کد خبر: ۲۰۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - 18 April 2022
این در حالی است که مدت حضور نرخ این ارز در کانال قیمتی ۲۷‌هزار تومانی از ۲ کانال دیگر بیشتر بوده و سطوح قیمتی این کانال را می‌توان به عنوان رنج نرخ اسکناس آمریکایی در فروردین ماه ۱۴۰۱ دانست که دلیل خروج از این کانال، خبرهای مثبت و منفی سیاسی و اقتصادی بوده است.

دنیای‌اقتصاد : از ابتدای سال‌جاری تاکنون شاخص بازار ارز در ۳ کانال ۲۶، ۲۷ و ۲۸‌هزار تومانی نوسان داشته است. به‌رغم مسیر مشخص و کاهشی دلار در ماه‌های پایانی سال گذشته نرخ این ارز از ابتدای سال جدید تاکنون بازه قیمتی مورد علاقه خود را تعیین نکرده و در ۳ کانال مذکور در حال رفت و آمد است.

این در حالی است که مدت حضور نرخ این ارز در کانال قیمتی ۲۷‌هزار تومانی از ۲ کانال دیگر بیشتر بوده و سطوح قیمتی این کانال را می‌توان به عنوان رنج نرخ اسکناس آمریکایی در فروردین ماه ۱۴۰۱ دانست که دلیل خروج از این کانال، خبرهای مثبت و منفی سیاسی و اقتصادی بوده است.

در همین راستا روز گذشته به دلیل انتشار سیگنال‌هایی منفی در زمینه مذاکرات هسته‌ای وین و همچنین تکذیب خبر آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران توسط دولت آمریکا، دلار توانست در ادامه روند افزایشی آغاز شده در روز ابتدایی هفته، مجددا برای ساعاتی در کانال ۲۸‌هزارتومانی معامله شود. عده‌ای از تحلیلگران نیز با اشاره بر افزایش نرخ تورم نسبت به سال گذشته، تعدیل قیمت دلار نسبت به ارقام مورد معامله در سال گذشته را دور از ذهن نمی‌دانند. قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در بازار روز گذشته به رقم ۲۷‌هزار و ۹۴۰ تومان رسید.

دیروز، یکشنبه ۲۸ فروردین ماه، نمودار قیمت شاخص ارزی در بازار ارز تهران دو فاز مختلف را تجربه کرد که برآیند این دو فاز افزایش نرخ دلار تا محدوده مرز دو کانال ۲۷ و ۲۸‌هزار تومانی بود. در فاز اول که از ابتدای معاملات روز گذشته آغاز شد، دلار با عبور از پله‌های هشت و نهم کانال ۲۷‌هزار تومانی آماده ورود مجدد به کانال ۲۸‌هزار تومانی شد. آخرین تاریخی که نرخ دلار در این کانال حضور داشت سه‌شنبه ۲۳ فروردین ماه بود.

در حوالی ظهر روز گذشته دلار توانست از مرز قیمتی ۲۸‌هزار تومانی عبور کرده و وارد کانال بالاتر شود. نوسانات اسکناس آمریکایی در این کانال بسیار شبیه به آخرین حضور نرخ این ارز در کانال ۲۸ هزارتومان بود. طوری که افزایش قیمت تا رقم ۲۸‌هزار و ۱۲۰ تومان مشاهده شد و پس از برخورد نرخ دلار به این سقف مقاومتی روند افزایشی متوقف شد. فاز دوم روند قیمتی دلار در روز گذشته پس از برخورد با سقف مقاومتی مذکور صورت پذیرفت. در این فاز دلار با کاهش قیمت۱۷۰ تومانی به سطوح قیمتی پله نهم کانال ۲۷‌هزار تومانی بازگشت. در نهایت هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار روز گذشته با ۶۰ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز شنبه ۲۷‌هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد.

برخی از کارشناسان بازار ارز با اشاره به حضور نرخ دلار در ۳ کانال متفاوت طی یک ماه گذشته، از بی‌ثباتی نرخ این ارز در سال جدید سخن گفتند. هرچند طبق مشاهدات سطوح قیمتی کانال ۲۷‌هزار تومانی را می‌توان به عنوان رنج اسکناس آمریکایی در فروردین ماه نامید با این حال در اثر انتشار سیگنال‌های سیاسی- اقتصادی مثبت یا منفی قیمت دلار به سمت کانال ۲۶ یا ۲۸‌هزار تومانی حرکت می‌کند.

این افراد همچنین بر این باورند که به دلیل افزایش نرخ تورم نسبت به سال قبل تعدیل قیمت دلار در سال جدید آنچنان دور از ذهن نبوده و در صورت تداوم شرایط سیاسی حال حاضر کانال‌های ۲۷ و ۲۸ می‌توانند رنج مناسبی برای دلار در بهار ۱۴۰۱ باشند. هر قطعه سکه امامی نیز با ۹۵‌هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز شنبه به رقم ۱۳‌میلیون و ۳۴۰‌هزار تومان رسید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: