کد خبر: ۲۰۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۷ دی ۱۴۰۰ - 28 December 2021
گزارش اختصاصی بانکدار ایرانی ؛
بر اساس آخرین صورت‌های مالی شرکت ، ذخیره خسارت معوق دو هزار و 42 میلیارد ریال ، ذخیره حق بیمه عاید نشده هفت هزارو 459 میلیارد ریال ، ذخیره ریاضی بیمه عمر و تشکیل سرمایه سه هزار و 803 میلیارد ریال است.

بیمه رازی ازجمله شرکت‌های بیمه گری است که در حوزه پرداخت خسارت همواره خوش‌نام بوده و توانسته مدیریت ریسک خوبی داشته باشد.

به گزارش بانکداری ایرانیّ، شرکت‌های بیمه برای پوشش ریسک و مواجه‌شدن با حوادث بزرگ، دست به دو اقدام مهم می‌زنند تا خود را در مقابل بحران‌های بزرگ بیمه کنند. اولین اقدام شرکت‌های بیمه ذخیره گیری است که بر اساس دستورالعمل‌های بیمه مرکزی شرکت‌ها در همه رشته‌ها به روش‌های مختلفی اقدام به ذخیره گیری می‌کنند.

اقدام بعدی برای جلوگیری از بحران در صنعت بیمه، بیمه گری اتکایی است یعنی شرکت‌های بیمه می‌توانند اقدام به تولید حق بیمه با مبلغ بالا انجام دهند، اما آن را اتکای کنند. یعنی اگر قراردادی بزرگ باشد، شرکت بیمه برای کم کردن ریسک و توانایی در پوشش ریسک آن قرارداد، می‌تواند قرارداد رابین شرکت‌های دیگر تقسیم کند. این یکی از رایج‌ترین روش پوشش ریسک‌های بزرگ در جهان است.

بیمه رازی نیز ازجمله شرکت‌هایی است که در هر دور حوزه خوب عمل کرده است. هم ذخیره گیری مناسبی دارد و هم مجوز اتکایی دارد. علاوه بر این‌ها، شرکت قراردادهای بزرگ بیمه گری منعقد کرده و ریسک آن رابین دیگر شرکت‌های بیمه اتکایی می‌کند. یعنی هم خود قراردادهای بزرگ شرکت‌های دیگر را اتکایی می‌کند و هم قراردادهای بزرگ می‌بندد و ریسک رابین دیگر شرکت‌ها تقسیم می‌کند. تا بخشی از پوشش برای شرکت بیمه رازی باشد تا در صورت بروز حادثه و پرداخت خسارت احتمالی بخشی از آن را پرداخت کند.

ذخیره گیری 15 هزارمیلیاردی بیمه رازی

بیمه رازی ازجمله شرکت‌هایی است که برای حوادث و اتفاقات احتمالی، ذخیره گیری مناسبی دارد. به همین دلیل حوادث بزرگ نمی‌تواند بر شرکت بیمه رازی فشاری وارد کند.

در حال حاضر و بر اساس آخرین صورت‌های مالی شرکت ، ذخیره خسارت معوق دو هزار و 42 میلیارد ریال ، ذخیره حق بیمه عاید نشده هفت هزارو 459 میلیارد ریال ، ذخیره ریاضی بیمه عمر و تشکیل سرمایه سه هزار و 803 میلیارد ر یال و سایر ذخایر فنی حدود یک هزار و 442 میلیارد ریال و زخایر ریسک منقضی نشده نیز حدود 861 میلیارد ریال گزارش‌شده است. یعنی درمجموع حدود 15هزار و 612 میلیارد ریال ذخیره برای موارد مختلف و رشته‌های مختلف گرفته‌شده است و هیچ ریسکی مشمول شرکت نیست.

بیمه رازی مانند دیگر شرکت‌های بیمه در حوزه اتکایی فعال بوده و ریسک‌های خود رابین دیگر شرکت‌ها تقسیم می‌کند. این شرکت دارای مجوزهای اتکایی است و علاوه بر این می‌تواند قراردادهای خود را به دیگر شرکت‌های بیمه گری که دارای مجوزهای اتکایی هستند واگذار کند.

براساس آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی در زمینه دریافت مجوز قبول اتکایی شرکت مذکور باید از حداقل سرمایه 250 میلیارد تومانی و در کنار آن توانگری 120 درصدی، دانش فنی و نرم‌افزار موردقبول بیمه مرکزی برخوردار باشد. بیمه اتکایی یک اعتبار در صنعت و بازار بیمه محسوب می‌شود و عاملی خواهد بود تا نمایندگان مزیت رقابتی بیشتری در فعالیت‌های بازاریابی داشته باشند. یعنی شرکت بیمه رازی علاوه بر این‌که خود دارای مجوزهای اتکایی است با شرکت‌های بیمه قرارداد دارد که دارای مجوز اتکایی هستند لذا هیچ ریسکی این شرکت را تهدید نمی‌کند. در شهریورماه 4 مبلغ خسارت اتکایی بیمه رازی مبلغ 858 میلیارد ریال بود.

 

بیمه رازی کم ریسک ترین شرکت در قبال حوادث و پرداخت خسارت

پرداخت خسارت به وقع
بیمه رازی در سال‌های اخیر دارای نسبت خسارت مناسبی بوده که نشان از مدیریت ریسک این شرکت دارد. بیمه رازی در شش‌ماهه ابتدایی امسال مبلغ چهار هزار و 454 میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده است که اتفاقاً سهم اتکایی 858 میلیارد ریالی که سه دیگر شرکت‌های بیمه بود از آن کم شده و درنهایت خسارت پرداختی شرکت سه هزار و 596 میلیارد ریال بود.

شفاف‌سازی برای خسارت مترو با قرارداد اتکایی
اخیر در یکی از مسیرهای متروی تهران و کرج حادثه ای رخ داده که بیمه گر این مسیر شرکت بیمه رازی بود. این بیمه یک بیمه اتکایی بوده و ریسک آن بین دیگر شرکت‌ها تقسیم شده‌بود. در حقیقت سهم بیمه رازی این حادثه یک میلیارد تومان است. که با توجه به ذخیره گیری 1500 میلیارد تومانی بیمه رازی مبلغ یک میلیارد تومان مبلغ ناچیزی است که هیچ اثری بر شرکت ندارد. چرا که به دلیل اتکایی بودن بیمه مترو، هزینه های خسارت این حادثه بین چندین شرکت تقسیم می‌شود.

بر همین اساس شرکت بیمه رازی اقدام به افشاگری کرده است: «به استناد ماده 2 مکرر 3 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان به اطلاع مي‌رساند پیرو اخبار منتشرشده در پایگاه خبری صداوسیمای جمهوري اسلامي ايران مبنی بر خسارت متروي تهران به استحضار می‌رساند با توجه به اينکه شرکت بيمه رازي به‌عنوان بیمه‌گر قرارداد متروي تهران می‌باشد، فلذا خسارت ناشي از حادثه به بیمه‌نامه‌های مذکور مطابق با برآوردهاي اوليه و کارشناسي انجام‌شده بسيار کم‌اهمیت بوده و هیچ‌گونه تأثیر معناداري بر سود (زيان) شرکت بيمه رازي به‌عنوان يکي از بزرگ‌ترین شرکت‌هاي بيمه خصوصي ندارد، همچنين با توجه به پوشش‌های اتکايي اين قرارداد، مجموع سهم اين شرکت از خسارت وارده کمتر از 10 ميليارد ريال است.»

بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد بااهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان افشا می‌شود.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: