کد خبر: ۲۰۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - 21 December 2021
گزارش اختصاصی بانکدار ایرانی از بانک ها ؛
مطالبات، مهم ترین مقوله در صورت‌های مالی بانک‌هاست.بانک ها به دلیل اعطای تسهیلات، مهمترین بنگاه اقتصادی است که با این سرفصل حسابداری سروکار فراوانی دارد. تقریبا صورت‌های مالی بانک را بدون مطالبات مشکوک الوصول نمی توان تصور کرد و در هر صورت باید مدیران مالی بانک‌ها بخشی از مطالبات خود را با این سرفصل ببندند تا در اخر سال مجبور به حساب‌سازی نباشند.

بانکداری ایرانی - علی سوری ؛ مطالبات مشکوک الوصول همان گونه که از نام آن پیداست، مطالباتی است که از احتمال وصول آن پایین بوده و احتمالا در اخر سال نباید برای حسابی باز کرد. بر اساس گزارش‌های مالی بانک‌های خصوصی در سال جاری، مطالبات مشکوک الوصول بانک‌ها بیش از 220 درصد کاهش داشته‌است.

به گزارش بانکداری ایرانی، مطالبات، مهم ترین مقوله در صورت‌های مالی بانک‌هاست.بانک ها به دلیل اعطای تسهیلات، مهمترین بنگاه اقتصادی است که با این سرفصل حسابداری سروکار فراوانی دارد. تقریبا صورت‌های مالی بانک را بدون مطالبات مشکوک الوصول نمی توان تصور کرد و در هر صورت باید مدیران مالی بانک‌ها بخشی از مطالبات خود را با این سرفصل ببندند تا در اخر سال مجبور به حساب‌سازی نباشند به همین دلیل این حساب را یک حساب محافظه کارانه تلقی می کنند. در بین شرکت ها از اقلام دارایی محسوب می شود.

مطالبات مشکوک الوصول بانکهای خصوصی

بر اساس گزارش صورت‌های مالی بانک‌ها در سال 1400 می توان گفت که در کل مطالبات مشکوک الوصول بانک‌ها روندی کاهشی داشته و با وجود همه گیری کرونا و احتمال از افزایش مطالبات، در کل می توان گفت که وضعیت رو به بهبود است.

بانک ملت در یکسال گذشته در مطالبات خود کاری بزرگ نجام داده و از رقم حدود 50 هزار میلیارد ریالی در شهریور 1399 ، با کاهشی حدود 26 برابری به رقم یک هزار و 835 میلیارد ریالی رساند. البته می توان به امهال اقساط نیز اشاره کرد چرا که دولت بانکها را به دلیل کرونا از دریافت اقساط با فشار منع کرده بود اما این موضوع باید برای همه بانک‌ها صدق کند لذا نشان ازآن دارد که بانک ملت تلاش زیادی در این زمینه کرده است.

بانک پارسیان نیز کاهش معناداری در این حوزه داشته و از رقم 10 هزار و 815 میلیاد ریال در شهریور سال گذشته به رقم یک هزار و 610 میلیارد ریال رساند.

در مجموع در بین 11 بانک مورد بررسی نزدیک به 220 درصد کاهش مالبات مشکوک الوصول در شهریور 1400 نسبت به شهریور 1399 را شاهد بودیم. چرا که از رقم 106 هزار و 577 میلیارد ریال به عدد 33 هزار و 257 میلیارد ریال رسید.

و اگر در ماههای اتی نیز این وضعیت تکرار شود؛ می‌تواند سیگنالی برای خروج از رکود اقتصادی باشد.کاهش 220 درصدی مطالبات مشکوک الوصول بانکهای خصوصیمطالبات مشکوک الوصول چیست؟

مطالبات ازنظر امکان وصول یا عدم وصول به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارت از حتمی الوصول، لاوصول ( امکان وصول آنها تقریبا صفر وناممکن است) و مشکوک الوصول (دروصول یاعدم وصول آنها شک و تردید وجود دارد)
در واقع، مطالبات مشکوک الوصول مطالباتی هستند که امکان نقد شدن و وصول آنها برای مدیران مبهم است. به عبارت دیگر مدیران در پایان سال مالی احتمال می دهند که برخی از مشتریان، توان پرداخت بدهی و تعهداتشان را ندارند و بنگاه اقتصادی یا بانک، از ناحیه این مطالبات دچار ضرر و زیان خواهد شد.

مدیران شرکت ها و موسسات مختلف یک دیدگاه محافظه کارانه ای را در پیش گرفته اند که بر این اساس، مطالبات مشکوک الوصول را شناسایی کرده و برای حساب آن ها ذخیره ای را برای آن ها در نظر می گیرند که به این ذخیره، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول می گویند.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: