف‌سازی بود و باید به فال نیک گرفت. اما این ابلاغیه نهاد ناظر تمامی جوانب را در نظر نگرفته است. اولین نکته اینکه فرابورس موارد مطرح‌شده در این ابلاغیه را بر اساس ماده هفت از دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس صادر شده که در اجرای بندهای 11 و 18 ماده 45 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی مصوب آذر 1384 مجلس شورا سه فصل ، 21 ماده و 9 تبصره به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسید.

این در حالی است که در همین دستورالعمل برخی از ناشران و شرکت‌های بهابازار را از انتشار اطلاعات مستثنی کرده است. در ماده پانزده همین دستورالعمل آمده است :
« ناشر می‌تواند در موارد زیر، اطلاعات مهم را با الزام به عدم افشا، با تأخیر (پس از رفـع محـدودیت‌هـاي ذیل) افشا کند:
الف ـ افشاي فوري موجب زیان یا عدم النفع بااهمیت براي ناشر شود.
ب ـ ناشر در حال انجام مذاکره بوده و هنوز بر سر اصول آن توافق حاصل نشده باشد.
ج ـ افشاي فوري مزایاي قابل‌توجهی براي شرکت‌های رقیب فراهم کند.
د ـ موضوع مورد افشا پیوسته در حال تغییر باشد.

حال اگر کسی با شرایط بانک ایران‌زمین در ماه‌های اخیر آشنا باشد می‌داند که اولاً بانک ایران‌زمین در این شرایطی است که خاص بوده در حال تغییر بوده و بهبودسازی شرایط را دنبال می‌کند و به دلیل اینکه با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند انتشار اطلاعات می‌تواند با عدم نفع شرکت بانک همراه باشد همان‌گونه که دربند الف از ماده آمده انتشار اطلاعات بانک ایران‌زمین می‌تواند نفعی نداشته باشد.

علاوه بر این بانک ایران‌زمین در بازار پایه نارنجی فرابورس حضورداشته و معاملات سهام این بانک در این بازار دادوستد می‌شود که بسیاری از شرکت‌های دیگر حضور دارند و انتشار اطلاعات مالی با اجبار همراه نیست. اتفاقاً یکی از دلایل حضور برخی از شرکت در بازارهای پایه همین مشکلاتی است که ان شرکت‌ها دارند اما ظاهراً فرابورس فراموش کرده است که بازارهای پایه نارنجی یا غیره اجبار قانونی در انتشار ضرب العجلی و فورس اطلاعات ندارند. هرچند که افشای اطلاعات برای اقتصاد ایران و بازار سرمایه مفید است اما رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها نیز به ایجاد شفافیت کمک می‌کند.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: