کد خبر: ۲۰۳۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 30 April 2022
تازه‌ترین گزارش شرکت شاپرک نشان می‌دهد 92.5درصد از تعداد تراکنش‌های صورت‌گرفته در اسفند سال گذشته به کارتخوان‌های فروشگاهی اختصاص داشته و سهم پرداخت‌های اینترنتی 4.6و ابزارهای پذیرش موبایلی هم اندکی بیش از 2.9درصد بوده است.

این وضع بیانگر آفلاین بودن حجم بالای تراکنش‌های پرداختی بر بستر شاپرک است و همچنان مردم ایران به خرید با کارت‌های بانکی به جای پرداخت‌های اینترنتی و موبایلی عادت دارند.

افزون بر این 98.35درصد از تراکنش‌های صورت گرفته برای خرید کالاها و خدمات بوده و سهم پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه تنها 1.65درصد برآورد شده است.

 تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرکی به کل نقدینگی از 16.75درصد در اسفند سال99 به 13.92درصد در دی‌ماه سال گذشته رسیده که کاهش محسوس را نشان می‌دهد. این گزارش می‌افزاید: در اسفند سال گذشته 3605میلیون تراکنش به ارزش 744هزار میلیارد تومان در شبکه الکترونیک پرداخت، کارت‌پردازی شده که نسبت به بهمن ماه گذشته رشدی 12درصدی در تعداد و 17درصدی را در ارزش نشان می‌دهد.

بیشترین سهم بازار تراکنش‌های شاپرکی در اختیار ابزار کارت‌خوان‌های فروشگاهی قرار دارد و پرسش این‌جاست که دلیل آن چیست؟ شرکت شاپرک می‌گوید: عواملی مانند وجود محدودیت انجام تراکنش روی ابزار پذیرش موبایلی، تعداد بالای کارتخوان‌های فروشگاهی و نبود نیاز به تجهیزات مکمل نظیر کامپیوتر یا گوشی موبایل دلیل غلبه کارتخوان‌های فروشگاهی است.

برای استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی، به بستر اینترنتی امن و در استفاده از پرداخت‌های موبایلی به‌وجود گوشی‌های هوشمند نیاز است که ممکن است هنگام خرید در دسترس همگان نباشد. طبق این گزارش ارزش اسمی تراکنش‌های اسفند1400 نسبت به ماه گذشته با رشد 16.9درصدی نسبت به بهمن پارسال همراه شده درحالی‌که با لحاظ کردن نرخ تورم ماهانه، ارزش حقیقی تراکنش‌های اسفندماه رشدی 15.5درصدی را نشان می‌دهد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: