کد خبر: ۲۰۰۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - 20 December 2021
برای شناخت یک بانک، مهم‌ترین عنصری که مفید و راهگشاست، نسبت‌های مالی بانک‌هاست. نسبت‌های مالی، گویای وضعیت روشن یک بانک است و در صورت بهبود این نسبت‌هاست که کارشناسان می‌توانند به آینده بانک امیدوار باشند.

علی سوری - برای شناخت یک بانک، مهم‌ترین عنصری که مفید و راهگشاست، نسبت‌های مالی بانک‌هاست. نسبت‌های مالی، گویای وضعیت روشن یک بانک است و در صورت بهبود این نسبت‌هاست که کارشناسان می‌توانند به آینده بانک امیدوار باشند.برای محاسبه نسبت‌های مالی یک بانک نیاز به اطلاعاتی به‌عنوان مواد خام است.

به گزارش بانکداری ایرانی، برای بانک رفاه نیز برای رسیده به نتیجه موردنظر باید به این اطلاعات خام بانک رفاه توجه کرد. اطلاعات رفاه بر اساس داده‌های زیر است:در پایان شهریورماه سال جاری جمع حقوق مالکانه مبلغ 97 هزار و 574 میلیارد ریال، سود انباشته بانک رفاه نیز در این دوره پنج هزار و 148 میلیارد ریال، دارایی بانک 2228 هزار میلیارد ریال، تسهیلات بانک 1533 هزار میلیارد ریال، سپرده مشتریان 687 هزار میلیارد ریال و جمع بدهی‌های بانک رفاه در این دوره 2113 هزار میلیارد ریال بوده است.حال بر اساس اطلاعات فوق می‌توان نسبت‌های زیر را تعیین کرد.


نسبت کفایت سرمایه
کفایت سرمایه میزان پوشش ریسک دارایی‌ها توسط سرمایه بانک را نشان نسبت كفايت سرمايه می‌دهد.
کفایت سرمایه بانک رفاه در این دوره مالی به رقم 5،66 درصد رسیده و نسبت به دوره‌های قبل رشد قابل‌توجهی داشته است، چرا که در پایان سال 98 رقم نسبت کفایت سرمایه 1،91 درصد بوده است.

نسبت سپرده‌گذاران به دارایی بانک
میزان سپرده‌های بلندمدت به‌کل بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام را توضیح می‌دهد.
در گزارش‌های بانک رفاه در شش‌ماهه نخست امسال؛ نسبت حقوق صاحبان سپرده‌های سرمایه‌گذاری به‌کل دارایی‌های بانک در این دوره به رقم 59 درصد رسیده است.

نسبت وجوه نقد به سپرده
میزان توان نقدینگی بانک در پاسخ به مشتریان و تعهدات مشتریان در قبال بروز مشکل احتمالی را در این نسبت می‌توان جستجو کرد. در این دوره موردبررسی نسبت وجوه نقد به رقم 2،31 درصد رسیده است که نسبت مناسبی در صنعت بانکداری است.

نسبت سپرده‌های باثبات
نسبت سپرده‌های ماندگار و بلندمدت به منابع کل بانک را نشان می‌دهد که در بین کارشناسان بانکی به ریسک نقدینگی از دیدگاه برداشت سپرده ه معروف است. این ریسک یکی از مهم‌ترین ریسک‌هاست.
نسبت سپرده باثبات بانک رفاه مبلغ 65 ،74درصد است که نشان از ثبات و پایین بودن ریسک شرکت دارد.

نسبت دارایی‌های مولد
دارایی بانک زمانی برای کارشناسان ارزش بررسی بیشتری دارد که آن دارایی بازدهی مناسبی داشته باشد. در شهریورماه امسال نسبت دارایی‌های مولد بانک رفاه به‌کل دارایی بانک رقم حدود 80 درصدی بوده که نشان از بازدهی مناسب بانک از دارایی‌های خود است.

نسبت اهرمی
یکی از مهم‌ترین نسبت‌های بانکی بررسی نسبت‌ها پیرامون نسبت حقوق صاحبان سرمایه به دارایی‌ها یا درجه اهرمی است. در این دوره نسبت حقوق صاحبان سرمایه بانک رفاه به دارایی‌های بانک 4،38 درصد است.
و در نهایت؛
بر اساس نسبت‌های فوق که مهم‌ترین نسبت‌های بانک‌هاست می‌توان گفت که وضعیت بانک رفاه رو به بهبود بوده و می‌توان به اینده این بانک امیدوار بوده و بانک رفاه را در رده بانکهای بزرگ ایران قرار داد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: